Som svar till Najk: är du en eller flera i familjen? Med plat för dig OCH hustru blir ni ju BÅDA guldkunder på Hertz, AVIS, Sheraton, Hilton samt får tillgång till Priority pass de ggr Ni inte reser i högre klasser, och vid de sällsynta tillfällen då ert flygbolag INTE har en lounge (Luton, Stansted). Varje gång man hyr bil betalar det sig. Bättre bil och man slipper betala för alla skojiga förkortningar, PAI CDW och allt vad det nu är som ALLTID dubblar den bilhyra man trodde att man hade...och-händer det ngt är de EXCELLENTA. 4 tim försening på en sunkig flygplats-inga problem-shoppa loss för en tusenlapp på champagne och kaviar. Bagaget borta en kort stund-samma sak. Och om det är borta 48 timmar-då kan du ekipera Dig seriöst! Håller med om att priser via travel service inte är ngt att hurra över men nu får man ju dubbla poäng i alla fall och jag tycker det är helt klart värt årsavgiften. De gånger man bor på Sheraton ser man genast värdet, intjäningsgraden är bättre, automatisk uppgradering t bättre rum och mer poäng t SPG-som sedan kan överföras med bonus till lämpligt flygbolag!
Najk: Läs även detta som svar på Ditt tidigare inlägg.
Förmåner:
- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.
- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.
- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.)
- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.
- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Det finns mer än 600 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.
- Guld-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton, Radisson/Carlsson, Scandic etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.)
- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C-klass-biljetter, oftast hos BA.
- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.
- Tillgång till Amex concierge-service. (Har dock aldrig nyttjat servicen.)
- JUST NU: Du får 200 000 membership rewards-poäng vid beviljad ansökan som kan växlas mot t ex en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så Du får 40 000 poäng över)
- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).
Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två st och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad. Lägger man därtill gratis 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" så är det bonus!
När det gäller min utredning om kort-rese-försäkringar så är det något som pågår fortfarande, men publicering kommer att ske på businessclass.se när allt är klart.
Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bland de absolut bästa - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker.
Just nu kan jag värva till årsavgiften 4500 SEK för första året - skicka PM.