Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

intuition

Medlem
Bara en liten slutkommentar på det hela.

Perfekt, precis den infon jag behövde (och borde ha kommit ihåg)! Det är 3-timmars gränsen som spökat för mig. Agenten sa mycket tydligt att "vi får inte bekräfta platsen om det är mindre än ett visst antal lediga säten". Han hintade inte hur många ellet att det fanns en tidsgräns där reglerna ändrades och i det här fallet hade jag inte möjlighet att invänta gränsen heller, men det är väldigt bra att vara medveten om att spelreglerna ändras vid T-3
Conditions:
  • 0-3 hrs before departure: allowed until flight is full. Overbooking is not allowed
  • 3+ hrs before departure: must be min 5 seats available


Som jag skrev ovan så försvann alla boardingpass från appen när sista benet byttes avgång och blev standby. Boardingpasset för sista benet dök upp när jag satt i loungen på Arlanda (med säte = GATE), och jag gissar att det hände när gaten öppnade. Jag gick inte till gate förrän strax innan boarding skulle starta, och då höll gaten på att fixa med en annan passagerares boardingpass. Det verkade väldigt komplicerat och tog lång tid. Medan han gjorde det, plingade min app till "Du är nu incheckad" och sittplatsen hade blivit 9F. Jag gissar att det som hände var att gaten behövde placera mig samtidigt för att kunna ge den andra killen ett BP. Han fick rad 5, så jag borde väl ha gått till gate så fort den öppnade...


Jag har varit SBY på flertalet antal avgångar där det varit ordentligt överbokat. Det slutar i 99% av fallen med att man kommer med i slutändan, alltid någon som blir av med sin seatblock ;)
...

Jepp, flygets längsta kille i 9D fick mig som sällskap. Han hade verkligen behövt en seat-block. Det var inte århundradet mest bekväma resa för någon av oss...



I slutändan undrar jag om det var så himla smart av mig att byta avgång. Jag bytte från 20.05 till 19.00, men frågan är om inte kvalitetsförlusten var större än tidsvinsten. Byte från 1A med tomt mittsäte på A320 till 9F i en fullsatt CRJ. Remote stand i Köpenhamn, med buss från E till B pir, jämfört med vanlig normal ankomst med jetbrygga.
 

henke12

Medlem
Det verkade väldigt komplicerat och tog lång tid. Medan han gjorde det, plingade min app till "Du är nu incheckad" och sittplatsen hade blivit 9F. Jag gissar att det som hände var att gaten behövde placera mig samtidigt för att kunna ge den andra killen ett BP. Han fick rad 5, så jag borde väl ha gått till gate så fort den öppnade...

Om man inte är van kan det vara lite komplicerat,
Det funkar på så sätt att gateagenten har 2 listor kan man säga,

Normala listan = alla incheckade med säte
Standbylistan = alla incheckade med GATE istället för säte


Vad styr om man hamnar på normala eller standby?
Det är typ ett flödesschema kan man enkelt säga, ungefär:

1: Först till kvarn som checkar in som har en bekräftad bokning på flyget, @Boardingnummer 1,2,3,...,X där X är antalet stolar flygplanet har där då de flesta hamnar på "normala listan". Där de får ett stolsnummer

2: Är flygningen överbokad så hamnar X+1,2,3 osv på STANDBY-listan och får säte GATE. Kan bero på flygplansbyte till mindre kärra eller att flygningen är överbokad

3: För exempelvis @intuition som är EBD och vill byta avgång, finns en "inställning" för varje flygning som den som preparerar flighten bestämmer. En variabel som är hur många Standby som ska accepteras direkt. Jag skulle säga att om SK123 har total kapacitet på 180 platser, 160st bokade så ställs variabeln in på ungefär 10st som direkt blir accepterade. hade flygningen endast 3 lediga platser hade variabeln ställts in på 0.

4: När det närmar sig avgång är det då upp till gateagenten att börja jobba med standbylistan.
Triggern här för gateagenten att börja kolla på standbylistan kan vara att en passagerare frågar, numera (efter ungdomsstandby-eran) är det inte superofta att det ens finns en standbylista.

Då ser han att det är 170st incheckade, 10st NO-show(ej incheckade) och standbylistan innehåller 2 namn och att det blott är 25 minuter till avgång och boarding ska börja om 5 minuter. då är det ett bra läge att acceptera standbyerna och ge dom stolsnummer.
Men är det 179st incheckade är det läge att vänta tills boardingen är klar och flighten är redo för att stänga innan standbylistan hanteras.

5: Varje bolag har olika prioriteringar på sina listor men högst prio generellt skulle jag säga att Crew som åker passivt för att tjänstgöra nästa flygning och ensamåkande barn under transit ligger bra till. Sen hög status och biljettklass ochsist snikbiljetter utan status

(med reservation att nåt ändras sen jag jobbade sist för typ 9 år sen. Men jag killgissar att utveckling inte går i ljusets hastighet :) )
 

mha321

Medlem
Den här förmånen är verkligen jättebra i rätt situation. Landade en kvart tidigt från Chicago. Rask promenad till transfer center och ett nytt boardingkort i handen på en minut. Tillbaka till geten mot Stockholm några minuter före faktisk boarding börjat (lite försenat plan, ordinarie boarding började precis när yet fick nya kortet utskrivet). Hemma nästan 6 timmar tidigare än planerat.
 
Toppen