Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Jag tror inte der går att göra en diamond change, punkt. Däremot kan man ibland få en standby change eller vad det kan tänkas heta när man står vid gate, särskilt som EBD.
Gate på Arlanda kan ringa service desk och göra en diamond change den vägen, även om de "egentligen inte ska göra det". På Gardemoen gäller det omvända, att de tär gate som är ansvarig för diamond change, lounge kan kanske hjälpa till, och det finns inget service center.

Tycker det är lite avigt, gate borde vara bästa platsen för byte av agång i sista minuten, för de kan ju se att du är där i tid för att gå ombord.
 
Gjort det massor av gånger vid gate, punkt.
Det har jag också, men det har formellt inte varit en diamond change, utan en standby-change. Har gjort det ett antal gånger i köpenhamn tex, och vid kanske 1/3 av dem fått en liten utskällning att de inte ska göra sådant i gate längre utan diamond ska gå till servicedesk alltid, men de gör ett undantag...

Tror man tex ser skillnaden på en "riktig" diamond-change i och med att man då faktiskt får ett flight change mail med ändringen, medans vid en standby-change får man bara nytt boardingkort.
 
Gate på Arlanda kan ringa service desk och göra en diamond change den vägen, även om de "egentligen inte ska göra det". På Gardemoen gäller det omvända, att de tär gate som är ansvarig för diamond change, lounge kan kanske hjälpa till, och det finns inget service center.
Servicecentret ligger vid foten av trapporna upp til C-piren. Men jag har aldrig använt det, lounge eller gate har hjälpt ändra alla gånger jag gjort EDB-ändring airside.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-04-09 kl. 09.26.40.png
    Skjermbilde 2025-04-09 kl. 09.26.40.png
    234 KB · Visningar: 38
SAS website säger uttryckligt att det ej går:

"Changes can only be made at our staffed check-in counters and SAS service points at the airport. This means that you cannot make changes at the gate, in the SAS App, when you check in online or under My bookings."

Japp, så står det. Men jag har aldrig fått nej i gate. Om det i systemet definieras som EDB SDC eller standby change som mha321 nämner har jag ingen aning om, det enda jag vet är att jag får ändra biljett i gate även med hopplöst billigaste biljettkategori.
Texten i länken ovan är annars rätt föråldrad, ändring i app har funnits sedan juni 2024. Här är uppdaterade villkor:
 
Last edited:
Jag flyger HEL-ARN-LHR och vill byta till ett tidigare flyg i ARN. Det kommer inte att gå att göra i appen eftersom det tidigare flyget underskrider minsta bytestid (har endast 35min, men räknar hinna om mitt första flyg inte är sent). Vet någon var jag har störst chans att lyckas byta till det tidigare flyget på Arlanda, i servicedisken eller vid gaten? Eftersom jag måste igenom passkontroll tror jag inte jag hinner prova båda.
Jag var vid gaten 30 min innan avgång. Hela fem personal i gaten men ingen brydde sig om att fråga mig varför jag stod vid disken förrän jag själv tog kontakt efter viss tids väntande. Hur som helst, bytet till det tidigare flyget gick fint. Toppenförmån av SAS; nu önskar jag bara att SAS också skulle tillåta att man byter rutt också, vilket skulle vara logiskt då man har tre hubbar.
 
Last edited:
Jag har varit med om att det sett tomt ut men när jag tryckt fram en kölapp så kom de snabbt ut från kontoret bakom. För kölapp-apparaten finns väl kvar?
Nu var det nog senast i höstas jag var förbi, men då var det en stängd-skylt på disken där.

Edit: Loungepersonalen i Oslo som hjälpte mig sa också att hon kunde göra mer än "normalt", eftersom hon också hade gate-träning och det var i gate som det gällde.
 
Toppen