Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

Pessimisten i mig säger att Japan och större delarna av Asien är “off the table” under hela 2022 och en bra bit in på 2023. Hoppas att jag har fel.

• Gilla
Reactions: hco
Jag skulle också bli väldigt förvånad om Japan öppnar upp 2022, speciellt utan karantän. Vi har en award på höstlovet men det är inget jag räknar med kommer bli av

Konstigt, de borde väl fatta att corona är här för gott och att det inte går att stänga in sig för alltid.

Vaccinerade och testade turister gör inte saken värre.

Har en japanresa i slutet på maj som jag bokat om två gånger redan, nu känns det som 50/50 tycker jag.

Jag läste en kommentar i ett annat forum jag tyckte var intressant: Titta istället på vad de andra ö-nationerna i området gör. När väl Taiwan, Australien, Nya Zeeland men även Sydkorea och Singapore öppnar fullt ut för turism så kommer Japan att hänga på i efterhand. Sannolikheten att Japan går i bräschen är minimal gissar jag. Men när väl alla andra har accepterat "riskerna" så vågar japanerna också.

Jag läste en kommentar i ett annat forum jag tyckte var intressant: Titta istället på vad de andra ö-nationerna i området gör. När väl Taiwan, Australien, Nya Zeeland men även Sydkorea och Singapore öppnar fullt ut för turism så kommer Japan att hänga på i efterhand. Sannolikheten att Japan går i bräschen är minimal gissar jag. Men när väl alla andra har accepterat "riskerna" så vågar japanerna också.
Instämmer!

Min uppfattning är att japanerna är relativt försiktiga och att landets styre kan genomföra relativt hårda åtgärder med kort varsel. Åtgärder som befolkningen accepterar och följer. Det har vi sett under hela pandemin. Exempelvis initialt ett totalt inreseförbud även för japanska medborgare.

Likaså är Japan inte lika beroende av turism som många andra länder i regionen. Vi får heller inte glömma att en stor del av inkomsterna från turismen utgörs av besökare från Kina och troligen kan turister därifrån vara bland de sista som släpps in.

Min killgissning är att Japan smått öppnar upp för affärsresenärer och studenter (med stränga karantänsregler första tiden i landet) under året men att vanliga turister får vänta till nästa år.

Jag hoppas jag har fel och att omikronvarianten på något sätt ”avslutar” pandemin helt.

• Gilla
Reactions: hco
Min First First som är ombokad så många gånger nu ser det inte så ljust ut för att jag kommer iväg på i slutet på maj och min och dotterns resa på höstlovet vågar jag inte tro något om heller. Det är bara att vänta och se helt enkelt.

Nu hade ju Japan redan påbörjat en stegvis öppning när den nya varianten slog till. Jag tanke och förhoppning är att man återgår till det programmet under våren. Blir intressant att se vilka signaler som kommer i februari.

Håller med. Och Sydkorea skärpte nyss inresereglerna så det går inte åt lättnader, tvärt om.

Undertecknads resa till regionen i juni känns osannolik. Hoppas på 2023. (2021 hoppades jag på 2022...)

Toppen