Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Jag sätter alltid telefonen i flight mode när jag kommer ihåg det och använder ingen annan elektronik under start och landning, utom möjigtvis en kindle. Kindle är ju lite speciell eftersom flygvärdinnor ibland ber att man ska stänga av den, vilket inte direkt går (den drar bara ström när man byter sida).

Det är värt att komma ihåg att Ryan air ett tag hade GSM-celler i sina plan så att man kunde ringa och SMSa in flight. Många flygbolag har in flight wifi. Kroppens nervsystem kör på ungefär 0.6 V. Så reglerna finns uppenbarligen inte för att hindra något man vet är farligt, utan för att hindra något man inte vet är ofarligt eller lugna passagerare som tror det är farligt (eller hindra passagerar från att avskärma sig med musik under start och landning).

Precis som med all annan säkerhetsteater så är det vår uppgift att spela med så bra vi kan.

Brukar väl själv "bara" köra flight mode på telefon&ipad. En fråga dock, flera bolag har ju elekronisk "flight bag" dvs Ipad istället för de "manuella dokumenten". I detta fall borde ju piloterna använda ha påslagna ipads under landning?? Jag kan tycka reglerna känns något daterade och borde uppdateras!? Jag tror dessutom ett antal passagerare på varje flight glömmer stänga av sina telefoner ens i flightmode..har ett flertal gånger vart med om ringande telefoner både efter start och före landning!

Jag har alltid igång mina QC-15 vid både start och landning. Sitter man vid fönsterplats på högersida så ser ingen heller att On-lampan lyser. Händer att jag låter telefonen vara igång på flightmode vid start och landning, speciellt vid kortare flighter

Härlig diskussion!

Jag har arbetat som flygtekniker på större plan (757-200, 717-200, MD80, A320) och kan nästan med all säkerhet säga att förbudet finns för att minimera risk mot störningar, men med tanke på att piloterna oftast sitter med varsin Ipad i cockpit har jag svårt att tänka mig att en modernare telefon med flight mode verkligen stör radion. Problemet är inte heller bara radiostörningar, tänk om det uppstår en nödsituation på flyget vid start och hälften av passagerarna sitter med sina in ear eller brusreducerande hörlurar, hur tror ni dessa människor kommer reagera? Kommer de verkligen lyssna på flygvärdinnorna? Det blir bara en extra farlig faktor. En telefon som inte är i flight mode stör däremot mycket mer, minns när jag hade en flyglektion i en PA28 och hade glömt stänga av telefonen och någon ringde. Jag kunde inte höra något som sändes på radion och inte heller min lärare, visst det är ett litet flygplan men tänk om en gång ändå.

Och många påstår t.ex hur kommer det sig att WIFI finns ombord där man tillåter datorer, ipads, iphones i flightmode att använda tjänsten? Jo svaret är att de flygplansmodellerna är betydligt modernare och bättre isolerade mot störningar än motsvarande variant utan.

Last edited:
Bevisbörda är ett koncept som kräver att den som kommer med en invändande åsikt mot rådande regelverk är den som behöver stödja sin ståndpunkt med källor.

Oavsett så tog jag mig de ca 30 sekunder som krävdes med Google för att hitta exempel. Det finns en hel del om man bara letar. Här är en samling av 50 sådana. http://asrs.arc.nasa.gov/docs/rpsts/ped.pdf Samtliga ex är inte direkt relaterade till påverkan på planets elektroniska system men alla syftar på säkerhetsincidenter med elektronisk apparatur.

Say what? Nej du påstår något då bevisar du det också ;) den där länken känns inte direkt som något vetenskapligt bevis.
Jag kvarstår, skulle det vara farligt så hade jag blivit av med min telefon & dator i säkerhetskontrollen.

Är det verkligen så att Du sätter Dig upp mot en regel och en verbal uppmaning i högtalarsystemet ombord?

Som sagt jag har telefonen undanstoppad vid start och landning, även om det är i flight mode till och från. Jag har full koll på vad som sägs från flygvärdinnor och kapten vid gate, taxning samt start/landning. Har inte lyssnat på musik på flygningar mer än via planets egen IFE.
Jag irriterar mig på att vissa sitter och pratar i telefon när planet taxar ut till start och vissa fortsätter att prata i telefon under själva starten innan de lägger på. Ombord på flygplanet använder jag enbart telefonen i flight mode när man väl är i luften eller om det blir fördröjning vid starten och man får sitta och vänta (även då i flightmode).
Jag är nog en av få som fortfarande läser säkerhetsinstruktionerna på den lilla plastlappen som finns i "stolsfickan" inför varje flygning även fast jag kan den utan och innan, tittar alltid på säkerhetsgenomdgång (om jag inte hunnit somna). Förlåt om jag är en dålig människa i dina ögon.

Njae, jag ser Dig inte som en dålig människa, men det jag inte förstår i resonemanget är varför Du ska ha flightmode om det samtidigt, som t ex på SAS, även meddelas att flightmode inte är tillåtet.

Toppen