Senaste nytt

[Guide] Flygbonusprogram som tillåter att samla ihop familjens poäng/miles (familjekonto)

intuition

Medlem
Listan bör uppdateras med A3 M&B, som kallar sitt famileprogram together. Du måste uppnå silver eller guld status först, sedan kan du addera 5 familjemedlemmar. Familjen fortsätter att tjäna tier-points på sina egna konto, medan allas award-points hamnar i together kontot som du har kontroll över.

Together | Miles+Bonus
 

Delayed

Medlem
Är det någon som översiktlig kan beskriva hur Emirates familjekonto fungerar. De skriver bland annat följande:

"Family Bonus members do not earn Miles themselves. If someone in your family is a frequent flyer, they can be enrolled as an Emirates Skywards member to earn their own Miles. If an Emirates Skywards member is also a Family Bonus member, Miles are credited to whichever account number is quoted at the time of booking."

Både jag och min fru är skywardsmedlemmar. Om det går önskar vi att alla poäng samlas på mitt konto. Om jag fattar rätt ska jag koppla henne som familjemedlem till mitt konto och sedan ange mitt skywardsnummer på både mina och hennes bokningar, Verkar lite märkligt.
 

Delayed

Medlem
Svarar mig själv lite. Så här svarar Emirates:

"I’d like to inform you that Mrs Delayed has a Skywards individual account under EK 430 XXX XXX and a Family bonus account under EK 567 XXX XXX.

Under the family bonus programme, family member's don't earn any Miles. Only family head earns 20% of their Skywards Miles.

But, an individual Skywards member can earn 100% Miles for their Emirates flights and any transactions with Skywards partners."

Med andra ord ska hon ange "EK 430 XXX XXX" för att få full poäng till sitt konto eller "EK 567 XXX XXX" för att skicka 20 procent till mig och "förlora" resterande 80 procent. Verkar rätt ointressant kan jag tycka. Någon får jättegärna bekräfta eller korrigera min tolkning av detta.
 

squeezen

Medlem
Svarar mig själv lite. Så här svarar Emirates:

"I’d like to inform you that Mrs Delayed has a Skywards individual account under EK 430 XXX XXX and a Family bonus account under EK 567 XXX XXX.

Under the family bonus programme, family member's don't earn any Miles. Only family head earns 20% of their Skywards Miles.

But, an individual Skywards member can earn 100% Miles for their Emirates flights and any transactions with Skywards partners."

Med andra ord ska hon ange "EK 430 XXX XXX" för att få full poäng till sitt konto eller "EK 567 XXX XXX" för att skicka 20 procent till mig och "förlora" resterande 80 procent. Verkar rätt ointressant kan jag tycka. Någon får jättegärna bekräfta eller korrigera min tolkning av detta.
Va fan är det för upplägg, frågan är vad det kostar att göra transfer points... kanske värt att känna fullt och sedan föra över i så fall.
I den patriarkiska världen där så tänker de kanske att "bättre mannen får får 20% än att 100% brinner inne"
 

mha321

Medlem
Va fan är det för upplägg, frågan är vad det kostar att göra transfer points... kanske värt att känna fullt och sedan föra över i så fall.
I den patriarkiska världen där så tänker de kanske att "bättre mannen får får 20% än att 100% brinner inne"
Som alltid är det minst sagt dyrt att göra transfer:
Skywards Miles can be transferred online to another Emirates Skywards account at a cost of USD 25 per multiple of 1,000 Miles. Miles can only be transferred if the receiving account has at least one earning activity.

Men jag tror det är precis som du skriver som är tanken. Det är ändå väldigt mycket bättre än 0%...
 

Delayed

Medlem
frågan är vad det kostar att göra transfer points...
"Skywards Miles can be transferred online to another Emirates Skywards account at a cost of USD 25 per multiple of 1,000 Miles. Miles can only be transferred if the receiving account has at least one earning activity."

Dyrt tycker jag. Bästa nyttan jag sett, i alla fall om man flyger sällan med dom, är att man kan delbetala vanliga biljetter med poäng. Då "löser" man det genom att herr och fru bokar typ varannan gång. Flyger man mer kanske uppgraderingar ger bättre värde. Har aldrig haft poäng till det hos Emirates så jag har inte räknat på det.
 

Delayed

Medlem
I den patriarkiska världen där så tänker de kanske att "bättre mannen får får 20% än att 100% brinner inne"
Undrar om de ligger bakom denna sida...
230566-90be1c8d6f93ee3c21d0a357f90ea003.jpg
 

intuition

Medlem
LIstan i post#1 kan uppdateras med Finnair plus som har "Family & friends" sedan någon månad tillbaka. Man kan addera 8 medlemmar (vem som helst) till gruppen som sedan kan överföra poäng mellan varandra utan kostnad. Poängen poolas alltså inte automatiskt utan medlemmarna styr det.
 
Toppen