Senaste nytt

Halmstads flygplats hoppas på elflyg till Köpenhamn

Tomas E

Medlem
Sedan en tid ser det ut som att produktionen för Heart Aerospaces elflygplan kanske hamnar i Halmstad, vid flygplatsen, snarare än i Göteborg/Säve (p.g.a. att det inte blir någon upprustning av banan där).

Detta verkar ha fått Halmstads flygplats (även kallad Halmstad City Airport) och kommunpolitiker att hoppas på fler linjer med elflyg från Halmstad i framtiden, utöver den enda reguljärlinjen HAD-BMA. (2022 hade de 76517 passagerare och var den 18:e största flygplatsen i Sverige, 2019 hade de 124415 passagerare.)
(paywall)
Även rapporterat på Flygtorget:
Högst på önskelistan står Köpenhamn, men det nämns även "tvärförbindelser i Sverige", oklart vilka.
Kommunalrådet Stefan Pålsson (S) hoppas på möjligheten att checka in i Halmstad och flyga till Kastrup och sedan vidare ut i världen, vilket borde betyda SAS eller något codeshare-bolag till dem?

De här tankarna är intressanta att höra, men frågan är hur mycket kommersiell realism det finns i sådana idéer? Elflyg kommer kanske att bli billigare i "teknisk driftkostnad" (om man kan utgå från andra elfordon), men det kommer att behöva samma antal piloter och kabinpersonal som befintliga flygplan. Elflygplanen lär väl bli dyra i inköp och ha ett oflexibelt utnyttjande p.g.a. begränsad räckvidd och laddningscykler så kapitalkostnaden kommer rimligen att bli högre.

Totalt sett är det väl svårt att se att reguljärtrafik med elflyg blir billigare än reguljärtrafik är idag med bränsledrivna propellerflygplan, eller finns det oberoende uppgifter (ej från tillverkares reklamblad...) som tyder på detta? Om det inte finns underlag för en rutt HAD-CPH idag, uppstår verkligen det underlaget när Heart Aerospace börjar sin produktion av ES-30? Kommer minskad flygskam och mindre restriktioner från gröna resepolicies verkligen att öka efterfrågan och betalningsviljan så mycket för "tunna korta linjer"? Eller är det folk som sett räckvidden på flygplanen men inte alls funderat på de ekonomiska aspekterna som tittar runt på kartan och hittar lämpliga linjer? D.v.s. som en person med en hammare som går runt och letar efter spikar? ;)

Visst, om flygbolag som SAS har tänkt köpa några flygplan (trots att de idag har väldigt få linjer som är så korta som ES-30 klarar utan att "fuska" med hjälpmotorn) så kommer de väl att användas till någonting, i alla fall ett tag.

Vi får väl se om SAS utlovade premiärtur 2028 blir HAD-CPH, eller om det blir någon av deras idag befintliga linjer, som ARN-VBY (+lite fusk med hjälpmotor på slutet för att komma hela vägen fram eftersom det är >200 km), CPH-RNN eller CPH-AAR.
 

fcx

Medlem
Halmstad-Köpenhamn låter som en typisk "kommunpolitikerlinje". För punkt-till-punkt så har tågen såpass hög frekvens och restiden är drygt två timmar. Kvar blir att ha linjen som matarlinje för SAS till CPH, och då åker man ju vidare med icke-elflyg.
 
Nej, det tar bara 2h med Öresundståget till CPH. Så säg att det tar 20 min att åka från Halmstad C till flygplatsen och säg att man måste vara där 1h innan avgång och flygresan tar 40 min, då är tidsvinsten 0 min. Och Öresundståget kostar alltid 287 kr, oavsett när du bokar. Kommer bli svårt att konkurera.
 
och säg att man måste vara där 1h innan avgång
Tycker det är konstigt denna aspekt innan pratas mer om för de som vill ha dessa korta linjer. Köp in bra maskiner och effektivisera detta flöde och vips är jag bra mycket sugen på att flyga korta linjer än vad någon (dyrare) teknisk utveckling av planen gör.

”Du får garanterat plats om du scannar ditt bordingpass till säkerhetskön senast 15 min innan avgång”
 
Tycker det är konstigt denna aspekt innan pratas mer om för de som vill ha dessa korta linjer. Köp in bra maskiner och effektivisera detta flöde och vips är jag bra mycket sugen på att flyga korta linjer än vad någon (dyrare) teknisk utveckling av planen gör.

