Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Nu har tråden blivit tråkig stämning igen trots min tidigare varning.Jag tycker att det är dags för stängning. :(

Som jag skrev i en annan tråd, alla får tycka vad de vill, men var försiktig när du uttrycker det.
T ex ni får tycka att Dr. Miles är helt korkad. Men jag blir ledsen om någon uttrycker det.

Har följt tråden med intresse då den tydligen rör upp mångas känslor. Jag kan själv bli lite irriterad
över folk som har svårt att följa en uppmaning om att t.ex. stänga av sin mobil eller fälla upp sitt
säte vid landning (eller kanske ännu värre när maten severas - åtminstone i Economy). Jag
försöker följa regler och lagar även om det ibland inte fungerar fullt ut. Stänger dock alltid av
min mobil och sätter Paddan i flightmode under start/landning. Känner inte något behov av
att vara nåbar alt. "uppkopplad" ständigt även om BC.se är oerhört beroendeframkallande..

Hoppas att andra på BC.se kan följa mitt råd att räkna till 100 innan ni skriver ert inlägg så
slipper det bli för mycket skrivet "i affekt". Risken är annars stor att det blir personangrepp,
vilket inte tillför diskussionen någonting.

Men det där är väl bara rent svammel, så om någon tror att planet ska störta för att jag har på min mobiltelefon, så ska jag stänga av den av ren respekt? Tror mer en sådan människa behöver terapi..

tänker man något längre än sin näsa så kan följande hända..

Du sitter där med din mobil och el dator och mailar el snackar/sms what ever, människan brevid dig är flygrädd och har läst dom svarta Aftonbladet rubrikerna " Mobilerna slår ut flyginstrumenten " och tänker..om du sitter med sin mobil så kan dina prylar slå ut instrumenten för piloterna som gör att vi kanske krashar...

Bara en tanke..

tänker man något längre än sin näsa så kan följande hända..

Du sitter där med din mobil och el dator och mailar el snackar/sms what ever, människan brevid dig är flygrädd och har läst dom svarta Aftonbladet rubrikerna " Mobilerna slår ut flyginstrumenten " och tänker..om du sitter med sin mobil så kan dina prylar slå ut instrumenten för piloterna som gör att vi kanske krashar...

Bara en tanke..

Men nu får vi väl komma in i verkligheten också och inse att folk som är så rädda för allt kanske behöver vakna? Det går inte att göra allt rätt hela tiden då det alltid kan finnas någon som tar "illa upp" eller blir "rädd" det slutar med att du sitter ensam i din lägenhet resten av livet.

Men nu får vi väl komma in i verkligheten också och inse att folk som är så rädda för allt kanske behöver vakna? Det går inte att göra allt rätt hela tiden då det alltid kan finnas någon som tar "illa upp" eller blir "rädd" det slutar med att du sitter ensam i din lägenhet resten av livet.

Nu är det ju så att det också finns regler som förordar att mobiler ska vara avstängda vid start och landning. Om man har haft mobilen avslagen i 7h flygning behöver man väl iaf inte fippla med den under 20min start och landning? Om du sedan väljer att ha den i din ryggsäck är ju åtminstone inte dina medresenärer medvetna (tycker iofs att även detta är respektlöst)

Själv tycker jag det är smidigare att jag håller min elektronik avstängd i 20min än att alla med fobier och flygrädsla ska sitta inlåsta hemma? Hur j**vla jobbigt kan det vara att inte bruka telefonen under 20min?:confused:

Har ni mobilen igång på sjukhuset bredvid röntgen/strålningsmaskeriner etc? Jordnötter bredvid nötallergiker bara för att man har rätten att äta nötter? Starka fobier etc kan ju sjukdomsklassas, likväl som fysiska åkommor.

Tja... man är väl olika...

Last edited:
Nu är det ju så att det också finns regler som förordar att mobiler ska vara avstängda vid start och landning. Om man har haft mobilen avslagen i 7h flygning behöver man väl iaf inte fippla med den under 20min start och landning? Om du sedan väljer att ha den i din ryggsäck är ju åtminstone inte dina medresenärer medvetna (tycker iofs att även detta är respektlöst)

Själv tycker jag det är smidigare att jag håller min elektronik avstängd i 20min än att alla med fobier och flygrädsla ska sitta inlåsta hemma? Hur j**vla jobbigt kan det vara att inte bruka telefonen under 20min?:confused:

Har ni mobilen igång på sjukhuset bredvid röntgen/strålningsmaskeriner etc? Jordnötter bredvid nötallergiker bara för att man har rätten att äta nötter? Starka fobier etc kan ju sjukdomsklassas, likväl som fysiska åkommor.

Tja... man är väl olika...

Jag håller själv min elektronik i flightmode/avstängd (mobilen brukar ha flightmode då jag lyssnar musik) men visst har jag glömt så det är ingenting jag direkt får panik utav. Jag gör detta givetvis av ren rutin, inte för att någon e.v kan bli rädd om jag har på mobilen, varför skulle det vara respektlöst?

Är det respektlöst att kolla filmer/dokumentärer om flygolyckor på sin egen dator med hörlurar?

Sen är det en ganska stor skillnad på rädsla och allergier mot jordnötter, jag hoppas du själv inser det ;) givetvis skulle jag aldrig riskera att äta nötter bredvid någon som har en allergi och e.v kan dö på riktigt!

För om vi verkligen tänker till, har det någonsin hänt en olycka där enbart mobilen varit källa? Och nu pratar jag inte något kinderägg plan med 1-10 passagerare ;)

Det som genomsyrar den här tråden är att några tycker sig stå över regler, förordningar och lagar.

Hela diskussionen ger en känsla av att regler tillkommit för sin egen skull och om jag anser att regeln är onödig så bestämmer jag själv om jag vill föja den eller inte - vilket resonemang...

Läs gärna det danska inlägget högre upp i tråden - det säger allt om de som inte hörsammar uppmaningar osv.

Någon skriver i början av tråden att "jag har koll" och därmed får man göra som man vill (!) - i förlängningen innebär det att jag kör i 130 km/h utanför skolor och daghem "för jag har full koll" och vad spelar det då för roll - jag utsätter väl inte någon för någon risk (?) - "äsch, med statistik kan man bevisa vad som helst".

Ni ser själva att resonemanget inte håller.

Några "nedlåter" sig till att åtminstone ställa in "flight-mode" på telefon/dator/IPAD/IPOD etc, och det sker trots att man på t ex SAS säger under säkerhetsgenomgången att det inte är tillåtet. Ytterligare någon skriver att han skulle aldrig resa sig för att plocka fram något som han glömt stänga av osv. Vilken låg inställning!

Jag kan fortfarande inte se att vi BC-medlemmar är så märkvärdigt världsvana att vi kan göra som vi vill bara för att vi tror oss veta hur det fungerar och jag observerar även att BC-redaktionen hållit låg profil i den här tråden - "Dr Miles" har gjort en kommentar om att stänga tråden, men det är det enda jag hittar i all hast.

Kan vi inte fortsätta tråden mer seriöst - och lämna kommentarer om terapi osv!?

Toppen