Senaste nytt

Häng med: Jorden runt på 194 timmar

ALU

Medlem
Märklig känsla att bli så glad hemma i soffan och brista ut i ett leende när man ser din rubrik @palmen ! Ser verkligen fram emot fortsättningen. Och ha en alldeles fantastisk resa!
 

ALU

Medlem
Förstår när den känslan kommer ...

Jag har haft osug i två veckor och har mest suttit hemma och bara samlat energi efter 3 galna kvartal. Sedan plötsligt står jag med @Senator över ett glas vin och klämmer ur mig.Det skulle vara kul att göra något.

Ser fram emot nästa rapport ..

Känner igen känslan! Många resplaner har klottrats ned på servetter vid en bardisk över ett glas vin..
 

Knucket

Medlem
Jag hade nog inte överlevt stoppet på E-4:an. Blir extremt stressad över risken att missa flyg. Ha en trevlig tripp.
 
F

FCT

Guest
Man kan ju alltid göra mobile checkin och sedan göra bag drop 30 min före avgång.
 

palmen

Moderator
I Tokyo nu som säkert några listat ut. ANA tog väl hand om mig hit. Vädret är dock uselt. Nästa flight avgår om ca 1h, antar att det är rätt uppenbart vart jag ska :). Ska starta datorn och se om jag kan lägga upp första rapporten som jag skrev ombord på ANA på vägen hit.
 

palmen

Moderator
Terminalen i Frankfurt som jag blev lämnad vid är inte mer spännande än Terminal 1. Taxin parkerade precis utanför ingången där ANA har sin checkin. Det var ingen kö att tala om och jag kliver direkt fram till ANA First incheckning. Får boardingkort för båda denna och nästa flight men även info om att jag själv måste hämta ut min väska och ta med den. Tyvärr finns ingen fönsterplats ledig på flighten så det får bli ett säte i mitten istället, inte hela världen med tanke på att man inte kan se ut. Jag lyssnar inte allt för noga på vilken gate jag ska till samt lounge, Gate B42 är det som gäller och jag traskar glatt vidare mot A42… Det här med at lyssna på vad de säger eller titta på boardingkortet är tydligen inget jag lärt mig. När de ska scanna mitt boardingkort vid A-gaterna får jag ett bryskt uppvaknande, jag har åkt 10 minuter åt fel håll och det är bara att vända tillbaka till där jag kom ifrån och gå in vid B-gaterna. B42 är en gate jag haft tidigare vid åtminstone 2 tillfällen. Den ligger perfekt placerad med en senator-lounge på andra sidan gången.

Väl vid loungen tar jag en plats vid fönsterna och går och hämtar lite frukost som får bli, bröd, frukt och lite yoghurt. Jag är ingen stor frukostmänniska så det passar mig perfekt. När frukosten är avklarad går jag bort till baren och ber om ett glas champagne, serveras ett glas Guy Charbaut, ingen höjdarchampagne enligt mig. Till champagnen har jag hämtat lite godis och dessutom kom en av lounge värdinnorna ut med en bricka Toblerone man kunde förse sig från… Breakfast of champions har man ju hört talas om.

Vid 10:30 parkerar en ANA B777-300ER precis utanför fönstret jag sitter vid, det är det planet som ska ta mig till Tokyo om ca 90 minuter. Ingen stress för min del i och med att boarding ska börja 11:40.
Strax innan boarding börjar går jag ner till gaten och anländer 11:39. 1 minut senare kommer personalen ut och bugar och efter det börjar boarding. First och businessclass boardar samtidigt men från 2 olika köer. När jag svänger ner till första dörren som är för First Class möts jag av ett stort leende från de 3 cabin crew som står vid ingången till planet. Plats 1D är min plats och jag gör mig snabbt hemmastadd. Tanken är att direkt byta om till Pyjamas och när jag går fram så möts jag av en man och kvinna som onekligen inte får sitta tillsammans. Jag erbjuder min plats 1D i utbyte mot 2D så de kan sitta på samma rad i alla fall. Pre departure drink blir champagne, osäker på vad som serveras men relativt säker på att det är Krug. Boarding Completed ropas ut 12:04 och dörrarna stängs, det tar ytterligare 7 minuter innan pushback. Att vänta på takeoff är ingen höjdare och vi behöver vänta nästan 25 minuter innan vi kan sätta av österut. 12:35 varvar motorerna på max och vi rullar ned för startbanan och lyfter. Vid det här laget så har jag ett stort leende, känslan imorse att jag inte var sugen på att flyga är helt borta och jag njuter medan vi klättrar uppåt i skyn.

