Senaste nytt

Glutenfri mat i SAS business

Och vad gör man i det fallet som inte maten räcker till alla? Om de har 4 varmrätter ombord och man inte anmäler viss kost är det risk för att de alternativ som man kunde äta inte finns tillgängliga. De lastar ju inte 4 varmrätter till alla passagerare ombord.
Det brukar alltid finnas varmrätter över. I värsta fall kan man nog påtala det till besättningen i förväg att man vill ha en viss varmrätt av allergiskäl.

Det brukar alltid finnas varmrätter över. I värsta fall kan man nog påtala det till besättningen i förväg att man vill ha en viss varmrätt av allergiskäl.
Assumption is the mother of all fuckups.
Helt klart finns det varmrätter över, men det kan vara så att 50% av en full businesskabin önskar samma måltid ombord och då är det risk för att det tar slut.
Självklart kan man påtala att man vill ha en specifik mat pga allergi eller liknande, men inget man kan räkna med att få om man inte anmält det i förväg. Alla skulle ju kunna säga samma sak att de vill ha en viss maträtt pga allergi om man på så sätt blev garanterad just den måltiden.

Assumption is the mother of all fuckups.
Helt klart finns det varmrätter över, men det kan vara så att 50% av en full businesskabin önskar samma måltid ombord och då är det risk för att det tar slut.
Självklart kan man påtala att man vill ha en specifik mat pga allergi eller liknande, men inget man kan räkna med att få om man inte anmält det i förväg. Alla skulle ju kunna säga samma sak att de vill ha en viss maträtt pga allergi om man på så sätt blev garanterad just den måltiden.
Fiskallergi. Brukar prata med CC direkt vid ombordstigning och be om köttalternativet, istället för att beställa specialmat. Funkat 100% av gångerna. Nån fisk-förrätt har jag dock fått stå över.

Last edited:
Fiskallergi. Brukar prata med CC direkt vid ombordstigning och be om köttalternativet, istället för att beställa specialmat. Funkat 100% av gångerna. Nån fisk-förrätt har jag dock fått stå över.
Och när 32 pers i business säger samma sak vad händer då? Det funkar säkert i 99,9% av gångerna att göra så men inget man kan ta för givet.
Vad det gäller fiskalternativet så brukar det ju oftast finnas 2-3 andra alternativ som inte är fisk (kött, kyckling, vegetarisk). Det är lite skillnad med glutenfri där det kanske bara är en mat som fungerar att äta.
Är det rätt att någon annan ska riskera att bli utan sin mat för att någon/några fått förtur på vissa rätter bara för att de inte ville anmäla allergi/specialkost i förväg? Jag hade blivit rätt irriterad om det hänt mig när jag gör ett aktivt val att sitta långt fram för att få välja först. Om jag då skulle få höra att den maten är reserverad för folk längre bak för att de inte anmält sina allergier så skulle jag bli lagom glad.

Lita inte på att matbeställningen finns med på flyget - ta med mat som back up. Det händer hyfsat ofta att de glömmer/missar att lasta specialmaten
Hittills har den glutenfria kosten alltid funkar bra. Det som brukar missas är snacks. Det som delas ut mellan måltiderna går inte att beställa specialmat till. Åkte med BA till SFO i höstas och dom hade visserligen glutenfri kost som huvudmåltid och frukost, men allt däremellan var typ rullat i mjöl och dom hade inget annat med sig. Uselt!

Hittills har den glutenfria kosten alltid funkar bra. Det som brukar missas är snacks. Det som delas ut mellan måltiderna går inte att beställa specialmat till. Åkte med BA till SFO i höstas och dom hade visserligen glutenfri kost som huvudmåltid och frukost, men allt däremellan var typ rullat i mjöl och dom hade inget annat med sig. Uselt!
Då har du haft tur! :)
Jag är inte själv i behov av någon specialmat, men resesällskapet blev inte nöjd med en 8-timmars flight utan mat. Nästa resa efter det så fanns det inte heller mat lastat, men back up-maten var med så hon var lite drägligare resesällskap på den flighten :)
Edit: Dessa flighter var med SAS

Min flickvän som är glutenallergiker brukar oftast bara ta slaget (hon är dock inte så känslig som många kan vara), då man som glutenallergiker ofta får ganska tråkig och steril mat. Regeln för glutenfri mat är ju att cross-contamination inte får ske vilket oftast leder till tråkig, smaklös mat, trots att det finns många maträtter som är naturligt glutenfria. Min flickvän och jag åkte BA (tyvärr ett måste, direktflyg och möte i London på morgonen) och på vägen tillbaka hem till New York så kollade jag på deras "pre-order" meny. Allt på menyn hade gluten på ett eller annat sätt, trots att rätterna annars skulle anses som naturligt glutenfria. Antagligen pga. cross-contamination, eller för att de använder någon form av gluten som stärkelse osv.

I regel hittar du glutenfri mat på alla plan, men det hela handlar alltså om hur känslig din mor är..

De flesta airlines borde väl åtminstone ha sallader, färska och eventuellt också kokta grönsaker och frukt, som jag antar är glutenfritt. Kanske lite tråkigt att äta, men hälsosamt.

Och när 32 pers i business säger samma sak vad händer då? Det funkar säkert i 99,9% av gångerna att göra så men inget man kan ta för givet.
Vad det gäller fiskalternativet så brukar det ju oftast finnas 2-3 andra alternativ som inte är fisk (kött, kyckling, vegetarisk). Det är lite skillnad med glutenfri där det kanske bara är en mat som fungerar att äta.
Är det rätt att någon annan ska riskera att bli utan sin mat för att någon/några fått förtur på vissa rätter bara för att de inte ville anmäla allergi/specialkost i förväg? Jag hade blivit rätt irriterad om det hänt mig när jag gör ett aktivt val att sitta långt fram för att få välja först. Om jag då skulle få höra att den maten är reserverad för folk längre bak för att de inte anmält sina allergier så skulle jag bli lagom glad.
Det är ju upp till flygbolaget att försöka tillgodose resenärernas önskemål, inte mitt problem. Men eftersom att jag jobbar med mat så vet jag att för dom flesta så kvittar det, tyvärr, vad dom får att äta.

Toppen