Efter en månadslång vistelse på Sheraton Grand Rio kom jag direkt till Grand Hôtel och summerar här min vistelse:
Vid incheckning informeras jag om att en extra säng placerats i mitt rum.
"Uppgraderad" till ett rum i annexet med utsikt över strömmen. Välkomstgåva i form av en godispåse.
Rummet var helt ok och sängen förmodligen en av de skönaste jag sovit i. Otroligt sköna lakan.
Badrummet saknar t.ex. topps, rakhyvel etc. utan har bara det vanliga, såsom tvål och schampo. Stor förbättringspotential.
Besöker efter incheckning Cadierbaren för användandet av min 700-kronors voucher. Mycket folk, svårt med sittplats och allmänt stökigt. Att få ett bord tar ca en timme. Servicen är vänlig, om än rörig och inte särskilt profesionell. Lyckas efter mycket om och men beställa in en flaska Pol Roger och dourada-fisken (som var utsökt) samt steken (även den utsökt). Fortsatt virrig service. Mer svensk nattklubbskänsla än en lugn och skön atmosfär för mat, dryck och umgänge - som jag kan tycka är något som bör upprätthållas.
Frukostbuffén, som serveras på Verandan, är välbesökt och stökig. Relativt lång väntan på bord. Visserligen ett brett sortiment, men knappast den bästa jag någonsin upplevt. I ärlighetens namn inte bättre än t.ex. Clarion Post, som tidigare diskuterats i trådar här.
Vid utcheckning noterar jag att en post om 600 kr tillförts slutnotan, vilket jag givetvis infrågasätter. Det handlar om extrsängen, som givetvis varken skulle kosta något eller var något jag efterfrågat innan eller vid incheckning. Det tas bort, men lämnar ett oseriöst intryck.
Jag hade högre förväntningar på grand. Klientelet var inte det förväntade, utan mest svenskar som verkar ha blivit ombokade från Af Chapman eller tagit del av något paketerbjudande. Mycket badrockar och tofflor i allmänna utrymmen. Det är inte tillräckligt polerat och ordnat för att leva upp till 5-stjärning kvalitet. Fingeravtryck, slitage etc. på flertalet platser.
Summa summarum, jag tycker att EBD-erbjudandet är bra och ger relativt mycket för pengarna. Missförstå mig rätt, jag kommer förmodligen att utnyttja det igen. Men håller, i ärlighetens namn, Grand internationell kvalitet? Nej. Det kommer att krävas ett gediget kvalitetsarbete om man ämnar behålla detta anseende i framtiden.