Senaste nytt

Glömde min Breitling klocka i säkerhetskontrollen

Agehall förstår om du kan vänta med att kolla att din Casio är med till du har passerat Taxfree. Kan vara bra om du också kan visa respekt för de som bär något annat och vill kolla direkt efter efter Security. Kan tillägga att jag tycker det är konstigt att gilla first class och samtidigt gilla crap kring handleden :)

Jag har normalt sett ingen klocka på handleden alls. Men stoppar du din klocka i kavajfickan så är risken minimal att någon lyckas sno den i säkerhetskontrollen. Risken är nog större att någon plockar den från din handled efter att ha sett dig sätta på dig den igen.

Glömde min Bretling i korgen i säkerhetskontrollen i AMS, när jag hunnit ca 100m så ryckte en andfådd herre tag i mig och sade, SIr i think this is your watch? Panik och gl'dje i samma stund. Jag erbjöd 100 USD i hittelön, men herren avböjde. Jag såg att han själv bar en Patek Phillipe på armen. :)

Jag kan inte svara för alla andra, men jag har betydligt bättre saker att göra med min tid än att stå i säkerhetskontrollen. Därför gör jag vad jag kan för att det ska gå så fort som möjligt och jag vill att alla medresenärer ska göra detsamma.
Hur passar det in här att börja tjafsa med säkerhetspersonalen när de flyttar på ens dator / ipad och hota med polisanmälan. Är det att göra saker och ting så smidigt som möjligt för både sig själv och andra? Nu vet jag inte, men jag gissar att det hade kunnat ta lite extra tid, både för en själv och för de som står och väntar ;).

Last edited:
Nja, har en Fortis (en pjäs på drygt 1 hg i rostfritt stål) som gav utslag i Aten, men inte på Arlanda .... den är inte magnetisk, om det nu har någon betydelse.

OT: Nu ska jag rätta mig själv: vägde den på skoj bara för att denna tråd har gått nu ett tag ... armbandsuret vägde in på facila 228 g.

Slut OT: lägger upp väska på bandet och ytterplagg i låda/korg med annat löst (t.ex livrem, etc.), vätskepåse och dator om den är med. Armbandsuret pekar jag lite frågande och allt som oftast anser personalen att den kan sitta kvar - alltså, då får den stanna kvar på handleden, annars åker den ned i väskan alt. jackan. Likadant med skorna, oftast, men inte alltid, så får jag ta av mig dem i USA. Går det fort? Ja, oftast har jag en lucka bakom mig ... det brukar inte ta många minuter, om ens en, genom säk. när jag väl kommer fram till bandet.
(Kan meddela att jag oftast redan har packat ned allt "metallskrot" som nycklar, mobil och portmonnä i handbagaget redan på Arlanda Express! ... vill ju få processen snabbt avklarad - ska ju till loungen asap ... :) )

I vilket fall; skönt att höra, läsa, att Martins ur kom till rätta ...

Skönt att höra att klockan kom med trots allt!

Tacka vet jag min TSA Pre-Check som United av någon outgrundlig ger mig på alla mina resor i USA. Säkerhetskontrollanterna bokstavligen talar om för mig att INTE ta ut vätskor, Ipad, dator etc. ur handbagaget och inte heller ta av vare sig skor, klocka, bälte, jacka osv...

Behöver jag säga att det känns lika förbjudet som det är skönt att slippa stå i den evighetslånga andra kön? Inga glömda klockor, pipande metallbågar eller sura miner där inte. :D

TSA är ju för roliga, när jag kom till helkropps-scannern på EWR C, så tog jag av mig bältet men kontrollanten sa explicit åt mig att det skulle jag inte gjort, det är ny teknik....

När jag kom till motsvarande helkropps-scanner på EWR B någon vecka senare och bara gick mot bågen så blev jag tillsagd att ta av mig bältet, suck....

På vissa flygplatser i Asien vill dom inte se laptopen, men dojorna ska av :D

Toppen