Senaste nytt

Good Morning, Vietnam !

pep

Medlem
I min optik er Qui Nhon og Dong Hoi de 2 smukkeste og bedste byer i Vietnam. Meget "autentiske"....
 

Jonas C

Medlem
Blir kul o höra vad @Jonas C tyckte då han var där nu häromveckan.
Har sett lite bilder på sociala medier från resan. Såg helt klart häftigt ut!
Trevlig stad, men tyvärr inte så mycket att se. Huvudattraktionerna betades av på två dagar, och resten av tiden blev lite långtråkig. Två nätter räcker gott för att se staden, och stannar man längre så skulle jag föreslå att man besöker närområdena, däribland Mekongdeltat.
 
Last edited:

maba

Medlem
Vi anländer till Hue om en vecka och skulle gärna ha tips på trevliga aktiviteter och bra restauranger
 

Smuffe

Medlem
Vi frågade en random taxichaufför om han kunde köra oss till sin favoritrestaurang för att äta lunch.
Han ringde upp till någon, jag fick telefonen och förklarade att vi ville ha skjuts till hans bästa restaurang och att vi skulle äta samma sak som chauffören.
Sagt och gjort, iväg åkte vi och notan inkl chaufförens mat och dryck, våra tre portioner samt två öl var landade på motsvarande runt 100kr.
Hur maten smakade? WOW!!! Fantastiskt!
En del av maten blev senare ett stående inslag hemma då mitt ex var vansinnigt förtjust i den. :)

Btw, DMZ är ett riktigt trevligt ställe, bra priser och det smått ironiska men samtidigt fina med att historien lagar de flesta sår är när de spelar Bruce Springsteen - Born in the USA. :p

Fortsätter ni ut från DMZ till höger så kommer ni till en korsning med ett hotell som har en helt ok top floor lounge där ni bör göra ett besök iaf en kväll en sen eftermiddag när solen går ner och så får ni se staden tändas upp.
Dessutom fin utsikt till Kastellet...
 

chazzie

Medlem
Btw, DMZ är ett riktigt trevligt ställe, bra priser och det smått ironiska men samtidigt fina med att historien lagar de flesta sår är när de spelar Bruce Springsteen - Born in the USA. :p

Det för tankarna direkt till (gamla) Top Gear och "The Yankee Bike" =}

Skämt åtsido dock, många av de som är i (yngre) medelåldern är födda efter kriget och det är inte direkt en del av deras liv på samma sätt. Så förklarade mina goda vänner i Vietnam det hela, man blickar liksom framåt istället.

Sen brukar vi på jobbet säga som så att "Det här med humor är svårt..." =}
 
D

Deleted member 4140

Guest
Vi var i Vietnam för 6 år sedan över jul och nyår. Helt magiskt. Vi höll oss i södern, Mui Ne, Vung Tau, HCMC och några dagar på flodbåt uppför Mekong. God mat, fantastiskt trevliga människor och billigt. Vung Tau var mer västerländskt tyckte jag, många aussies som flyttat dit och jobbade för oljebolagen. Mui Ne var sol och bad, Mekong "äventyr" och upplevelser.

Nästa vinter åker jag och hustrun tillbaka, 10 dagar i HCMC och Phu Qoc (7+3). Åker på awardbiljett, business från CPH-CDG-BKK-SGN-NRT-CPH. Så nu blir resan en del av semestern istället för bara transport :).
Vart hade du tänkt att bo på Phu Qoc?
 
Toppen