Senaste nytt

Glömde min Breitling klocka i säkerhetskontrollen

Lämnar ni vätskorna i ert handbagage också trots att ni ombeds ta ur det?

Du får spöa mig nästa gång vi ses.. Jag tar aldrig upp mina vätskor ur bagaget(Arlanda)! Jag har insett att det slösar min tid att fiska upp, lägga upp och stopps ner. På Arlanda har det i stort sätt aldrig hänt att de bett mig visa mina vätskor eller att de kontrollerat efteråt.

Jag förstod tydligt och klart att du anser att den inte ger utslag. Men det vet du inte med säkerhet. Det beror på känslighet i maskinerna mm och varierar från flygplats till flygplats. Dessutom finns det många ställen där det inte är en option att inte ta av sig klockor etc, ungefär som att man måste ta av sig skorna i USA.

När folk envisas med att inte göra saker smidigt utan är egoister som bara tänker på sig själva, blir jag förbannad. Det är min tid du slösar bort.

Seriöst tagga ner och slappna av. Sätt dig på en charterkärra som terapi i sommar. Kommer säkert bli roligare att stå i en vanlig säk.kontroll sen.

Förstår inte "tjafset", själv plockar jag av mig allt av metall redan i kön och lägger i fickan på kavajen eller i ett ytterfack på väskan. Datorn ligger i ett ytterfack och plockar fram den vid bänken på T5. Tar mig nog mellan 15-30 sek från att jag kommer till bänken och är igenom bågen. Tycker att Agehall har en poäng i att man skall göra allt man kan för att undvika ett pip, hur besvärligt är det att ta av sig sin klocka? Skorna behåller jag på om jag inte blir tillsagd om något annat. Lägger jag klocka,plånbok och mobil i väskan så är det ingen risk att de försvinner heller.

Håller fullständigt med om alla gjorde så fanns det nog nästan inga köer på svenska flygplatser, hatar när de inte tar av något och sedan blir arg mm

Skönt att höra att klockan kom med trots allt!

Tacka vet jag min TSA Pre-Check som United av någon outgrundlig ger mig på alla mina resor i USA. Säkerhetskontrollanterna bokstavligen talar om för mig att INTE ta ut vätskor, Ipad, dator etc. ur handbagaget och inte heller ta av vare sig skor, klocka, bälte, jacka osv...

Behöver jag säga att det känns lika förbjudet som det är skönt att slippa stå i den evighetslånga andra kön? Inga glömda klockor, pipande metallbågar eller sura miner där inte. :D

De flesta klockor är väl gjorda av 316L som inte ska vara magnetiskt, vilket gör att de borde ha en ganska liten påverkan på magnetfälten när man passerar, 904L borde ha ännu något mindre men det är bara de senaste modellerna av Rolex där även armbanden är gjorda i 904L.

Dock kan båda utan tvekan påverka magnetfälten och ge utslag. Mitt resonemang skulle nog vara "jag vill hellre lite diskret lägga min 50 000kr klocka i min väska än behöva ta av mig den efter att det börjat pipa så hela kön och alla personal ser det och lägga den ensam på en bricka som inte nödvändigtvis kommer samtidigt som mina andra grejer", men det kanske bara är jag?

Toppen