Senaste nytt

Good Morning, Vietnam !

Ingen orsak. :) Hälsa så gott till familjen. Även om jag inte har någon direkt kontakt med mitt ex Johanna så hälsar hon indirekt hon med.
Men se där, BC-folk och andra skandinaver letar sig till till Hue. Det var på tiden..
Jag flyttar ju till Manila i juni så det kommer bli både lättare och billigare att ta sig till Vietnam och Hue över en weekend. Då får vi se till så att det blir en BC-träff. :D

Det låter som en hemlig pärla, Quang Nam som jag inte har hört talas om. Det får jag lägga på minnet när jag behöver lite lugn och ro och komma bort i ett par dagar...

Nästa sväng jag har mer tid att åka till Vietnam blir det nog HCMC - Hanoi med tåg och stopp på vägen, Hue känns som ett solklart stopp!

• Gilla
Reactions: pep
Se till så att stoppet i Hue blir mellan en freda lördag och söndag eftermiddag.
Då hinner vi med en liten BC träff.
Jag fick ju veta vi börjar jobba kl 14 om dagarna med anledning av tidsskillnaden till Sverige. :p

• Gilla
Reactions: pep
Om ni besöker Hanoi skulle jag checka in på Sofitel Grand Metropole med club lounge access, jag kan åka till Hanoi endast för att besöka hotellet och deras Club lounge. Du kan få världens godaste drinkar och aptitretare serverade (gratis) och allt är gjort med finess, det är helt fantastiskt.

Reser en månad runt jul/nyår. Tack för alla tips.
flyger via Singapore. När vi bokade var priset för Lufthansas Premium economy ungefär detsamma som Singapore Airlines economy, så det fick bli LH.
Reser runt två veckor och hyr studio för bad och slappning två veckor. bokat på vinst och förlust vid Mui Ne stranden norr om PhuThuy, någon som känner till stället.
Hanoi blir det Hilton. Är det ett OK Hilton?

Vi var i Vietnam för 6 år sedan över jul och nyår. Helt magiskt. Vi höll oss i södern, Mui Ne, Vung Tau, HCMC och några dagar på flodbåt uppför Mekong. God mat, fantastiskt trevliga människor och billigt. Vung Tau var mer västerländskt tyckte jag, många aussies som flyttat dit och jobbade för oljebolagen. Mui Ne var sol och bad, Mekong "äventyr" och upplevelser.

Nästa vinter åker jag och hustrun tillbaka, 10 dagar i HCMC och Phu Qoc (7+3). Åker på awardbiljett, business från CPH-CDG-BKK-SGN-NRT-CPH. Så nu blir resan en del av semestern istället för bara transport :).

I HCMC kan jag tipsa om denna tour med XO Tours om du gillar streetfood. Eat delicious street food on the most acclaimed Vietnam Food Tour Ett av de trevligaste reseminnena från den resan. Flatrate på 72 USD och då ingår det hur mkt mat och dricka du vill, och du får se delar av HCMC som du normalt inte kommer till som turist + att du får åka bak på en moppe körd av en vietnamesisk tjej. Mkt måna om säkerhet (både i trafik, mot rån såväl som livsmedel) och allmänt trevligt bemötande. Kan rekommenderas varmt.

Tack för tipset ! Vi har just avslutat deras "Saigon by night tour" och det var verkligen värt pengarna. En fantastisk resa bak på en vespa med mat och dricka och guidning på platser som man normalt inte ser som turist. Och så den sagolika trafiken ! Rekommenderas även av mej !

Vädret är trixigt i Vietnam med åtminstone 3-4 olika väderzoner. Södra Vietnam har sin bästa tid under vintern medan norra då kan ha det som sämst. Exempelvis är Sapa normalt inget att ha december/januari med småregn och dimmigt vilket gör vandringar mindre angenäma. Bästa tiden i Sapa är sommar medans det inte är bästa vädret då i Saigon m.m. Mellersta delarna med Hue etc påverkas av bergskedjan som går där. Så kolla normalvädret för olika platser och få med det tips om lämpliga tider och platser. Saigon med utflykter är värt 3-4 dagar och passa också på att åka upp i Mekongdeltat. En bra tur är mellan Saigon och Phnom Penh mestadels på vatten om man vill blanda in ett annat land. Dalat trevligt och annorlunda. I mellersta Vietnam är HoiAn att rekommendera som en vänlig och fantastiskt fin stad med många bra restauranger. Kan nås med buss alternativt med tåg eller flyg till Danang och sedan taxi därifrån. Om tid i Hanoi som jag tycker är den trevligaste och mest genuina storstaden i Vietnam så passa på att åka ut till HaLongBay för tid på båt i sockertopps-skärgården. För många nationaliteter är det visumfritt sedan några år om man stannar max 15 dagar i Vietnam.

Vung Tau är en liten dold juvel, det är mest inhemska turister, men staden är rätt stor och har det mesta samt juste strand, dessutom är det rätt lugnt i jämförelse med HCMC.

Jag var i Hanoi i maj och även norra Vietnam var trevligt måste jag säga, det skiljer sig ganska mycket från södra och trots lite regn så var det en trevlig stad att spatsera runt i. Regn tar jag bara som ett budskap från högre makter att det är dags för en vätskepaus :D

Toppen