Senaste nytt

Halmstads flygplats hoppas på elflyg till Köpenhamn

”Kommunpolitikerlinje” var ett bra ord.

Jag är också skeptisk men om det är någonstans det skulle kunna funka så är det kanske i Halmstad? En timme innan avgång behövs nog inte, BRA har väl 20 minuter idag? Från de kapitalstarkare delarna av Halmstad är det närmare till flygplatsen än till tågstationen och bussförbindelserna är bra från city. Men det är klart, att konkurrera med tåget på pris och turtäthet har jag svårt att se kommer gå..

Last edited:
Fler kommunpolitikerlinjer

Om bara fem år kan reguljärsträckan Pajala–Luleå bli bland de första i Sverige att trafikeras med batteridrivna flygplan. Det sa Peter Larsson, VD för Svenska Regionala flygplatser, i samband med att ett elflygplan visades upp på Pajala flygplats.

1686591169675.png

Fler kommunpolitikerlinjer

Om bara fem år kan reguljärsträckan Pajala–Luleå bli bland de första i Sverige att trafikeras med batteridrivna flygplan. Det sa Peter Larsson, VD för Svenska Regionala flygplatser, i samband med att ett elflygplan visades upp på Pajala flygplats.

Visa bifogad bild 143054

"Strategiskt läge på Nordkalotten" "Centralt läge med närhet till Finland"? Tror de att någon har tänkt starta en hub i Pajala (2013 invånare i tätorten och 5857 i kommunen) bara för att motortypen bakom propellern ändras, eller vad menar de? o_O

Men visst, PJA-LLA är en av få befintliga linjer som nätt och jämnt kan trafikeras med ett elflygplan med 200 km räckvidd.

Nu kommer jag väl att anklagas för att mobba Tornedalen och vara en elak 08:a, men jag drar mig till minnes när jag just ryckt in i lumpen i Umeå. Vid en genomgång av hur det funkade med hemresor sa kompaniadjutanten, med utpräglad västerbottnisk inlandsdialekt: "Det är två stycken som har anmält att ni vill åka till Pajala. Är ni verkligen säkra på det?" :cool:

Bor i Halmstad och har följt det i lokalpressen. Halmstads politiker har inga problem att visa upp sig eller uttala sig i frågor som gäller nya arbetstillfällen. Att underlätta för befintliga och etablerade företag ligger längre ned på deras agenda. Heart Aerospace har, enligt lokaltidningen, ca 200 anställda, som politikerna börjar få vittring på, då det inletts samtal om en eventuell flytt till Halmstad flygplats. Det är inte första gången som politikerna lovordar nya företag som har ambition att komma till Halmstad.

Huruvida det kommer igång med trafik enligt plan låter jag andra mer insatta spekulera i. Vi har tidigare haft försök med direktförbindelse med Kastrup vilket gick sådär. Med tanke på att tågstationen ligger max 10 minuters bilväg från flyget och att det går minst ett tåg i timmen till Köpenhamn har jag svårt att se vinningen med det. Men kör på, jag åker hellre flyg än tåg.

Toppen