Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Jag har råkat ut för detta en gång i Vilnius, men det rörde sig om ett överpris på ca 25 lats till flygplatsen, så vi struntade i det. Taxametern började gå ca dubbelt så fort efter att vi stannat vid hotellet för att släppa av en person...

Vad gäller svensk taxi åker jag bara när det står under 350kr i jämförpris, och det har aldrig lett till några problem (annat än att jag betalat lite mindre någon gång då de kört bort sig på uppenbara omvägar).

Haha, betalade du med Lats i Vilnius så har du åkt på fulkurs nästan garanterat. Skämt åsido, det är dumheter dom håller på med när dom tar upp till 100 Litas för en resa från flygplatsen in till centrala Vilnius när det skall kosta ca, 35, samma när dom SKALL köra på Taxa 1 från city till flygplatsen när man har ringt, men stegar upp till Taxa 4...Som tur är så ändrar dom tillbaka om man ryter i åt dom, men hur många vet...

Mvh
/NotRyan

Haha, betalade du med Lats i Vilnius så har du åkt på fulkurs nästan garanterat. Skämt åsido, det är dumheter dom håller på med när dom tar upp till 100 Litas för en resa från flygplatsen in till centrala Vilnius när det skall kosta ca, 35, samma när dom SKALL köra på Taxa 1 från city till flygplatsen när man har ringt, men stegar upp till Taxa 4...Som tur är så ändrar dom tillbaka om man ryter i åt dom, men hur många vet...

Mvh
/NotRyan

Haha, javisst vore det illa om det var lats! Litas var det naturligtvis...

Det ska kosta ca 35-40 litas till flyget (upp till 50 i rusning).

Vi hade konferens där och jag snackade med kollegor per tlf från LHR innan jag åkte dit - de hade betalat upp till 150 på fast pris!

Vår taxameter landade på ca 80 litas men då hade vi åkt inom stan för 20 litas mellan gamla stan och hotellet för att släppa av en samt hämta lite baggage. Så blev 60 till flyget när det borde varit 35-40 (var en söndag eftermiddag så ingen trafik). Inte så mycket att hetsa upp sig över när vi splittade på 3 personer.

Hade däremot en underbar upplevelse en annan gång då vi åkte runt i en timme mellan olika antikvitetsbutiker guidade av vår chaufför som inte kunde engelska (vi lyckades kommunicera på någon knackig form av tyska/ryska) och var i pensionsåldern. Kostade 36.25 litas för en timme - han gick till och med in i butikerna för att fråga om de hade något av det vi letade efter (mynt/medaljer etc.). Vi gav rikligt med dricks för denna service!

Sist jag var i Litauen hyrde jag en taxi en hel dag för sträckan Vilnius - Klaipeda T&R
USD 200 var vad jag slantade.

I Sthlm höll jag mig tidigare till Taxi Norrort (Chaufförer som aldrig behövde använda en navigator) . Men jag tror att de numer tillhör 020

Gick just förbi taxi kön från klarabergsviadukten till Waterfront, det vara 10 bilar, 4 av dessa vara scam! 688-999 kr i jmf pris. Usch

Sist jag var i Litauen hyrde jag en taxi en hel dag för sträckan Vilnius - Klaipeda T&R
USD 200 var vad jag slantade.

Det låter helt ok. Även om jag hyrt en taxi i England för att åka Arundel-LHR-Bath-Bristol-Bath-Pulborough under 14 timmar för £220...

Alltid kul att hyra taxi för dagen ;)

Handlade om detta i lunchekot idag.
De talar bland annat med en "friåkare" som berättar att han får utstå klagomål från varje kund! Han tar 900kr/mil men hänvisar till åkaren vid klagomål.
Anledningen till inslaget är att Transportstyrelsen gjort en granskning (med anledning av ökat antal inkomna klagomål till Konsumentverket samt Transportstyrelsen). Det talas även i inslaget om att hotellpersonal hotas, att man väntar utanför hotell osv.

Ingen gång i inslaget diskuteras vad man skulle kunna göra för att få ordning på galenskapen!

Vad skulle hända om man gör som det rekommenderas nästan överallt i världen i liknande situationer, alltså ger "korrekt" pris (400-500 eller vad det kan vara?) i kontanter och bara kliver ur taxin?

Vad skulle hända om man gör som det rekommenderas nästan överallt i världen i liknande situationer, alltså ger "korrekt" pris (400-500 eller vad det kan vara?) i kontanter och bara kliver ur taxin?

Jag tror du skulle få problem och att det skulle kanske tom kallas "smitning". De gör ju egentligen inget fel eftersom det är fri prissättning i Sverige och de skyltar med priset.

Sen tycker jag att det är åt h-vte fel med dessa ockerpriser.

Anledningen till inslaget är att Transportstyrelsen gjort en granskning (med anledning av ökat antal inkomna klagomål till Konsumentverket samt Transportstyrelsen). Det talas även i inslaget om att hotellpersonal hotas, att man väntar utanför hotell osv.

Kan bekräfta detta, jobbar i Scandic Victoria tower i Kista och det hänger ständigt ett gäng friåkare utanför med jämförpriser på de gula skyltarna 700-1500 kr. Den värsta jag sett tar 1999 kr.
Hotellreceptionisterna gör vad de kan för att informera gästerna men det är ju inte förbjudet att stå på gatan utanför och vänta. Jag undrar hur många stackare de lyckas blåsa varje dag. Uppenbarligen får de ju kunder, annars skulle de ju försvinna.

Toppen