Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Notera att Aftonbladet, utan att vara den mest seriösa publicisten, är korrekta i det att man rapporterar om ett gripande. De utelämnar dock "...misstänkt för..." i rubriken, vilket gör att den som läser uppfattar det som ett faktum att flygfylleri hänt. I texten skriver de att piloten är anhållen "enligt uppgift", vilken verkar väldigt udda eftersomen anhållan ska göras som förberedelse för häktning, vilket normalt bara görs för brott med mer än 1 års fängelse i straffskalan (flygfylleri är max 6 månaders fängelse). Aftonbladet har precis som de flesta seriösa medier 100% koll på polisens och åklagarnas dagböcker och vet med 100% säkerhet om en person är anhållen eller ej. "Enligt uppgift" tyder på att man publicerat artikeln efter tips utan att kolla upp fakta och kan fällas för det.

Piloten har troligen lämnat prov i sk sållningsinstrument och eftersom det indikerade misstanke har ett gripande gjorts i väntan på analys från bevisinstrument. Och när bevisintrsumentet visar att gränsen inte är nådd faller gripandet. Nu har jag inte läst loggböckerna hos polisen/åklagaren så det är min gissning. Och då är hela grejen överdriven.
Jag gnisslar ofta tänder över rubriksättning, som väl görs av en rubriksättare snarare än reportern som skrivit artikeln, även hos förmodat "seriösa" tidningar. T.ex. DN.

Du tror inte att anhållandet berodde just på flyktfaran? Piloten i fråga hade ju tänkt lämna landet en timme senare.

Jag tror att ett gripande är lika effektivt som kvarhållning för att personen inte ska kunna fly/mixtra med bevis, men du kan ha rätt. Hur som, Aftonbladet hade behövt lägga 30 sekunder på att kolla och därefter vetat med 100%.

Jag gnisslar ofta tänder över rubriksättning, som väl görs av en rubriksättare snarare än reportern som skrivit artikeln, även hos förmodat "seriösa" tidningar. T.ex. DN.
...

Jag skulle säga att det vanligaste i Sverige iaf är att reporern sätter rubriken. Det finns inte resurser för att ha ett mellanlager av redaktörer (i print kan det dock vara så).

Däremot håller en del publikationer på med A/B testning av rubrik eller målgruppsanpassning. Och labbar med textgenerering via AI och det inkluderar säkert rubrker också.

Jag skulle säga att det vanligaste i Sverige iaf är att reporern sätter rubriken. Det finns inte resurser för att ha ett mellanlager av redaktörer (i print kan det dock vara så).
Vet inte om jag håller med om det. Har en nära vän som jobbat på en av de största tidningarna och där satte journalisten i stort sätt aldrig rubriken, det gjordes av en "rubriksättare" (gissar det inte är en tjänst utan någon person som jobbar med publicering).

Vet inte om jag håller med om det. Har en nära vän som jobbat på en av de största tidningarna och där satte journalisten i stort sätt aldrig rubriken, det gjordes av en "rubriksättare" (gissar det inte är en tjänst utan någon person som jobbar med publicering).

Korrekt. Nu går vi OT i detta forum, men jag har skrivit ett par tusen artiklar i ”en av de största tidningarna” och rubriken till mina alster formulerades av en redigerare i papperstidningen alternativt en webbredaktör i den elektroniska upplagan.

Det finns ingen yrkestitel rubriksättare utan det är redigeraren som gör ut sidorna som skriver rubriken och ingresser, reporten lämnar bara brödtexten. Men i tidskrifter skriver oftast reporten även rubriken.
edit såg att @taxvalp skrivit om det redan men jag låter detta stå kvar.

Korrekt. Nu går vi OT i detta forum, men jag har skrivit ett par tusen artiklar i ”en av de största tidningarna” och rubriken till mina alster formulerades av en redigerare i papperstidningen alternativt en webbredaktör i den elektroniska upplagan.

Jag tycker nog att vi säger ungefär samma sak?Jag säger att det generellt inte görs så, inte att det aldrig görs!

För blänkare på 50-100 ord som det görs massor av varje timme dygnet runt och som man oftast vill få ut snabbt blir det kontraproduktivt om de ska ligga och vänta på att en annan person ska rubriksätta. (det samma gäller de övriga klassiska redaktörsuppgifterna, fakta-granskning, stavningskontroll, läsbarhetsindex mm som då ofta också ligger på skribenten.)

Last edited:
Toppen