Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Jo, faktiskt - om Du är en medveten resenär så inser Du enkelt att Platinum är värt de 5000/6000 SEK som är lika med årsavgiften - flera gånger om.

Men som vanlig resenär så är det nog inget särskilt!

Du får gärna förklara hur Du värderar förmånerna då Du tycker det är värt 6000kr flera gånger om.
Det känns som om jag missade något under de 4år jag hade Platinum

Som svar till Najk: är du en eller flera i familjen? Med plat för dig OCH hustru blir ni ju BÅDA guldkunder på Hertz, AVIS, Sheraton, Hilton samt får tillgång till Priority pass de ggr Ni inte reser i högre klasser, och vid de sällsynta tillfällen då ert flygbolag INTE har en lounge (Luton, Stansted). Varje gång man hyr bil betalar det sig. Bättre bil och man slipper betala för alla skojiga förkortningar, PAI CDW och allt vad det nu är som ALLTID dubblar den bilhyra man trodde att man hade...och-händer det ngt är de EXCELLENTA. 4 tim försening på en sunkig flygplats-inga problem-shoppa loss för en tusenlapp på champagne och kaviar. Bagaget borta en kort stund-samma sak. Och om det är borta 48 timmar-då kan du ekipera Dig seriöst! Håller med om att priser via travel service inte är ngt att hurra över men nu får man ju dubbla poäng i alla fall och jag tycker det är helt klart värt årsavgiften. De gånger man bor på Sheraton ser man genast värdet, intjäningsgraden är bättre, automatisk uppgradering t bättre rum och mer poäng t SPG-som sedan kan överföras med bonus till lämpligt flygbolag!

Som svar till Najk: är du en eller flera i familjen? Med plat för dig OCH hustru blir ni ju BÅDA guldkunder på Hertz, AVIS, Sheraton, Hilton samt får tillgång till Priority pass de ggr Ni inte reser i högre klasser, och vid de sällsynta tillfällen då ert flygbolag INTE har en lounge (Luton, Stansted). Varje gång man hyr bil betalar det sig. Bättre bil och man slipper betala för alla skojiga förkortningar, PAI CDW och allt vad det nu är som ALLTID dubblar den bilhyra man trodde att man hade...och-händer det ngt är de EXCELLENTA. 4 tim försening på en sunkig flygplats-inga problem-shoppa loss för en tusenlapp på champagne och kaviar. Bagaget borta en kort stund-samma sak. Och om det är borta 48 timmar-då kan du ekipera Dig seriöst! Håller med om att priser via travel service inte är ngt att hurra över men nu får man ju dubbla poäng i alla fall och jag tycker det är helt klart värt årsavgiften. De gånger man bor på Sheraton ser man genast värdet, intjäningsgraden är bättre, automatisk uppgradering t bättre rum och mer poäng t SPG-som sedan kan överföras med bonus till lämpligt flygbolag!

Najk: Läs även detta som svar på Ditt tidigare inlägg.

Förmåner:

- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.

- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.

- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.)

- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.

- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Det finns mer än 600 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.

- Guld-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton, Radisson/Carlsson, Scandic etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.)

- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C-klass-biljetter, oftast hos BA.

- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.

- Tillgång till Amex concierge-service. (Har dock aldrig nyttjat servicen.)

- JUST NU: Du får 200 000 membership rewards-poäng vid beviljad ansökan som kan växlas mot t ex en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så Du får 40 000 poäng över)

- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).

Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två st och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad. Lägger man därtill gratis 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" så är det bonus!

När det gäller min utredning om kort-rese-försäkringar så är det något som pågår fortfarande, men publicering kommer att ske på businessclass.se när allt är klart.

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bland de absolut bästa - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker.

Just nu kan jag värva till årsavgiften 4500 SEK för första året - skicka PM.

Last edited:
Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två st och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad.

Bara för att vara lite rättvisande: Det ingår i Handelsbanken Platinum också, alltså Priority Pass - och det till 1/3-del av priset av AmEx Platinum. Därmed inte sagt något om något - men sådär enkelt kan man inte göra för sig.

När det gäller min utredning om kort-rese-försäkringar så är det något som pågår fortfarande, men publicering kommer att ske på businessclass.se när allt är klart.

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bland de absolut bästa - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker.

Eftersom jag har förstahandserfarenhet av just AmEx Platinums reseförsäkring, och så urkass den är, så vill jag verkligen påpeka att det inte alltid är så guldkantat som vissa gör gällande. Som sagt, riktiga erfarenheter om hur det verkligen går till är mera värt än vad folk tycker.

Det finns en artikel i di.se om jag minns rätt, som gjort samma jämförelse, och där kom Handelsbanken Platinum ut som segrare vad gäller just reseförsäkringen. Därmed inte sagt att den är bäst - men den är i alla fall inte sämre än AmEx Platinum!

Lite mera nyaserat hoppas jag allt det blir i din redovisning av reseförsäkringar !!

Just nu kan jag värva till årsavgiften 4500 SEK för första året - skicka PM.

Jasså du raggar fortfarande kunder på Businessclass.se ? Lika bra du hyr en banderollreklam som du håller på ;-=

Bamsefar läser, men förstår inte.

Bara för att vara lite rättvisande: Det ingår i Handelsbanken Platinum också, alltså Priority Pass - och det till 1/3-del av priset av AmEx Platinum. Därmed inte sagt något om något - men sådär enkelt kan man inte göra för sig.

I Handelsbanken Platinum ingår ett PriorityPass och i Amex Platinum ingår två. Om endast priset är avgörande och inte det totala innehållet så är säkert HB Platinum ett alternativ.

När det gäller den ingående rese-försäkringen så är det som jag skriver att villkorens tillämpning vid en "skada" är det viktigaste och under de senaste åren har jag haft stor hjälp vid bagage-förseningar, (såväl privat som i tjänsten), vid flygförseningar, läkar-konsultation i Karibien, när en jätte-våg tog tag i mina glasögon etc etc. All reglering har skett utan problem och annat trams. (Gäller även den försäkring som ingår i SAS Amex.)

Reseförsäkringen som ingår i Amex Platinum är inte guldkantad - den är Platinum.:)

Di:s artikel om reseförsäkringar var bra - men säger inget om skaderegleringen. Det är vid skade-regleringen som det är upp till bevis! Jag ser det också som omöjligt att hitta "den bästa rese-försäkringen", eftersom villkor ändras då och då. Istället får man försöka hitta den försäkring som passar en själv bäst - det är det som undersökningen/sammanställningen kommer att visa och i mitt inlägg är det vad jag försökt att få fram. Dvs för mig har jag inte hittat något bättre alternativ.

Att sedan Amex Platinum har en del andra förmåner är ju bara positivt. Under mars månad hyrde jag en cabriolet av Hertz på Miami Airport till nästan halva ordinarie pris. (Jag har precis hyrt en Volvo XC70 och fått 15% rabatt samt undvikit tilläggsförsäkringar = halva ordinarie pris = 4 dygn för under 1000 SEK i Stockholms-området.)

Avslutningsvis

Jag hjälper gärna andra med mina, kanske begränsade, erfarenheter till ett mera medvetet och effektivt resande - men jag vet inte så mycket om vad som är "gratis", utan mina erfarenheter har jag betalat för och jag fortsätter med det. Att jag erbjuder SAS Amex och Amex Platinum till ett lägre pris är positivt för den som vill prova ett år!

Last edited:
Toppen