Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Det är inte hjärtlöst utan bara realistiskt.... ;) Egentligen så är det ju ditt ansvar att kontrollera att du har rätt inresedokument men det som är intressant i artikeln är ju att hon faktiskt frågade innan incheckning och agenten dubbelkollade och släppte igenom henne. Vet nu inte om hon tjatade till sig det, men om vi bortser från det.
Tycker inte heller att man ska gråta ut i tidningarna, det är lite löjligt. Men om det nu är så att hon helt utan förbehåll frågat agenten vid incheckningen och de släppte igenom henne så tycker jag faktiskt att det inte riktigt är hennes problem till 100%. De borde faktiskt ha stoppat henne. Flygbolag borde ju ändå ha tillgång till information om vad som gäller till de länder de flyger till kan man tycka.

Flygbolagen har en tjock bok som nästan ser som en bibel för att just kolla visum/passfrågor.
Vet inte vad den heter men vid incheckning på Arlanda har de använt den ibland när jag rest
till vissa "udda" länder.

Flygbolagen har en tjock bok som nästan ser som en bibel för att just kolla visum/passfrågor.
Vet inte vad den heter men vid incheckning på Arlanda har de använt den ibland när jag rest
till vissa "udda" länder.

De har ju möjlighet att slå i TIMATIC direkt - där är det solklart vad som gäller.

Påminner mig om 6-7år sen under studie tiden när man backpackade och skulle flyga sin-dps. Flyget mellanlandade i dps för vidare färd mot Australien. Kvinnan före i kön hade inget visum till Australien och jag smålog så klart varför man nu inte fixat det och tagit ansvaret. Väl min tur fick jag frågan "returbiljett?" Och började stamma lite va och nej. Karma is a bitch, slutade med mitt livs snabbaste bokning av första bästa returflight och incheckning klar i sista stund!

Men återigen, eget ansvar. Informationen stod lättillgänglig.

Jag får inte berättelsen att gå ihop, hon får ett provisoriskt pass utfärdat samma dag men det ska vara veckor tidigare hon blev av med passet. Ett pass som tar ca 5 dagar att få utfärdat (utanför sommaren, vet inte exakt hur lång tid det tar nu).

Det var rimligt, ett pass kostar 350 ett provisoriskt 950.

Och hon hävdar att hon ringt Indonesiens ambassad och att de inte svarat. Inga ambassader svarar. Svenska ambassaden i Jakarta och Indonesiska ambassaden i Stockholm har båda på sina hemsidor klara regler. Men det läste hon inte? Hur hittade hon i så fall numret? Varför hon släpptes ombord på planet är bortom mitt förstånd.

1. Med tanke på hur många som ställer frågor här trots att allt "finns enkelt förklarat", så är kanske inte informationsinhämntning alltid är så enkelt.
2. Hon kanske chansade.
3. Oavsett storyn, så tror jag inte att det står rätt i Aftonbladet, de brukar allt få till det fel, även i de enklaste av fallen. ;)
4. Hon kanske tror att det var veckor sedan hon blev av med passet, för hon använde det senast då, såg det senast, whatever, men kanske upptäckte det någon dag innan.

Det blir alltid lika dumt när man ska kritisera folk utifrån en tidningsartikel, bestående av några få stycken. Väldigt sällan man får hela bilden skulle jag vilja påstå.

Men om det nu är så att hon helt utan förbehåll frågat agenten vid incheckningen och de släppte igenom henne så tycker jag faktiskt att det inte riktigt är hennes problem till 100%. De borde faktiskt ha stoppat henne. Flygbolag borde ju ändå ha tillgång till information om vad som gäller till de länder de flyger till kan man tycka.

Skulle åka till Barcelona med en polare för ett par månader sedan och givetvis upptäcker han kvällen innan att passet gått ut. Efter kontroller visar det sig att det inte funkar med ett vanligt körkort och då flyget gick 06:45 och rosa-pass-expeditionen öppnade 06 kändes det lite tajt att fixa ett sådant innan. Vi kollade med incheckningsfolket hos SAS och de svarade "inga problem att åka på svenskt körkort, det är hur lugnt som helst".

Även om vi både visste att det inte stämde så drog vi iväg och det gick ju bra dit. På vägen hem kunde det ha gått illa om fel person stått i gaten vid boarding, boardingpersonen nämnde bara att det här är inte giltig ID-handling och släppte på min polare.

Summa summarum, man kan inte lita på att flygpersonalen faktiskt vet vilka regler som gäller, och det ligger på varje enskild person att ta reda på vad som gäller för det land man reser till.

Skulle åka till Barcelona med en polare för ett par månader sedan och givetvis upptäcker han kvällen innan att passet gått ut. Efter kontroller visar det sig att det inte funkar med ett vanligt körkort och då flyget gick 06:45 och rosa-pass-expeditionen öppnade 06 kändes det lite tajt att fixa ett sådant innan. Vi kollade med incheckningsfolket hos SAS och de svarade "inga problem att åka på svenskt körkort, det är hur lugnt som helst".

Även om vi både visste att det inte stämde så drog vi iväg och det gick ju bra dit. På vägen hem kunde det ha gått illa om fel person stått i gaten vid boarding, boardingpersonen nämnde bara att det här är inte giltig ID-handling och släppte på min polare.

Summa summarum, man kan inte lita på att flygpersonalen faktiskt vet vilka regler som gäller, och det ligger på varje enskild person att ta reda på vad som gäller för det land man reser till.
Der er en ret markant forskel.

SAS kan godt vælge at acceptere kørekort som gyldig legitimation.

Du skal heller ikke vise pas for at krydse grænsen til Spanien. Du skal dog sandsynligvis (jeg har ikke undersøgt den spanske lovgivning, derfor forbeholdet..) bruge et pas eller et nationalt ID-kort for at kune legitimere dig overfor de spanske myndigheder på deres opfordring.

Toppen