Senaste nytt

Häng med: Jorden runt på 194 timmar

jsn

Medlem
Prova, om ni inte redan har gjort det, att ställa in kameran på att alltid tolka ljuset som fullt dagsljus/solljus och se om det inte blir bättre bilder... Annars kan det åtminstone bli "intressanta" bilder att prova de andra förinställningarna :rolleyes: Full automatik är inte alltid att önska
 

palmen

Moderator
Har återigen varit lite tyst här, har varit fullt upp med aktiviteter i Monterey! Så mycket bra öl och trevliga människor jag träffat. Igår var det "pumpa-fest" där alla tagit med sig olika matalternativ gjorda på pumpa. Går att göra väldigt mycket :).
Förhoppningsvis får jag möjlighet att uppdatera med lite bilder senare idag, det ska fock hinnas med 2 flighter också :)
 

Johanna

Medlem
Har återigen varit lite tyst här, har varit fullt upp med aktiviteter i Monterey! Så mycket bra öl och trevliga människor jag träffat. Igår var det "pumpa-fest" där alla tagit med sig olika matalternativ gjorda på pumpa. Går att göra väldigt mycket :).
Förhoppningsvis får jag möjlighet att uppdatera med lite bilder senare idag, det ska fock hinnas med 2 flighter också :)
Fick du delta även om du inte hade med dig själv?
 

palmen

Moderator
Fick du delta även om du inte hade med dig själv?
Absolut, amerikanare är väldigt trevliga och bjuder med en på deras traditioner. De är lite smått seriösa med sitt pumpa-gubbe-karvande, köper "specialverktyg" för att göra mönster mm. Ni kan ju gissa vilken som jag gjorde (har ju noll känsla för talang vad det gäller estetiska saker).
DSC_1288.JPG DSC_1289.JPG
DSC_1290.JPG DSC_1291.JPG DSC_1292.JPG
 

palmen

Moderator
Fortsätter rapporteringen från Monterey. Det är en väldigt trevlig liten stad längs med kusten som tydligen var ett av de första ställen som folk bodde vid i Kalifornien. Tidigare var det massindustri med "konserverad fisk", därav namnet Cannery Row. Det är lite turistigt just vid Cannery Row, lite som Fishermans Wharf i San Francisco men inte lika stor kommers och mindre folk.
DSC_1266.JPG DSC_1267.JPG DSC_1268.JPG DSC_1269.JPG

I tisdags var det dags att möta up lite lokala craftbeer människor på Alvarado Street Brewery för lite öl och trevligt sällskap. Vi möttes upp vid 17-tiden och några hade redan kommit dit, blir dock väldigt förvånad när jag hälsar på en kille som visar sig vara svensk. Lite senare dyker även ett bekant ansikte upp, visar sig att det är en person jag följer på instagram som postar en massa öl-grejer mm.
Alvarado Street Brewery ligger mitt i stan och ni kan ju gissa vad gatan heter. Varje tisdag stänger man dessutom av Alvarado Street för att ha en lokal farmers market.
Första ölen fick bli deras Milk Stout, inte den ölen jag brukar välja men jäklar vad bra den var, efter några minuter så tillkommer även samma öl fast fatlagrad med vaniljtoner. Han med att testa deras IPA (Duane's World IPA) som var helt magiskt bra samt en ny öl (City Club - Imperial Pilsner) de släppte under tiden vi var där. Bryggansvarig hade dessutom fått reda på att en svenskt åkt runt jorden för att smaka på deras öl så han kom ut och hälsade och jag fick även en present i form av deras första buteljering (Anniversary Ale) som ska släppas nästa tisdag. Jag är därmed den första som fått en sådan öl, och det kommer bara finnas ett fåtal flaskor (tror det var 15 lådor totalt).
Kände fortfarande av jetlagen och kroppen valde att packa ihop vid 9-tiden så det var bara att gå och lägga sig då.

DSC_1296.JPG
DSC_1295.JPG DSC_1270.JPG
DSC_1273.JPG DSC_1271.JPG DSC_1272.JPG


Dagen efter tog jag en liten promenad bort till fyren och tillbaka, tog ca 2 timmar fram och tillbaka och det var ett stort misstag att gå utan vatten, var lite varmare än vad jag räknat med och fanns inget att köpa på vägen (enda ställen som fanns tog inte kort).
DSC_1275.JPG DSC_1278.JPG DSC_1279.JPG DSC_1282.JPG


Vid 14-tiden skulle jag bli upphämtad för att åka till Santa Cruz och besöka Sante Adarius som tydligen ska ha riktigt bra öl enligt flera vi pratade med när vi bilade runt i Kalifornien i april. Blev inget långvarigt besök och det blev bara 4 smakprov på öl innan vi skulle tillbaka igen för att börja förbereda inför pumpa-kvällen. Gästvänligheten är på topp helt klart, hur ofta blir man körd 10 mil fram och tillbaka bara för att få testa några öl av en person man bara träffat dagen innan?
DSC_1285.JPG
DSC_1286.JPG

Idag var fokus på att ta en morgonpromenad in till stan och tillbaka innan det var dags att flyga till Houston igen vid 12:30. Betydligt fräschare idag på plats 10A ombord. Monterey är en liten trevlig flygplats även om det inte finns så mycket att göra där så fanns ett fik med en liten bar, perfekt för att få en macka och en öl innan avgång.
DSC_1298.JPG DSC_1301.JPG DSC_1303.JPG DSC_1305.JPG

DSC_1308.JPG
Hur nära varandra brukar planen parkera egentligen?