”Du får garanterat plats om du scannar ditt bordingpass till säkerhetskön senast 15 min innan avgång”
+15 min parkera och gå från parkering, +30 min bagageincheck. Det blir aldrig effektivt.
 
+15 min parkera och gå från parkering, +30 min bagageincheck. Det blir aldrig effektivt.
Bortsett från att man vill få ut flygplatsen en bit utanför utanför stadskärnan har jag svårt att se varför det måste bli mer ineffektivt än ett tåg. Sen att det är så idag är en annan femma, men det är inget tvång bara för att fordonet man boardar kommer flyga istället för att gå på räls. Även tågstationer måste man ta sig till etc.

Är det incheckat bagage det fallerar på kan man ju diskutera större mängd för handbagage, bygga nytt förvaringsutrymme i kabinen, etc. För egen del är detta inget problem idag, incheckat bagage endast vid skid- eller vandringsresa.
 

mha321

Medlem
+15 min parkera och gå från parkering, +30 min bagageincheck. Det blir aldrig effektivt.
Nu har jag dålig koll på hur det ser ut i just Halmstad men på de flesta ställen tycker jag det tar längre tid att ordna med parkering nära centralstatiinen än flygplatsen. Så den slår ofta åt andra hållet.

Och just små flygplatser har ju goda chanser att optimera bagage inlämning. Och en fördel är ju att om man har connection så slipper man checka in bagaget vid bytet istället och kan ha mycket kortare tid där. Man kommer ju normalt också in på rätt sida om säkerhetskontrollen...
 

intuition

Medlem
Nej, det tar bara 2h med Öresundståget till CPH. Så säg att det tar 20 min att åka från Halmstad C till flygplatsen och säg att man måste vara där 1h innan avgång och flygresan tar 40 min, då är tidsvinsten 0 min. Och Öresundståget kostar alltid 287 kr, oavsett när du bokar. Kommer bli svårt att konkurera.
Inte för att jag tror att flyget får det lätt att konkurrera om Köpenhamn är slutdestination, men:
Tåget tar nästan alltid mer än 2 timmar. 2:10 anger tidtabellen på flera tågavgångar. De flesta bor inte noll minuters resväg från Halmstad central, så även där får man antagligen räkna 20 minuters ledtid i snitt.

Sedan är öresundstågen i huvudsak pendeltåg, dvs det är inte jättekul att ta med baggage. Man kan inte heller vara säker på att få sittplats. Kan tyckas vara små besvär och de flesta brukar inte känna sig hindrade av det, men ett transportmedel där väskor kan tas med utan besvär och man är garanterad en sittplats har ju vissa fördelar.

Men självklart kommer flyget inte att ha pendeltågspriser och där ligger den största konkurrensnackdelen.

Pratar vi om förbindelser vidare från Kastrup är saken en helt annan.
Dels faller din tidsberäkning, eftersom den som tar pendeltåget till kastrup måste lägga in mycket stora marginaler för att inte riskera missa flyget. Dels blir nackdelarna med väskor mm mer uppenbara om de nu får till incheckning till slutdestination redan i Halmstad.


Förr i världen fanns det helikopter-anslutning mellan Helsingborg och Kastrup. Det var ta-mej-tusan brilljant!
 

Jannes

Medlem
Bortsett från att man vill få ut flygplatsen en bit utanför utanför stadskärnan har jag svårt att se varför det måste bli mer ineffektivt än ett tåg. Sen att det är så idag är en annan femma, men det är inget tvång bara för att fordonet man boardar kommer flyga istället för att gå på räls. Även tågstationer måste man ta sig till etc.

Är det incheckat bagage det fallerar på kan man ju diskutera större mängd för handbagage, bygga nytt förvaringsutrymme i kabinen, etc. För egen del är detta inget problem idag, incheckat bagage endast vid skid- eller vandringsresa.
Tågen har fördelen att de oftast har 10-30 gånger så många dörrar som plan med motsvarande kapacitet. Tåget kan avgå fast folk inte sitter fastspända, så "boarding" tar ju några minuter högt. Plus sen då avsaknad av security, baggagehantering och de oftast långa sträckorna till gates (tågstationen har väl 8 perronger på samma distans man har 2 gates?).
Sen är ju små flygplatser väldigt smidiga gällande många av dessa punkter och ofta även distansen från stadskärnan.

Men det krävs nog ändå en unik kombination av geografi eller mycket connections för att korta flygresor från små flygplatser ska gå runt.
 
Toppen