Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

Jag har idag fått min flygning 27/6 inställd med Ana från FRA-HND
Kollar jag på Anas hemsida så verkar dom bara ha ett flyg 1/7 så dom verkar inte räkna med lättnader iaf :(
Fast ANA har ju öppet sagt att de ställt in EU flighterna på grund av att de inte vill (eller får?) flyga över Ryssland vad jag förstått?
 
Fast ANA har ju öppet sagt att de ställt in EU flighterna på grund av att de inte vill (eller får?) flyga över Ryssland vad jag förstått?

okej, då är det något jag missat.
Jag vet att dom gjorde ändringar förut men då blev 2/3 daglida flygningar från europa inställda.
Dom hade iaf 1/3 flygning som var kvar och planerad långt framåt.
Så när dom ställde in tidigare i år så lät dom en rutt iaf vara kvar och flyga hittils.
 

Johan Gott

Medlem
Jag har haft lite bevakning på Flightradar. Till London har de inte flugit sedan de började undvika ryskt luftrum. Till Frankfurt har de haft flera flighter i veckan (kanske dagligen?), men med en Dreamliner (utan First) som kört en sydlig rutt.

Övriga Europalinjer har jag ingen koll på..
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
London är inställd fullt ut. Hade turen att flyga på den sista flygningen i first class den 2 mars i år. Fick reda på nyheten om att Ryssland stänger sitt luftrum när jag var i luften ombord halvvägs över Ryssland. Kuslig känsla. Frankfurt och Bryssel trafikeras fortfarande, dock med en sydlig rutt. Övriga Europarutter ser ut att vara suspended.
 

xz0781

Medlem
Turkish flyger dock varje dag till Haneda, ca 10,5-11h med vad jag gissar är en sydligare rutt än vanligt. Knep 2 bonusplatser i Business nyligen för resa i september på SAS/Star Alliance-sidan men det vimlar inte direkt av dem. Kommer inte att åka igen via USA då det var lite väl många moment.
 
Ytterligare en datapunkt, fick igår detta från ett av hotellen vi hade bokning på i Tokyo:
"Due to a request from the Ministry of Health, Labour and Welfare, we will be offering the entire hotel facility as a quarantine facility for people who have returned to Japan from designated countries in response to COVID-19 mutated variants and have been tested negative for the time being."
 

Homer

Medlem
Japan to test accepting tourists from Singapore, Thailand and more - Nikkei Asia

TOKYO -- The Japanese government will begin a trial project this month on accepting fully vaccinated inbound tourists, the Japan Tourism Agency said on Tuesday, ahead of its broader easing of COVID-19 border control measures slated for June.

Small groups of tourists will be accepted from four countries -- the U.S., Australia, Thailand and Singapore -- to test the effectiveness of measures to prevent the spread of COVID-19.

The trial project will focus on package tours in which Japanese travel agencies manage participants' activities. Participants from the four countries will need to meet certain conditions, such as being triple-vaccinated, and travel agencies will need to accompany them on predetermined itineraries.
 
Toppen