Som några skriver, det rena antalet resenärer som sitter fast "på fel plats" (Thailand, Maldiverna, Mauritius, Seychellerna, Indien osv) är massivt stort. Om man kör ned 10 stycken Finlandsfärjor kanske man kan få hem typ majoriteten men med flyg?
Jag var i SFO när 11 September inträffade, inte f*n var det någon UD människa som löste problemet när USA stängde ned HELA sitt luftrum i vad en vecka?
Således, om man sitter "fast" i Dubai eller liknande, och känner att man verkligen måste ta sig hem, så ta er till Jeddah, deras flygplats ligger under 200 mil (2000 km alltså) bort. Det finns flera sätt att transportera sig på - bil är ett, buss kanske och tåg lär finnas. Ta ett beslut och rör på er - eller sitt still. När jag av nyfikenhet kollade just Jeddah till Arlanda så var det 4000 sek för en enkel resa i economy (det var flera dagar sedan, så det har säkerligen ändrat på sig nu).
Dvs. Jobba problemet.
Jag tog mig från SFO till ARN helt själv - och var hemma dryga dygnet innan det på Rapport dök upp "nu kommer de första Svenskarna från USA" - eh... Och just det, det kostade mig exakt noll kronor extra. Men massor av tid, och då var inte internet som det är idag om vi säger så. Det var för övrigt många amerikaner som valde att köra kust till kust, en sträcka som är det dubbla mot Dubai till Jeddah. Allt går om man vill. Men man måste ha viljan.