Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

Simon90

Medlem
Jag och sambon har business class med SAS bokad 12 - 20 mars med eurobonuspoäng. Finns det någon plan att Japan öppnar upp innan dess eller ser det mörkt ut? Vi är båda fullvaccinerade. Vi funderar dock redan på att boka av för att kunna boka en ny resa till USA istället. Då Japanerna tyvärr verkar vara livrädda för även fullvaccinerade resenärer.
 
Jag och sambon har business class med SAS bokad 12 - 20 mars med eurobonuspoäng. Finns det någon plan att Japan öppnar upp innan dess eller ser det mörkt ut? Vi är båda fullvaccinerade. Vi funderar dock redan på att boka av för att kunna boka en ny resa till USA istället. Då Japanerna tyvärr verkar vara livrädda för även fullvaccinerade resenärer.
Jag har själv en bokad resa i juni och följer denna sidan som uppdateras varje måndag: Can I Travel To Japan Now? October 2021 - Inside Kyoto

Bedömningen just nu är:
  • November 2021: 0%
  • December 2021: 10%
  • spring 2022: 80%
 

bvs

Medlem
Det har skett en liten ljusning i alla fall. De öppnar upp för vaccinerade studenter och affärsresenärer, du måste vara sponsrad av en skola eller företag. 14 dagars karantän för studenter och tre dagar för affärsresenärer.

Angående turister så ska de göra en utvärdering kring nyår.
In a news conference on Friday Japanese Deputy Chief Cabinet Secretary Kihara Seiji said, " This time, the measures do not cover tourists. But the government is considering a plan to allow tourists to enter the country in stages. We will examine the effectiveness of monitoring new arrivals and the coronavirus situation, at around the end of the year."

Från Japan to ease entry for vaccinated foreigners | NHK WORLD-JAPAN News
 
Ser mörkt ut för min resa i December. Hur gör ni andra som har en resa som säkerligen inte blir av? Har inte hållt mig uppdaterad alls på senare tid. Kan man boka om redan nu till nått nästa år i First eller?
 

J1981

Medlem
Ser mörkt ut för min resa i December. Hur gör ni andra som har en resa som säkerligen inte blir av? Har inte hållt mig uppdaterad alls på senare tid. Kan man boka om redan nu till nått nästa år i First eller?

Om du hittar tillgänglighet på ANA skulle jag säga att det är värt ändingsavgift. Misstänker att man inte kan boka om gratis eftersom inget är bestämt än. Flyget kan ju fortfarande gå.
Har själv resor bokade för feb, maj, juli. Känns som feb kommer bli svår.
 

Homer

Medlem
  • Industry insiders say domestic tour agencies have been asked to run a closely screened trial of small-scale tours for international visitors to Japan
  • It comes amid rumours of a planned reopening to foreign tourists next spring – though Tokyo has not yet set a date and remains tight-lipped about its plans
Travel operators in Japan are preparing for the anticipated return of international visitors to the country with a small-scale “test run” of group tours for foreigners that industry insiders say will resemble “a trip to North Korea”.
Japan plans for foreign tourists’ return with ‘North Korea-style’ tour groups for international visitors | South China Morning Post
 
Jag avbokade min tyvärr. Det är kört så att säga. Får tillbaka voucher och allt i alla fall. Nu är frågan om man ska / kan hitta nått nästa år i First eller? Nån som hittat nått? Bryr mig inte om det är om ett år jag vill bara att en sån first-resa blir av..
 

nixa

Medlem
Undrar hur länge till det kommer fortsätta med nedstängning varje gång vi får en ny mutation. För dom lär ju inte sluta komma, någonsin.
 
Toppen