Senaste nytt

Glömde min Breitling klocka i säkerhetskontrollen

Det är inget snack om att man kan knata igenom säkerhetskontrollen med rätt mycket skrot på sig. Märke på klocka spelar ingen större roll.

MEN - det är otroligt puckat och arrogant att göra det. Om någon av er står framför mig i säkerhetskontrollen och inte gör allt för att undvika att det piper, så kommer ni att få veta att ni lever... Lämnar ni vätskorna i ert handbagage också trots att ni ombeds ta ur det?

Det är inget snack om att man kan knata igenom säkerhetskontrollen med rätt mycket skrot på sig. Märke på klocka spelar ingen större roll. MEN - det är otroligt puckat och arrogant att göra det. Om någon av er står framför mig i säkerhetskontrollen och inte gör allt för att undvika att det piper, så kommer ni att få veta att ni lever... Lämnar ni vätskorna i ert handbagage också trots att ni ombeds ta ur det?
Tagga ner. Jag skrev klart och tydligt att den inte ger utslag, förstår inte att du kan missa det. Skrev också att jag slipper ofta att ta av den, alltså frågar jag! Varför förutsätter du att någon skulle göra tvärtemot direktiven? Varför skulle man komma på tanken att lämna kvar vätskorna i handbagaget, trots att man är ombedd att tu ur dem? Skulle någon be mig att lägga av klockan gör jag givetvis det, det händer dock inte särskilt ofta, därför skrev jag som sagt "slipper ofta". Läs om, läs rätt och tagga ner.

Last edited:
MEN - det är otroligt puckat och arrogant att göra det. Om någon av er står framför mig i säkerhetskontrollen och inte gör allt för att undvika att det piper, så kommer ni att få veta att ni lever... Lämnar ni vätskorna i ert handbagage också trots att ni ombeds ta ur det?

Haha, hade det stått någon bakom mig och gormat om det av någon anledning piper, då skulle nog jag gå i taket iofs. ;)

Det är nog bäst du inte är på en flygplats när jag har ett nytt bälte på mig då, för jag testar alltid för att se om ett nytt bälte ger utslag eller inte. Vissa jag har gör det, de flesta gör inte det. Så om de inte säger åt mig att ta av det, då är det på första ggn. :)

Det är inget snack om att man kan knata igenom säkerhetskontrollen med rätt mycket skrot på sig. Märke på klocka spelar ingen större roll.
...

Nja, har en Fortis (en pjäs på drygt 1 hg i rostfritt stål) som gav utslag i Aten, men inte på Arlanda .... den är inte magnetisk, om det nu har någon betydelse.

Nu är vi visserligen OT, men när vi ändå är i gång: Kanske retar det någon till vansinne när metallplattan i min vänstra handled ger utslag i vissa säkerhetskontroller. ORD, GMP och PEK hittills. Hade konstant trubbel med en massa skruvar i ena benet, men tog bort det så inte vissa forummedlemmar skulle gå berserk. Klockan lägger jag i höger kavajficka.

Tagga ner. Jag skrev klart och tydligt att den inte ger utslag, förstår inte att du kan missa det. Skrev också att jag slipper ofta att ta av den, alltså frågar jag! Varför förutsätter du att någon skulle göra tvärtemot direktiven? Varför skulle man komma på tanken att lämna kvar vätskorna i handbagaget, trots att man är ombedd att tu ur dem? Skulle någon be mig att lägga av klockan gör jag givetvis det, det händer dock inte särskilt ofta, därför skrev jag som sagt "slipper ofta". Läs om, läs rätt och tagga ner.

Jag förstod tydligt och klart att du anser att den inte ger utslag. Men det vet du inte med säkerhet. Det beror på känslighet i maskinerna mm och varierar från flygplats till flygplats. Dessutom finns det många ställen där det inte är en option att inte ta av sig klockor etc, ungefär som att man måste ta av sig skorna i USA.

När folk envisas med att inte göra saker smidigt utan är egoister som bara tänker på sig själva, blir jag förbannad. Det är min tid du slösar bort.

Klockan ringde 05.00 och jag lade mig försent igår kväll. Trött stegade jag in i duschen, gjorde mig i ordning, fixade det sista och vandrade ut till en väntande taxi 05.40. Kom till Arlanda och gjorde den vanliga rutinen. Trevliga damer i loungen som vanligt, dom känner igen mig och är alltid glada. Kaffe, macka, tidning.

Går ner till gaten 1 minut innan boarding. Först ombord. Plats 1A. Skönt. Två struliga män sätter sig på 1B/1C och tar mitt armstöd. Trångt. Inte lika skönt.

Vi lyfter och jag läser Dagens Industri. Intressant artikel om armbandsur och behovet av regelbunden service. Tittar på min Breitling och inser att den inte är på armen!

*panik*

Får ringa Arlanda så fort jag landar i Paris...

Är man försäkrad vid förlust? Antar att man har extra försäkring för en sådan dyrgrip?

Hoppas att ni får en trevlig resa nu när du slipper oroa dig för klockan.

Det är väl mängden metall som get utslag, alltså kan man ha bälte osv ibland

Sen är det ju så att maskinerna kalibreras om emellanåt också och då ger dom utslag på saker som "normalt" går igenom.
Detta fenomen har jag upplevt ett antal gånger på CPH, där jag passerar genom säkerhetskontrollen ett par gånger dagligen och jag tar t. ex. aldrig av mig min livrem då den ger inte utslag förutom när bågen blivit finjusterad.

Sen tillkommer ju alla vanliga random-pip...

Toppen