Tomas E
Medlem
Jag gnisslar ofta tänder över rubriksättning, som väl görs av en rubriksättare snarare än reportern som skrivit artikeln, även hos förmodat "seriösa" tidningar. T.ex. DN.Notera att Aftonbladet, utan att vara den mest seriösa publicisten, är korrekta i det att man rapporterar om ett gripande. De utelämnar dock "...misstänkt för..." i rubriken, vilket gör att den som läser uppfattar det som ett faktum att flygfylleri hänt. I texten skriver de att piloten är anhållen "enligt uppgift", vilken verkar väldigt udda eftersomen anhållan ska göras som förberedelse för häktning, vilket normalt bara görs för brott med mer än 1 års fängelse i straffskalan (flygfylleri är max 6 månaders fängelse). Aftonbladet har precis som de flesta seriösa medier 100% koll på polisens och åklagarnas dagböcker och vet med 100% säkerhet om en person är anhållen eller ej. "Enligt uppgift" tyder på att man publicerat artikeln efter tips utan att kolla upp fakta och kan fällas för det.
Piloten har troligen lämnat prov i sk sållningsinstrument och eftersom det indikerade misstanke har ett gripande gjorts i väntan på analys från bevisinstrument. Och när bevisintrsumentet visar att gränsen inte är nådd faller gripandet. Nu har jag inte läst loggböckerna hos polisen/åklagaren så det är min gissning. Och då är hela grejen överdriven.
Du tror inte att anhållandet berodde just på flyktfaran? Piloten i fråga hade ju tänkt lämna landet en timme senare.

Anhållande och häktning
Polisen griper, åklagaren anhåller och domstolen häktar en misstänkt.