Senaste nytt

Go Smart - Väska under sätet+handbagage

TasselT

Medlem
Min fundering är ju hur gatepersonal och kabinpersonal ska kunna ha koll på att man inte tar med sig mer ombord än man betalat för ?
Kanske placeras Go Light-resenärer längst bak i kabinen - då kan ju kabinpersonalen ha koll.
Eller hamnar Go Light i en egen boardingklass som får borda sist av alla så att gatepersonalen kan ha koll?

Men hur blir det för dom som handlat i flygplatsbutikerna och taxfree ? Kan ju bli ett antal påsar om man strosat runt på flygplatsen i väntan på avgång :rolleyes:

/ TT
 

Hachans

Medlem
Min fundering är ju hur gatepersonal och kabinpersonal ska kunna ha koll på att man inte tar med sig mer ombord än man betalat för ?
Kanske placeras Go Light-resenärer längst bak i kabinen - då kan ju kabinpersonalen ha koll.
Eller hamnar Go Light i en egen boardingklass som får borda sist av alla så att gatepersonalen kan ha koll?

Men hur blir det för dom som handlat i flygplatsbutikerna och taxfree ? Kan ju bli ett antal påsar om man strosat runt på flygplatsen i väntan på avgång :rolleyes:

/ TT

Det kommer säkerligen bli en väldigt enkel princip i teorin. I verkligheten kommer det bli annorlunda.

De som köper light kommer på gå sist och får ta den plats som finns kvar. Det kommer inte ske någon kontroll huruvida de faktiskt lagt sin väska under sätet eller ej.

Då behöver de inte ändra i sina rutiner för statuspax som går på som vanligt först och får ta med handbagage. Därmed behöver de aldrig kontrollera storleken på något bagage alls egentligen.

I praktiken blir det stökigt som fan för att flygplatsen antingen hittar på något covidrelaterat och bordar lite som de tycker, vilket kommer innebära att lightarna tar upp plats i hyllorna ändå.

Eller så återgår flygplatserna till pre-covidprocedur och låter alla borda precis som de vill för de inte känner för att borda i grupper den dagen.

Så i teorin en enkel princip, i praktiken kommer det aldrig fungera med SAS eftersom de aldrig är konsekventa i sin service och inte vågar ta någon konflikt med paxen.
 

igelkotten

Medlem
Undrar om förmånen kring handbagaget som gäller för EBG och EBD även kommer gälla andra Star Alliance-gold. SAS har de senaste åren, förutom loungeaccess, behandlat guldmedlemmar från resten av alliansen väldigt styvmoderligt. I min erfarenhet är de det sämsta bolaget i alliansen att faktiskt behandla guldmedlemmar hyfsat likvärdigt (även om alla bolag i alliansen mer och mer ser till sina egna).
 

WF789

Medlem
SAS+ hele veien, men "uklart" hva som gjelder.
Bilde_2021-12-15_144528.png
 

SimonXYZ

Medlem
Boka nyss en Go Light som Diamant. Bokningsbekräftelsemailet visar också information som inte stämmer med det som kundtjänst säger. Inte på något sätt oväntat. Bara lite info.

Skärmavbild 2021-12-15 kl. 15.31.18.png


Jag var i kontakt med kundtjänst, för att kolla vad som gällde med en voucher jag använde vid en bokning om jag bokade av. Kundtjänst sa att jag inte skulle få tillbaka den direkt. Jag tänkte äsch och jag provar avboka ändå och direkt efter använda voucherna för en ny bokning, vilket funkade hur fint som helst. Hur som helst även denna kunniga kundtjänstmedarbetare bekräftade att Guld och Diamant får ha med handbagage på Go Light.
 

Tveket

Medlem
För mig så säger appen en sak och hemsidan något annat runt bagage. Jag undrar verkligen hur trådarna år kopplade i SK-ITs spindelväv. :)

"Fair family" :D
 
Toppen