Senaste nytt

Glömt passet: Flyga hem från Berlin Tegel

Jag har landat i Berlin och inser att jag inte har med mig passet. Ska flyga hem på lördag med SAS.

Frågan är om jag ska skaffa ett provisoriskt pass på ambassaden imorgon förmiddag (och sen tvingas skaffa ett nytt pass hemma igen)? Kostad ca 2000 kr

Eller ska jag chansa och hoppas att de godkänner mitt svenska körkort vid en eventuell ID-kontroll på flygplatsen?

Hur ofta är det ID-kontroll när man flyger SAS från Tegel?
 
Checka in online och prata inte med någon på flygplatsen. Checka inte in bagage. Ingen kollar. Möjligtvis gör gaten en snabbkoll men få det bara att se självklart ut, tveka inte.

Det är så jag har funderat. Jag behöver ändå inte checka in och har förstått att man ska åka så elektroniskt som möjligt. Problemet är att om det skiter sig så blir det dyrt och långdraget.
 

011430121

Medlem
Jag har landat i Berlin och inser att jag inte har med mig passet. Ska flyga hem på lördag med SAS.

Frågan är om jag ska skaffa ett provisoriskt pass på ambassaden imorgon förmiddag (och sen tvingas skaffa ett nytt pass hemma igen)? Kostad ca 2000 kr

Eller ska jag chansa och hoppas att de godkänner mitt svenska körkort vid en eventuell ID-kontroll på flygplatsen?

Hur ofta är det ID-kontroll när man flyger SAS från Tegel?
Det "nya" är väl att de kan kräva ID kontroll när du kommer till Sverige, men då skall svensk körkort gälla.
Om jag vore du skulle jag chansa på att om det blir ID koll så godtar de körkortet.

Buss till CPH via Gedser om det "skiter" sig
Berätta hur det gick när resan är avslutad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Som sagt, checka inte in bagage så kommer ingen kolla ID - troligtvis, jag har åtminstone inte blivit kollad någon gång de senaste åren. Annars visa bara körkortet utan att gå in på varför.
Är ju som sagt var ganska nära hem utan flyg i värsta fall, så ingen panik. Men jag kan inte tänka mig att du råkar ut för problem ens om du blir kollad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Någon som har erfarenhet av hur ofta det kollas ID i gaten på Tegel?

Som sagt inte hänt mig, flyger inte så ofta dock, kanske 6-8 gånger om året. En del passagerare tror de måste visa leg och då tittar de lite snabbt. Senast jag flög till Sverige verkade de flesta tro det var ID-koll men jag visade inget och blev genomsläppt utan kommentar. Är inte ens blond/blåögd.
 

sammyj

Medlem
Flög från Amsterdam igår ingen kolla leg, och inte behövt göra de senaste ggr med sas i Europa.

Läste i en annan tråd att dom inte gör detta i Europa alls
 

STO-ARN

Medlem
Syftet med att resa inom Schengen är ju att kunna resa "Passfritt" - Dock har det hela tiden varit krav på att "Polisen på gatan och Hotellincheckning ska kunna se Nationalitet. Så för de sistnämnda är det således Nationellt ID eller Pass som gäller.
SAS har t.ex. ej haft krav på Nationellt ID el. Pass, inom Schengen. Dock har Flygbolagens förlängda arm = Handlingbolagen som hanterar flertal olika flygbolag, fått för sig att Nationellet ID el pass kan/ska krävas på vissa avgångsflygplatser som t.ex. Paris och Venedig. Andra flygplatser kollar inget.
Stå på dig som resenär och hävda att inom Schengen räcker t.ex. körkort. Det kan vara bra, ifall resenären har en fotokopia på ett giltigt pass, förutom ett giltigt ID-kort, som t.ex. körkort. Kräv att få prata med en Supervisor, vid gaten. Handlingbolagens personal gör bara vad de är tillsagda att göra.
 
Toppen