Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Annars hade de fått hjälp av Thai med både hotell och transporter samt ombokning till annat flyg - men kanske inte alla kan komma med på samma flight och det får man ta i sådan här fall.

Som sagt, det finns ju inget som säger att de faktiskt hade separata biljetter, det är ju en gissning.

För något år sedan hade jag en längre diskussion med bokningssida på nätet om resa till Koh Samui det det var olika bolag på biljetten , fick aldrig något svar om det var separata biljetter när jag bokade via de , de kunde inte svara om hur det skulle bli vid ev försening, blev en bokning på British Airways via Singapore
Kollade på samma sida nu om biljett och det är 2 bolag

Attachments

• usm.JPG
    usm.JPG
    76,8 KB · Visningar: 390
För något år sedan hade jag en längre diskussion med bokningssida på nätet om resa till Koh Samui det det var olika bolag på biljetten , fick aldrig något svar om det var separata biljetter när jag bokade via de , de kunde inte svara om hur det skulle bli vid ev försening, blev en bokning på British Airways via Singapore
Kollade på samma sida nu om biljett och det är 2 bolag
2 bolag innebär ju dock inte att det är två olika biljetter (även om det kan vara så).

När ordet "kränkt" (på felaktiga grunder eller ej) började få politisk korrekthet och plats i media, då började det gå fel.
Det är väl just då det (tyvärr) är effektivt? Om inget annat funkar, ring pressen och grins och säg att du blivit kränkt.

Huvudet på spiken, vad det dessutom gör är att urvattna begreppet och handlingen man fått emot sig för de som faktiskt blivit kränkta, vilket man kan bli men så fort något inte går som jag vill eller jag får mothugg i en sakfråga så är det inte kräkning per automatik.

2 bolag innebär ju dock inte att det är två olika biljetter (även om det kan vara så).
Exakt, du kan ha femtielva biljettnummer och en massa olika PNR utan att det är ett problem - det som är viktigt är att det görs som en bokning i under en huvud-PNR.

Gör man en bokning hos ett flygbolag (bortsett från LCC-bolag som Norwegian och Ryan) eller en resebyrå, så kan man förutsätta att man får genomgående biljetter.

De kunde inte svara på det ! , hur lång diskussion som helst och fick aldrig något svar på om det var olika biljetter
Numera går det inte att få bagaget hela vägen om det är Bangkok Airways på biljetten

Gör man en bokning hos ett flygbolag (bortsett från LCC-bolag som Norwegian och Ryan) eller en resebyrå, så kan man förutsätta att man får genomgående biljetter.
Det tror jag inte man kan förutsätta vad gäller resebyrå, faktiskt. Eller det kanske beror på hur man definierar resebyrå. Affäresresebyråer säkerligen, och troligen även "riktiga resebyråer med kontor". Däremot finns det definitivt "nätresebyråer" som kan sälja dig två separata biljetter. Dets tår någonstans i det finstilta, men vi vet ju hur många som läser det...

För övrigt har väl Norwegian faktiskt bytt till att sälja genomgående biljetter när du bokar på deras egna sidor. Som vanligt osäkert via tredjepart. Ryan däremot säljer väl fortfarande separata biljetter även på sina egna kanaler.

De kunde inte svara på det ! , hur lång diskussion som helst och fick aldrig något svar på om det var olika biljetter
Numera går det inte att få bagaget hela vägen om det är Bangkok Airways på biljetten
Självklart inte eftersom resebyråer idag inte har någon som helst kompetens. Däremot så kan jag lova att det hade blivit en biljett. Jag känner faktiskt inte till någon OTA som säljer dig multipla bokningar om du inte specifikt ber om det.

Huruvida det räknas som multipla bokningar eller ej, så fick jag två separata biljetter och olika bokningsreff samt pnr för en genomgående resa (Air Asia) från HAN-BKK-HKT i november. Bokade via "kiwi.com". Resultatet blev att vid transfer på BKK kunde jag inte gå via transferdesken och direkt utan fick vackert passera ut genom passkontrollen...sedan checka in igen....sedan in genom passkontroll mm....hade INTE bett om "multipla bokningar"

• Gilla
Reactions: KNA
Huruvida det räknas som multipla bokningar eller ej, så fick jag två separata biljetter och olika bokningsreff samt pnr för en genomgående resa (Air Asia) från HAN-BKK-HKT i november. Bokade via "kiwi.com". Resultatet blev att vid transfer på BKK kunde jag inte gå via transferdesken och direkt utan fick vackert passera ut genom passkontrollen...sedan checka in igen....sedan in genom passkontroll mm....hade INTE bett om "multipla bokningar"
Air Asia är dock lågprisbolag (LCC) så det är nog där skon klämmer om de inte säljer genomgående bokningar

Toppen