Just i detta nu har vi flugit i ungefär 3,5h och det är dags att testa call button. Agehall har rapporterat att det tar 5 sekunder för flygvärdinnorna att komma till din plats. Har han rätt eller fel, sanningens ögonblick nu när jag är sugen på lite champagne provning. Utbudet består av Krug eller Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1996. Vilken smakar godast, självklart ska jag beställa in båda…

Klara… Färdiga… Tryck på call button…
5 sekunder… Skojar du med mig Agehall. Kommer aldrig mer kunna lita på dig, hela 9 sekunder får jag vänta innan flygvärdinnan är vid min plats… Det är snudd på skandal…
Hon uppfattar dock snabbt att jag vill köra lite Champagne provning och några minuter senare har jag två flaskor vid min plats. De är trots allt rätt bra på ANA, flygvärdinnan skrattar mest åt mig, är jag den första som fotograferar Champagne ombord?

Om vi spolar tillbaka bandet en bit… Efter start delas menyerna ut, varför de inte fanns vid min plats redan vid ombordstigning har jag dock ingen aning om. Finns en västerländsk och en japansk meny att välja ifrån. I och med at jag är lite feg och halvt allergisk mot att prova nya fiskrätter så kör jag på det säkra kortet och väljer den västerländska. Som Amuse serveras det Tonfisk, grönsaker greek stye i en körsbärstomat, Mini Quiche Lorraine (ingen aning om vad detta är) samt långa kex med ost och pepparsmak. Perfekt start på flygningen och som dryck väljer jag ett ”litet” glas Krug.

Till förrätt väljer jag Prosciutto med frukt. Som den vinkännare jag är (årets överdrift) så testar jag ett vitt vin till detta, Tyrell´s Vat1 Hunter Semillon 2010 (från Hunter Valley i Australien). Vinet är ordentligt kylt och smakar helt ok (hade jag vetat något om vin hade ni fått ett bättre utlåtande).

Till varmrätt har jag valt ”Stewed beef wrapped in mushrooms and crepine”. Visar sig vara en god köttbit även om den är ordentligt genomstekt. Potatismoset och såsen höjer verkligen denna rätt. Som dryck väljer jag ett av de röda vinerna. Rioja ska vara bra till kött har jag hört någon gång, Imperial Reserva 2009 C.V.N.E. är det som serveras. Vad står C.V.N.E för? Väldigt bra rödvin som serveras vid perfekt temperatur, de har lyckats med att inte servera det iskallt.

Till efterrätt blir det först en osttallrik ackompanjerad av ett glas whisky, Hibiki 21 står snabbt framför mig. Tyvärr har de inte förstått detta med att Whisky inte ska serveras med is (enligt mig), har ett dricksglas fullt med is och whisky och jag får lite ”diskret” peta över isen i ett annat glas. Osten smakar grymt bra och som efterrätt till osten blir det lite glass och praliner. Till detta tar jag in mitt första glas med Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1996. Utan att jag beställt något te att dricka så får jag in en kanna. Får be om ursäkt till Dr Miles här, ingen aning om vad för te jag dricker men det smakar bra.

Middagen är avslutad och det är dags att sammanfatta allt, det är i detta läge som jag nu beställt in båda flaskorna med Champagne. Man lever bara en gång så lika bra att njuta fullt ut.

Over and out, vad som händer resten av tiden på denna flight får ni eventuellt veta någon annan gång. Detta inlägg postas från någon ANA Suites loungen på Narita i vänta på att flyga vidare med ytterligare en flight ANA F.
Nätet är lite segt här så jag hinner bara lägga till bilderna i posten, får redigera senare eventuellt. DSC_1185.JPG DSC_1188.JPG DSC_1189.JPG DSC_1190.JPG DSC_1191.JPG DSC_1192.JPG DSC_1194.JPG DSC_1195.JPG DSC_1197.JPG DSC_1199.JPG DSC_1201.JPG DSC_1202.JPG DSC_1203.JPG DSC_1205.JPG DSC_1206.JPG DSC_1207.JPG DSC_1210.JPG DSC_1211.JPG DSC_1213.JPG DSC_1215.JPG DSC_1217.JPG DSC_1218.JPG DSC_1220.JPG DSC_1221.JPG
 
Toppen