Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Det är många för och emot när det gäller handbagage. Jag är inte så kinkig om väskan väger 8 eller 10 kg, BARA den är inom normen eller mycket nära normen för tillåten maxstorlek. Ser alltför ofta väskor som med acklamation borde ha checkats in (vikt ca 15 kg och storlek som är väsentligt över maxstorlek. Det tar en evinnerlig tid för dessa resenärer att hitta en plats och inte alltför sällan överlåter man till kabinpersonalen att lösa problemet då det är trångt i hatthyllan. Lägga på golvet kommer ju inte på fråga i de flesta fall.....

Vad allting egentligen handlar om är en smidig em- och de embarkering men oxå kabinpersonalens arbetsmiljö! Har faktiskt den senaste veckan upplevt att priotaggat bagage är först på bandet. Något positivt har hänt....:cool:

Själv åker jag mest SK/LH/KL/AF och jag tycker samtliga har en bra policy angående handbagage.

Jag har ibland sett pax som har så tunga handbagage att de inte ens orkar lyfta upp väskan till overhead cpt...

Både Ryanair & Norwegian är hårda på handbagage. Uppfyller inte bagaget reglerna ska det checkas-in och då kan det kosta $$$
På vissa flygplatser har Ryanair en våg vid gate. Ryan Pax som ev köpt tax-free där och väskan sedan väger mer än 10 kg Vid boarding ombeds att antingen checka in väskan för en dyr kostnad eller omedelbart "kasta ut" en del innehåll för att komma under viktgränsen. Pax som vägrar detta får helt enkelt inte flyga med.

562950_3816693058657_1317518698_3545162_719313483_n.jpeg

Det är många för och emot när det gäller handbagage. Jag är inte så kinkig om väskan väger 8 eller 10 kg, BARA den är inom normen eller mycket nära normen för tillåten maxstorlek. Ser alltför ofta väskor som med acklamation borde ha checkats in (vikt ca 15 kg och storlek som är väsentligt över maxstorlek. Det tar en evinnerlig tid för dessa resenärer att hitta en plats och inte alltför sällan överlåter man till kabinpersonalen att lösa problemet då det är trångt i hatthyllan. Lägga på golvet kommer ju inte på fråga i de flesta fall.....

Vad allting egentligen handlar om är en smidig em- och de embarkering men oxå kabinpersonalens arbetsmiljö! Har faktiskt den senaste veckan upplevt att priotaggat bagage är först på bandet. Något positivt har hänt....:cool:

Håller med om allt, det är storleken inte vikten som har betydelse och
obefintlig koll har ju gjort att folk tar med sig allt större och fler väskor.
Det finns ju måttburar i gaterna, men de används aldrig, och dessutom har de väl
tagit bort baggagerännorna från bryggorna? förr kunde personalen bara säga
den är för stor, den måste checkas in, släng den i rännan.

Last edited:
Vilka mått pratar vi om?

The IATA guideline states:
Cabin baggage should have a maximum length of 56 cm ( 22 in ) , width of 45 cm ( 18 in ) and depth of 25 cm ( 10 in ) including all handles, side pockets, wheels et

Jag hittar även följande information efter att ha "googlat" (visst blir "googlat" ett verb?):

43 cm x 30 cm x 18 cm Aurigny class Regional (one bag max. 10 kg) or class Inter-Island (max. 6 kg)
50 cm x 35 cm x 23 cm Flybe (one bag max. 10 kg)
50 cm x 45 cm x 20 cm Jet Airways for ATR aircraft (one bag max. 7 kg)
55 cm x 35 cm x 25 cm Jet Airways for Boeing/Airbus (one bag max. 7 kg); Air France (one bag plus one accessory like handbag, laptop, photocamera - overall max 12 kg)
55 cm x 40 cm x 23 cm Austrian Airlines (one bag max. 8 kg)
56 cm x 35 cm x 23 cm United Airlines; (sum < 114 cm)(One bag plus one personal item)
56 cm x 36 cm x 23 cm Malaysia Airlines; (sum < 115 cm) (one bag max. 5 kg); Virgin Atlantic (One bag max. 6 kg); Delta Air Lines (One bag plus laptop bag);
56 cm x 45 cm x 25 cm (IATA size) British Airways (one bag plus laptop bag); EasyJet (one bag, no special weight limit); Finnair (one bag, max. 8 kg)

Källa:Wikipedia

Hur orskar handbaggage förseningar? Är det då det saknas plats i overhead bins och man måste skicka in dom i baggageutrymmet?

Det försenar boardingen genom att folk får köa i mittgången/bryggan när passagerare spenderar onödig tid åt att hitta plats för sina handbagage.

Toppen