Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

intuition

Medlem
Förstår jag rätt att listan över länder "where infections are stabilizing" är ganska kort och inkluderar inte Sverige fn.?

Dvs 7 dagars hem-karantän (med option att slippa efter 3 dagar med negativt test) gäller fortsatt?
 

intuition

Medlem
Ja, det var den jag kollade på, var bara inte hundra på om "From designated countries/regions subject to the measures (17)" är det samma som listan under "1. Denial of permission to entry". Blev lite osäker vad det där (17) syftade på, hittar ingen 17 på hela sidan
 

Homer

Medlem
Ja, det var den jag kollade på, var bara inte hundra på om "From designated countries/regions subject to the measures (17)" är det samma som listan under "1. Denial of permission to entry". Blev lite osäker vad det där (17) syftade på, hittar ingen 17 på hela sidan

Nä, någon referens för 17 hitta inte jag heller
men som jag förstår det är de länderna som räknas upp här som de kräver karantän för, alltså bla Sverige

(2) Reinforced quarantine measures for all the travelers who enter, re-enter or return to Japan from designated countries/regions in response to coronavirus variant Omicron (B.1.1.529
 

xz0781

Medlem
Sverige verkar ha tagits bort från "Designated countries"-listan 10/3:
upload_2022-3-12_10-0-8.png

Källa: 検疫所が確保する宿泊施設での待機・誓約書の提出について|厚生労働省
 
Vilket då borde innebära att om (och jag säger om) man får visa och är fullvaccinerad så slipper man karantän. VIsaproceduren är dock ingen höjdare med mängder av dokument och turister göre sig icke besvär.
Visa bifogad bild 126971
Källa: Measures for Resuming Cross-Border Travel | Ministry of Foreign Affairs of Japan
Menar du att det är för jobbigt att ansöka för turister eller att det inte är tillåtet för turister att ansöka om visum just nu?
 

Homer

Medlem
Menar du att det är för jobbigt att ansöka för turister eller att det inte är tillåtet för turister att ansöka om visum just nu?


Framgår väl ganska tydligt av de första raderna i texten han länkade till




Based on the New Border measures (27), from 0:00 am (JST) on March 1, 2022, new entry of foreign nationals into Japan under the supervision of receiving organizations is allowed, except for those for touristic purposes.
Eligible persons (who meet both of the following (1)and (2): (1) Foreign nationals newly entering Japan for a short-term stay (less than three months) for purposes including business and employment or foreign nationals newly entering Japan for a long-term stay
 
Toppen