Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

xz0781

Medlem
Ger här en ögonblicksbild av att försöka ta sig till Japan i Påsk:
- Visum = check. Tog 3-4 veckor men väldigt många dokument som skulle fyllas i. Fick visum tack vare min son som bor i Japan och är gift med en japanska.
- Resa = check? Är nervös över att flyg fortfarande kan cancelleras och sist men inte minst att resan går via JFK vilket innebär att på 2h connection time mellan flygen så ska man 1) Immigrera i USA 2) Vänta på väskorna 3) Gå igenom deras customs 4) Byta terminal från 1 till 7 5) Checka in på nytt hos ANA. 6) Gå igenom security.
- Passera som godkänd hos immigration- och karantänsmyndigheterna på Haneda (nya dokument).
Låter nästan som att det skulle kunna kvalificera sig till att bli en "semi-live" :)
Dock så ska jag fokusera på sista benet, om det blir av, på ANA The Room's utbud av mat och vin.
Konkret fråga: Vad säger ni som har erfarenhet om mina 1-6 punkter ovan på JFK på 2h. Är det kört eller görbart?
 

Tomas E

Medlem
Japan to lift COVID entry ban for 106 countries including U.S. | Reuters
The foreign ministry said in an update on Wednesday that foreigners from the 106 countries would not be subject to denial of permission to enter Japan from Friday, but foreigners with tourist purposes were still not allowed into the country.
För några dagar påpekade primärministern Kishido att det inte finns någon plan på att öppna för turister i närtid:

Japan has no plan for now to resume the entry of foreign tourists to the country, Prime Minister Fumio Kishida said Friday, as it has been bracing for a possible resurgence of the coronavirus.

"No specific schedule has been decided," Kishida said at a press conference, adding the government will make a judgment after looking at the COVID-19 infection situation and border control steps taken by other nations.


PM Kishida denies Japan will soon resume tourist entry amid pandemic

Även de som konsekvent försökt tolka situationen positivt, t.ex. den här webbsidan som drivs av en gaijin som ordnar resor, verkar nu tro att det är tveksamt om Japan öppnar för turister före valet i juli. Många japaner verkar ju tycka att det är skönt att slippa turister.

The most hopeful interpretation of these events is that Japan is laying the groundwork for a gradual reopening to tourists by lifting the general ban on entry. However, many Japanese and foreign observers have pointed out that the Japanese public is cool to the idea of a reopening and that the politicians might wait until after the July general election to reopen the country, when they can do so with minimal political risk.

Can I Travel To Japan Now? April 2022 - Inside Kyoto
 

sembl

Medlem
@xz0781

Den transfern skulle jag aldrig göra på JFK. Är den möjlig, absolut. Bara promenad till och från AirTran plus kort hopp med tåget är ca 15 min om du har turen att hoppa på en gång.

En av de största problemen är att du får vänta på gate och trafik på bana. Så taxing kan ta tid. Lägg på vädret så blir det inget kul. Immigration brukar vara snabbt. Men det är allt annat runt omkring som inte är snabbt alls.

Har då två timmar från att du landar tills flyget avgår eller har du två timmar tillgodo? Jag misstänker att ANA stänger incheckning en timme innan avgång som många andra bolag och då har du bara en timme att göra din transfer.

Lycka till!
 

xz0781

Medlem
@xz0781

Den transfern skulle jag aldrig göra på JFK. Är den möjlig, absolut. Bara promenad till och från AirTran plus kort hopp med tåget är ca 15 min om du har turen att hoppa på en gång.

En av de största problemen är att du får vänta på gate och trafik på bana. Så taxing kan ta tid. Lägg på vädret så blir det inget kul. Immigration brukar vara snabbt. Men det är allt annat runt omkring som inte är snabbt alls.

Har då två timmar från att du landar tills flyget avgår eller har du två timmar tillgodo? Jag misstänker att ANA stänger incheckning en timme innan avgång som många andra bolag och då har du bara en timme att göra din transfer.

Lycka till!
Nä det känns inte helt komfortabelt men har inte så mycket att välja på. Det är 2h mellan officiell ankomst- och avgångstid. Finns tyvärr inga andra senare Tokyoavgångar att bli ombokad till så man får väl ställa in sig på att i värsta fall bli kvar över natten och fortsätta resan dagen efter.
 

xz0781

Medlem
Utfall av ovanstående:
Brussel airlines landade JFK 1h före tidtabell så trots lite väntetid i JFK-immigration så gick det med god marginal. Helt ensamma i Business. Hade vi landat enligt tidtabell skulle det ev. gått men med liten försening hade det definitivt varit kört.

Immigration på Haneda en upplevelse. Typ 10 olika stationer på en snitslad bana där man fick visa QR-kod och pass på var och varannan station. Borde ha kunnat avverkats på typ 3 stationer.

Nu hemresa via Newark och missade precis Polarisburgaren då de stängde framför näsan på mig. HND-EWR med United sög rejält med dålig mat, och allmänt gnäll på att det var dåligt pga Covid? Dock trevlig personal. Hoppas EWR-LHR blir lite bättre :)
 

xz0781

Medlem
Utfall av ovanstående:
Brussel airlines landade JFK 1h före tidtabell så trots lite väntetid i JFK-immigration så gick det med god marginal. Helt ensamma i Business. Hade vi landat enligt tidtabell skulle det ev. gått men med liten försening hade det definitivt varit kört.

Immigration på Haneda en upplevelse. Typ 10 olika stationer på en snitslad bana där man fick visa QR-kod och pass på var och varannan station. Borde ha kunnat avverkats på typ 3 stationer.

Nu hemresa via Newark och missade precis Polarisburgaren då de stängde framför näsan på mig. HND-EWR med United sög rejält med dålig mat, och allmänt gnäll på att det var dåligt pga Covid? Dock trevlig personal. Hoppas EWR-LHR blir lite bättre :)
Går inte att göra edit så korrigerar här i stället.
Det var NRT-EWR, inte JFK-EWR.
Qatar Arirvays-kod ska vara "QR-kod" (autokorrekt).
 
Toppen