Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Och hur är det nu med luftburen jordnötsallergi, finns det överhuvudtaget?
Jag grävde ner mig i forskningen för något år sedan och åtminstone vid den tiden fanns det inga vetenskapliga studier som visade på att nötpartiklar kunde spridas med luften på ett sätt som var farligt även för mycket känsliga allergiker under normala omständigheter. Jag har förstått att en del får riktigt allvarliga reaktioner och att de därför säkert är lite överförsiktiga i sin tolkning av vad som är farligt...

Jordnöten är en baljväxt, precis som ärtor, och ingen nöt. De som har jordnötsallergi, är de allergiska mot ärtor också? Aldrig hört om någon som inte kan gå ombord på ett flygplan p.g.a ärtor..

This really grinds my gears...

För det första så bokar man inte inte en resa till det landet som använder mest jordnötter i sin mat i hela världen om du är jordnötsallergiker, speciellt luftburen.

För det andra så förstår jag att du har en allergi, men du kan inte be ett företag att ta bort en del av sin produkt pga att 1 person av 250 (Många som dessutom reser i en högre kabinklass, därav dyrare biljetter) inte klarar av den. Förstår flygbolaget i detta till 100%.

This really grinds my gears...

För det första så bokar man inte inte en resa till det landet som använder mest jordnötter i sin mat i hela världen om du är jordnötsallergiker, speciellt luftburen.

För det andra så förstår jag att du har en allergi, men du kan inte be ett företag att ta bort en del av sin produkt pga att 1 person av 250 (Många som dessutom reser i en högre kabinklass, därav dyrare biljetter) inte klarar av den. Förstår flygbolaget i detta till 100%.
Amen brother! :)

Det jag har svårast för i det här senaste fallet är den ”lättja” som artikeln ger uttryck för. ”Vi ringde åtta dagar innan”, ”vi brukar säga till när vi kommer till flygplatsen”. Om man har en allergi med potentiell dödlig utveckling (upplevd eller faktisk) under fel omständigheter så är detta ganska obegripligt agerande.

Låt dem åka men under förutsättning att de betalar för ev divertion vid problem.
Läser man noga är frågan om de verkligen blev vägrade boarding, eller om det var en felaktig slutsats rubriksättaren drog:
"Att gå ombord på planet om de inte kan garantera en nötfri miljö är inte ett alternativ, då kan Ida drabbas av anafylaktisk chock"

Detta tyder ju snarare på att det var de själva som vägrade flyga om inte TG kunde garantera nötfrihet i luften. Vilket förstås är en omöjlighet.

Toppen