Senaste nytt

Glömt passet: Flyga hem från Berlin Tegel

Canadien

Medlem
Flög på körkort från Bryssel för någon månad sedan så har man tur går det ju. De kollade ID på alla vid gaten.
 

Hachans

Medlem
Att man helt formellt behöver nationellt ID-kort eller pass för att identifiera sig om man flyger från ett land inom Schengen (som inte är Norden) är ju en sak. Det vore dock intressant att veta om någon här faktiskt har blivit nekad att flyga när man försökt identifiera sig med svenskt körkort? Eller känner någon som blivit det? I synnerhet om man lyckats checka in sig och bara ska identifiera sig vid gate:n misstänker jag att sannolikheten att man skulle bli avvisad är ganska liten. Jag vet att jag själv bara har visat svenskt körkort vid några tillfällen när jag flugit från utomlands till Sverige och det har funkat.

Ja, det är bara att googla så ser du att det inte är ovanligt. Sen är det ju svårt att skilja på personer som nekades ombordstigning för att de inte uppfyllde Schengenkrav, och sen hur många som inte fick borda för att de inte uppfyllde flygbolagets krav.

Jag tror att det är betydligt vanligare att man inte uppfyller flygbolagets krav, därför att det är ganska få länder som skulle stoppa dig från att resa ut från dem om du är där olagligt, men betydligt fler som skulle stoppa dig från att resa in i länderna.
 
Toppen