Senaste nytt

Go Smart - Väska under sätet+handbagage

IT-snubben

Medlem
Nu var det i och för sig ett par månader sedan jag bokade något, men jag noterade just att SAS specificerar ganska tydligt att man i SAS Go Smart får ta med både "väska under sätet" och handbagage. Samtidigt som de endast tillåter "väska under sätet" för SAS Go Light.

Är denna presentation något nytt? Jag kan inte erinra mig om att jag sett dessa definitioner tidigare, åtminstone inte så tydligt presenterat med mått och allt redan i bokningsprocessen.

Man har ju tidigare, innan pandemin, fått ta med sig handbagage+eventuell datorväska/handväska men jag har för mig att det var mera en praxis än något som fanns angivet i biljettreglerna?

sas_väska_go.JPG

Märkte detta själv, och är nu lite fundersam då jag fick PlusGrade från GoSmart till Plus, men det står 1 väska under sätet och 1 incheckat bagage. Inget handbagage? Jag har rad 1, men det kan väl inte bero på att jag inte kan lägga min väska under sätet som inte finns framför mig?
Har de senaste gångerna när jag rest fått lyssna på repeterade utrop om att placera små väskor och ytterplagg under sätet (om inte plagget går ovanpå din väska). LHR-ARN då.

Som EB-silver bör jag även ha +1 incheckad väska (förutom i GoLight), men den brukar väl aldrig synas i bokningen utan de får man räkna utöver det som står där?

SAS GUI har uppdaterats nu under eftermiddagen i och med implementering av ny SAS GO Light, strax efter lunch ingick handbagage för light men inte nu:
sk23454677.JPG

I tråden som @Budgetresenär länkar till finns en länk till FinaCall.travel där det står följande:
Ingen ændringer for Guld- og Diamond-medlemmer
Passagerer som har Guld status eller højere i SAS EuroBonus vil beholde deres fordele med Priority Boarding og at kunne vælge sæde ved booking skriver SAS til os.
Kunder med Guld-status eller højere i EuroBonus vil også fremover kunne medbringe en standard håndbagage, som de kan i dag.

Dock hittar jag inget om detta på SAS hemsida eller något som reflekterar detta vid bokning.
sk23454677.JPG

EDIT: så här säger SAS, som för övrigt hade mindre än 5 minuters väntetid i chatten!
sk23454677.JPG

Last edited:
Ah, tack för insikten! Hoppas de samtidigt fixar så vi med Silver får se att det är +1 väska. Och att min bokning får tillbaka sin carry-on.

Såg att texten i min bokning i appen har ändrats. Dels från SAS Ireland till SAS Connect, dels avseende baggage allowance. Det senare måste vara alldeles fel dock, eftersom jag reser i Plus?

11482572-506F-4F18-84B2-C93CA76C03FF.jpeg

Toppen