Ja hur var det då jämfört med RCCL och andra bolag. Vad var bra och vad var dåligt?
Pooler:
Det var bra med tre olika poolområden plus hela aquaventure området. Men det har även Royal så där ingen skillnade egentligen. MSC får minus för att poolerna var mindre än Royals pooler samt att MSC hade färre bubbelpooler. Men plus för aquaventure, med rutschkanorna, mycket bättre än Royal. Både MSC och Royal har bättre poolområden än NCL som jag tycker har färre och sämre pooler och framförallt har NCL mycket färre solstolar. Dock har NCL Breakaway (och systerfatyget) Getaway riktigt häftiga vatten-rides med frittfall och liknande, klart tufft!
Barer:
Detta var bra på MSC, de hade många barer! Jämfört med RCCl så hade MSC dessutom ett mycket bättre drinkutbud med mängder med drinkar. MSC:s sportbar hade dessutom 20-30 olika öl, ljusår bättre än Royal. Prismässigt låg öl/vin på samma (se post ovan). Nu var det ju en fördel med dryckespaketet att man inte behövde bry sig, men vi hade inte skaffat paketet om det inte ingått.
Glass:
Två glassbarer med italiensk glass, det slog Royal med hästlängder!
Restauranger:
Här var det ganska lika, maten höll samma klass som Royal och det var ganska liknande rätter. Men jag tycker RCCLs restauranger är mycket trevligare uppbyggda. Gällande special-resturangerna så testade vi ju bara Asian Fusion och den var riktigt riktigt bra, men oas är special-resturangerna på RCCL även dessa väldigt hög klass. Åt på Allures Brasilianska Churrascaria för något år sen och det var super.
NCL har ett annat upplägg med flera mindre restauranger (ofta 3-4 på sina Breakaway-båtar) som kör olika menyer varje dag. Det var väldigt bra.
Även NCL håller hög klass på maten, ofta bättre än RCCL. Men på MSC saknade vi både sniglar, hummer och creme caramel som Royal kör med.
Hytter:
Stort minus för MSC:s små insideshytter! Kändes nästan klaustrofobiskt. Nej här vinner RCCL, även på deras gamla små Vision-båtar är hytterna större. Kan dock ej säga hur balkong etc var på Seaside.
Service:
Det var bra service på Seaside, men jag saknar engagemanget och glädjen. På PCCL är de ju alltid glada (påtvingat eller ej, må så vara) och alerta. På MSC var det mer lite slätstruket och det skedde en del strul här och där. Vår assisterande kypare missade bröd till middagen nån kväll, vinkyparen hade ingen koll osv. Sådant har aldrig skett på RCCL. Dessutom var det för många strul med bordsplacering/middagstider och det var stor ilska på ombordstigningsdagen då säkert ett par 100 hade fått felaktiga tider med timmeslånga köer till ombokningen som resultat. Sånt har vi heller aldrig sett på Royal. NCLs service upplevde vi väldigt likt RCCL
Underhållning:
Vi tyckte att showerna var suveränt bra. Dock var showerna alltid "bara" 30 min. Royals är ofta 50 minuter. Både bra och dåligt med detta. Iaf så var det höjdarshower men nackdelen var att vi saknade kanske lite variation. Att Royal har Broadway shower på sina stora båtar är mycket uppskattat, Cats, Mamma Mia, Grease, Hairspray etc.
Underhållning dagtid på däck med alla lekar osv på pooldäck var likadant som på Royal.
Därmot saknade vi live-band vid poolen. Royal har alltid ett karibiskt band som spelar några timmar på dan, på ståltrummor etc och kör lite västindien-musik.
Barnvänligt:
Ja, MSC funkade absolut för barnen då de älskade hela Forest Aquaventure med vattenruschkanorna etc, därmot saknade vi uppstyrda barnaktiviteter, här vinner NCL som är väldigt barnvänliga, de har Nickelodeon game shows, slime-tävlingar etc. Även Royal har mycket uppstyrda saker som ansiktsmålningar, ballongfigurer etc.
På MSC var det 5-års gräns i de stora poolerna. Fanns även "bebispool" för de som har badblöj-barn
De hade 110 och 120 cm gräns för att åka de olika kanorna i vattenleklandet.
Royal har börjat senaste åren med mycket mycket hårdare gränser för barn i poolerna, total noll tolerans för hoppa och springa (iof bra), men larvigt med 120 cm för att bada i "snurrpoolen" på Freedom/Oasis-båtarna. Dessutom är alla barn som inte är typ över 3-4 år förbjudna att ens komma nära poolerna (rädsla för poop in da pool) utan de är hänvisade till en liten splashpool.
Nu är våra ungar förbi detta men för andra kan det vara bra att tänka på.
Även NCL har begränsningar för att båda i poolerna (+5-6 år har jag för mig), men både NCL och RCCL har ju dedikerade "splash land" där ungar springer runt och leker, ungefär som en lek-barnpool som är typ 50cm högr vatten i med massa figurer/vattenpistoler etc. Det är större på RCCL men duger på NCL. Det motsvarar MSCs vattenlekland men det var klart mindre än RCCL.
På Royal har de avtal med Dreamworks vilket gör att Sherk, Fiona, Pingvinerna från Madagaskar etc alltid knallar runt på båten och ungarna kan krama dem etc, NCL har Nickelodeon och kör samma sak med Dora, Diego och Spongebob-gänget. MSC hade inget. Dåligt!
Utflykter
De organiserade utflykterna var i mångt och mycket exakt samma som RCCL kör på samma destinationer. Räkna med 2-3 ggr priser jämfört med om man bokar själv, antingen på plats på piren av alla utflyktskrängare som står i alla hörn på piren eller på nätet innan. Vi har gjort båda och båda alternativen har alltid fungerat utan strul för oss. Att boka via båten är för oss bara sista alt. om det inte går på annat sätt. Det känns mer som det är för de som inte kan/vill/våga/orkar boka själva. Därmot kan man ha hela utflyktskatalogen som inspiration och sedan boka samma utflykt på nätet för halva priset.
Summering
MSC var bättre än förväntat (för att förväntingarna var låga), det var ändå ganska likt RCCL, vissa saker sämre, andra bättre. Vi kan absolut åka med dem igen, men endast de stora nya skeppen Seaside/Seaview etc. Deras mindre äldre skepp kommer vi ej åka med. NCL vill vi åka med igen men de är dyrast av de tre jag jämfört, men det bl.a. för att de alltid numer har "premium cruising", alltid med dryckes-paket och wi-fi inklusive i priset, detta gör att NCL har höjt priserna kraftigt.
Betänk vid prisjämförelse att på RCCL är dricks alltid inkluderat, så var ej fallet med MSC, det tillkommer runt 100 kr per person per dag (halva för barn). Har för mig att det tillkommer på NCL oxå. Olika beroende på om man bokar på olika siter, på amerikanska sajterna tillkommer ALLTID dricks, men inte på rccl.se.
Det får räcka, nu borde många fått svar på sina frågor