Senaste nytt

Good Morning, Vietnam !

Tack för förslaget!

Finns det något som ligger närmare Hanoi som funkar i nov / dec? Av beskrivningarna så låter Hanoi mysigare än HCMC.
Hai Phong (strand + industri) eller Ha Long (natur "out of this world"). Men det er hurtigere og billigere at rejse HAN-DAD-DAD (ca. 100 usd for en returbillet og du lander midt i byen). DAD har noget helt særligt (strand, natur, pulserende økonomi, natteliv, etc.) og plads overalt så kan man komme hurtigt rundt

Håller med @pep, det är svårt med riktigt bra sol och bad nära Hanoi. Och framåt december så är det dessutom något svalare i norra Vietnam jämfört med Da Nang och längre söderut. Men som sagt, inte dyrt att flyga inrikes.

Jag kan verkligen varmt rekommendera att ta sig ner till staden Can Tho (uttalas Kan Ta) i Mekongdeltat och vara ett par dagar där. (Vi flög sen vidare till Phu Quoc) Vi reste fr Saigon med lokalbuss och det tar 3-4 timmar med stop för lunch (bara det ett äventyr med handskrivna biljetter på vietnamesiska, ett myller av folk och bussar och absolut ingen nånstans som pratar något annat än vietnamesiska). Ert hotell i Saigon kan hjälpa er att köpa bussbiljetter.
I Can Tho hade jag bokat ett par turer med Eco Tours Home - ecotour cantho
Guiderna är studenter i 20-årsåldern som läst engelska men har liten möjlighet att praktisera sina språkkunskaper och därför gärna guidar besökare. Vi gjorde dels en "Food on foot tour". Vi hämtades på vårt enkla hotell och gick till fots ut i den varma Can Tho-kvällen, åt på c:a 5 olika restauranger där det bara var andra vietnameser och inte fanns några engelska menyer. vansinnigt gott, kul och billigt. 5-10 $ per person plus lite tips till guiden och då ingick maten!
Nästa morgon vid 05.00 hämtades vi av en annan guide och gick 50 m ner till floden där vår egen lilla uråldriga båt med tillhörande ägarinna väntade. En hel dag på floden med olika stop för mat och sevärdheter. Ägarinnan till båten fick betalt direkt av Eco Tours och är såklart en utmärkt inkomst för henne och värt slanten bara det. Minns inte ens vad det kostade oss (3 pers) för det var så lite. Kanske 25$.

Can Thofloden.jpg

En liten avstickare till Sapa valley nord ost om Hanoi skall vara fantastiskt (missade det själv tyvärr), däremot en natt på båt i Halong Bay. Helt klart fantastiskt!

I HCMC kan jag tipsa om denna tour med XO Tours om du gillar streetfood. Eat delicious street food on the most acclaimed Vietnam Food Tour Ett av de trevligaste reseminnena från den resan. Flatrate på 72 USD och då ingår det hur mkt mat och dricka du vill, och du får se delar av HCMC som du normalt inte kommer till som turist + att du får åka bak på en moppe körd av en vietnamesisk tjej. Mkt måna om säkerhet (både i trafik, mot rån såväl som livsmedel) och allmänt trevligt bemötande. Kan rekommenderas varmt.

Håller med @pep, det är svårt med riktigt bra sol och bad nära Hanoi. Och framåt december så är det dessutom något svalare i norra Vietnam jämfört med Da Nang och längre söderut. Men som sagt, inte dyrt att flyga inrikes.
Jag har kollat runt och det verkar som de allra flesta avråder från Danang och området däromkring just i december pga av det är i mitten av regnsäsongen. Stämmer detta? Vad säger @pep?

December er generelt en af de bedste måneder overalt i Vietnam. Det kan godt regne i en lille periode (1-3 dage), men typhonerne er ovre, og der er ingen vind. Regnsæsonen er normal juli til oktober

December er generelt en af de bedste måneder overalt i Vietnam. Det kan godt regne i en lille periode (1-3 dage), men typhonerne er ovre, og der er ingen vind. Regnsæsonen er normal juli til oktober

Håller inte riktigt med. I norra Vietnam, ner till Hue, kan det vara ganska kallt den här perioden. Kommer man ner till Da Nang och Nha Trang är det varmare, men det är inte jättekul att bada där då. Det regnar en del uppe i bergen och floderna för med sig en massa slam i havet som gör det grumligt. (Det kan naturligtvis variera från år till år, men det här är min erfarenhet.)

Aha, ok, för jag kollade runt, och många föreslog Da Nang från Mars och framåt.

Toppen