Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Usch, nu blir det OT men jag blir så oerhört provocerad av det här.
Enligt mig så handlar det i många fall om att man vill göra sig märkvärdig och speciell.
Det värsta jag varit med om gällande detta var att ett av mina barn hade en klasskamrat som var såååååå allergisk att vi på ett föräldramöte informerades om att det inte heller var lämpligt att andra i klassen ens åt jordnötssmör till frukost.
Jordnötssmör har aldrig varit särskilt vanligt hemma hos oss men jag blev så oerhört provocerad av att andra skulle gå in och styra våra frukostvanor att jag genast gick och köpte en burk som vi sedan började äta till frukost.
Klasskompisen har inte farit illa av detta.

Håller med om att det kan gå till överdrift med det här.
Men nan bör ju såklart säga till i god tid. Inga 8 dagar eller på flygplats. Bolagen behöver 48h för att garantera nötfri miljö.

Svårt också att ”diskriminera” allergiker från att flyga. Men kärnfrågan är ju om det kan bevisas/motbevisas om det finns luftburen smitta eller ej.

Va själv på resa med min svägerska och hon är grymt allergisk (dödligt). Vi hade anmält i förväg, men blev re-routade och ombokade på connection. Ett jävla liv fram och tillbaka innan vi beslöt att åka, trots nötter i kabinen. Det gick utan problem...
det var ju dock panik innan och störtböl etc för det är klart att hon va rädd nåt skulle hända.

Jag har även en son som är allergisk och är nitisk med detta. Dock har vi nötter hemma utan att det är problem. Så luftburet det tror jag inte på. Men sen är detta inte heller kategoriskt, min son är jätteallergisk mot cashew och pistage. Lite förhöjd aktiviter vita blodkroppar mot jordnötter. Men tål både mandel o hasselnöt.

Jag kan också undra att just få äta nötter är så viktigt under dessa timmar man tycker att man kan spela med en annan människas hälsa?

Alla förskolor etc är ju nötfria av en anledning...

Håller med om att det kan gå till överdrift med det här.
Men nan bör ju såklart säga till i god tid. Inga 8 dagar eller på flygplats. Bolagen behöver 48h för att garantera nötfri miljö.

Jag kan också undra att just få äta nötter är så viktigt under dessa timmar man tycker att man kan spela med en annan människas hälsa?
.
Problemet är alltså att inget flygbolag i världen kan garantera en helt nötfri miljö. Jag har bara i höst vid två tillfällen flugit in personer till Sverige som inte haft en susning om något västerländskt språk. (Och det är inte heller något krav så länge man inte sitter vid nödutgång.)
Hur i h-e ska ett flygbolag kunna garantera att ingen sådan trots utrop plötsligt sliter upp en påse nötter??
Och har man då GARANTERAT nötfri miljö, blir man då i princip ansvarig för vållande till annans död! (Åtminstone om det är så illa som nöt-talibanerna påstår.)

Det är högst kulturellt sak (inte medicinsk) så det är bäst att vi inte går in i sådan diskussion. Det handlar inte om luftburen allergi.
I Thailand använder de jordnötter till många maträtter och THAI serverar nötter är inget konstigt.

I tidigare trådar fanns det också en elöverkänslig människa inte ville att andra skulle använda sina elektronik ombord. :eek:
Elöverkänslig passagerare | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Problemet är alltså att inget flygbolag i världen kan garantera en helt nötfri miljö. Jag har bara i höst vid två tillfällen flugit in personer till Sverige som inte haft en susning om något västerländskt språk. (Och det är inte heller något krav så länge man inte sitter vid nödutgång.)
Hur i h-e ska ett flygbolag kunna garantera att ingen sådan trots utrop plötsligt sliter upp en påse nötter??
Och har man då GARANTERAT nötfri miljö, blir man då i princip ansvarig för vållande till annans död! (Åtminstone om det är så illa som nöt-talibanerna påstår.)
Har haft en påse jordnötter i min carry on senaste månaderna. Har oftast det som nödsnack när man är ute o flänger. Ibland blir de cashew eller ngt annat men de finns alltid något med iaf. Inte en chans att flygbolag kan garantera nötfritt flyg.

Luftburna allergier är säkert verklighet. Har man en så allvarlig allergi så får man väl redan vid bokningstilfället ta upp det med arrangören, inte komma med det 8(!) dagar innan avfärd? Att sen bli upprörda över att flybolaget inte kan garantera nötfritt är ju i världsklass!

Toppen