På flighten från Phoenix till Houston händer dock något märkligt, alla flighter har varit med US Airways personal och flygplan och en del på flygplatserna har inte haft en aning om vad One World Emerald är för något. Det var väl inte direkt igår som US Airways och AA gick ihop, eller har jag missat något? Ombord på flighten så blev jag erbjuden något att dricka som alla andra men tackade nej till snacks. 30 sekunder senare kommer flygvärdinnan tillbaka och frågar om jag är MR Palmen och undrar om jag inte ville ha några snacks i och med att de är gratis för mig. Onekligen hade de ombord på denna flight koll på OW Emerald. Alltid trevligt när man blir bjuden på något extra även om det bara var lite snacks så uppskattar jag att hon frågade igen i och med att jag inte hade koll på att det skulle ingå.

I skrivande stund är jag på Park Inn vid Houstons flygplats. Har fått ett tvåvåningsrum och poolen är precis utanför. Inte direkt högsta kvalité på hotellet men duger bra för 9000 club carlson poäng och sängen är skön i alla fall :)
DSC_1309.JPG DSC_1311.JPG DSC_1313.JPG


Här är lite av den öl jag fått/köpt/bytt till mig under resan. Kommer bli en trevlig provning hemma att testa Plint the Elder mot Heady Topper, 2 av de mest "mytomspunna" IPA som finns i USA och det är redan julafton för mig med andra ord.
Growlern innehåller Simpleton från Sante Adarius, öl på growler håller sig ungefär 1 vecka så den ska drickas direkt när jag kommer hem, troligtvis tillsammans med de två flaskorna i mitten :)
DSC_1294.JPG


Imorgon är sista dagen på denna resa, när jag landar börjar dock en massa annat BC-folk komma till Houston på SAS fina kampanj nu innan de stänger linjen. Målet är att ta sig in till Monks på lördag kväll och det är nog där den sista rapporteringen görs innan den skrivs i forumet lite senare...
 

palmen

Moderator
Bagagelastarna på Arlanda får inte godkänt, stod att bagaget kommer inom 0 minuter i 20 minuter innan första bagage kom, 35 minuter efter vi landat.

Har precis fått min hamburgare och tar tåget om några minuter mot Monks. Varit hemma i ca 20 minuter, viktigaste är dock att all öl överlevt :)
 

jsn

Medlem
Bagagelastarna på Arlanda får inte godkänt, stod att bagaget kommer inom 0 minuter i 20 minuter innan första bagage kom, 35 minuter efter vi landat.

Har precis fått min hamburgare och tar tåget om några minuter mot Monks. Varit hemma i ca 20 minuter, viktigaste är dock att all öl överlevt :)
Hur är det, har korvmojjen kommit igång ännu, så du iaf fick något i dig under väntetiden?
Bagagelastarna på ARN verkar vara de sista som hör till KPML(r), makten över resenärerna. Det kan inte komma som en överraskning att det kommer flygplan med bagage ombord, men detta verkar inte bekomma nämnda lastare. Framförallt inte sena kvällar och helger.
Kan man inte göra som med biltullarna, om man betalar en tia extra så får man en jämn och ostörd resa genom hela flygplatsen inkl upphämtning av bagage? Eller skulle korvmojjen kursa då?
 

palmen

Moderator
Hur är det, har korvmojjen kommit igång ännu, så du iaf fick något i dig under väntetiden?
Bagagelastarna på ARN verkar vara de sista som hör till KPML(r), makten över resenärerna. Det kan inte komma som en överraskning att det kommer flygplan med bagage ombord, men detta verkar inte bekomma nämnda lastare. Framförallt inte sena kvällar och helger.
Kan man inte göra som med biltullarna, om man betalar en tia extra så får man en jämn och ostörd resa genom hela flygplatsen inkl upphämtning av bagage? Eller skulle korvmojjen kursa då?
Såg inte itll någon korvmoj eller kända doften av något ätbart för den delen. Oerhört störande att "vara hemma" men behöva vänta ytterligaer 30 minuter innan man kan lämna flygplatsen
 

011430121

Medlem
Såg inte itll någon korvmoj eller kända doften av något ätbart för den delen. Oerhört störande att "vara hemma" men behöva vänta ytterligaer 30 minuter innan man kan lämna flygplatsen
Den står precis vid rulltrappan när man kommer ner från A piren, kommer man från F piren vilket jag förmodar att du gjorde så ser man den inte.
 
Toppen