Senaste nytt

Glutenfri mat i SAS business

frankw

Medlem
Har bokat en tripp till USA i sommar med SAS och vi reser i business. I business väljer man väl mat på meny? Hur funkar det då när man har beställt glutenfri mat? Får man bara en vanlig låda framdukad då?
 
Har bokat en tripp till USA i sommar med SAS och vi reser i business. I business väljer man väl mat på meny? Hur funkar det då när man har beställt glutenfri mat? Får man bara en vanlig låda framdukad då?
Lita inte på att matbeställningen finns med på flyget - ta med mat som back up. Det händer hyfsat ofta att de glömmer/missar att lasta specialmaten
 

Thornado

Medlem
Har bokat en tripp till USA i sommar med SAS och vi reser i business. I business väljer man väl mat på meny? Hur funkar det då när man har beställt glutenfri mat? Får man bara en vanlig låda framdukad då?

Återrapportera gärna efter att du gjort denna resa.
Har bokat in mina föräldrar i SAS business till/från Beijing i oktober, och mamma är glutenintolerant, så måste beställa specialkost åt henne och vill gärna veta vad man kan vänta sig.
 

Jonas C

Medlem
Beställde en glutenfri måltid i SAS PLUS häromdagen och blev ganska besviken. I princip bara en rätt och inte tre som i vanliga lådan. Lyckligtvis kunde jag byta till en vanlig låda då den bestod av lax och potatis.
 
Återrapportera gärna efter att du gjort denna resa.
Har bokat in mina föräldrar i SAS business till/från Beijing i oktober, och mamma är glutenintolerant, så måste beställa specialkost åt henne och vill gärna veta vad man kan vänta sig.
Nu har jag ingen kunskap om glutenintolerans, men problemet måste vara större i Beijing än på flyget dit...
 

NotRyan

Medlem
Beställde en glutenfri måltid i SAS PLUS häromdagen och blev ganska besviken. I princip bara en rätt och inte tre som i vanliga lådan. Lyckligtvis kunde jag byta till en vanlig låda då den bestod av lax och potatis.
Din kommentar indikerar på att det var på short-haul du gjorde detta och SAS Plus på short-haul skiljer sig ganska kraftigt mot SAS Business på long-haul, så förhoppningsvis gäller det också den glutenfria maten...
 

Jonas C

Medlem
Din kommentar indikerar på att det var på short-haul du gjorde detta och SAS Plus på short-haul skiljer sig ganska kraftigt mot SAS Business på long-haul, så förhoppningsvis gäller det också den glutenfria maten...
Man kan ju alltid beställa en glutenfri måltid och sedan byta ombord ifall det visar sig finnas glutenfria alternativ på ordinarie menyn. Tror dock SAS hade vunnit mycket på att publicera sina menyer i förväg som många andra flygbolag gör. På så vis kan man redan på förhand kan ta reda på vad maten innehåller och därefter besluta om man ska beställa en specialmåltid eller inte. Tror nog att SAS kan spara lite pengar på det ;)
 

palmen

Moderator
Man kan ju alltid beställa en glutenfri måltid och sedan byta ombord ifall det visar sig finnas glutenfria alternativ på ordinarie menyn. Tror dock SAS hade vunnit mycket på att publicera sina menyer i förväg som många andra flygbolag gör. På så vis kan man redan på förhand kan ta reda på vad maten innehåller och därefter besluta om man ska beställa en specialmåltid eller inte. Tror nog att SAS kan spara lite pengar på det ;)
Och vad gör man i det fallet som inte maten räcker till alla? Om de har 4 varmrätter ombord och man inte anmäler viss kost är det risk för att de alternativ som man kunde äta inte finns tillgängliga. De lastar ju inte 4 varmrätter till alla passagerare ombord.
 
Toppen