Senaste nytt

Gissa vilken resebyrå som vinner resebyråtestet?

Jacob

Medlem
Det är just precis detta som på kort tid har gjort BC till ett av mina mest använda bokmärken. Nästan allt på sajten är intressant eller roligt, det är alltid en positiv och uppmuntrande ton, och när jag inte lär mig något nytt så är det istället jag som kan bidra med någonting till andra som är genuint intresserade av vad jag kan.
Kul att höra! Och jag är övertygad om att det fortfarande finns en stor potential att ytterligare utveckla sidan.

Kanske läge att starta en tråd om just affärsresebyråers bra och dåliga sidor, kanske även en om resepolicies?
Inte alls en dum idé.

Några fler gissningar på första platsen då? Bara några timmar kvar nu...
 

peri

Ny medlem
Hej alla och tack för all respons på mina inlägg.
Jag sticker gärna ut hakan för att få igång en diskussion .... vårt viktigaste vapen i konkurrensen är kunskap.

Jag vet att resebyråledet i alla år framtill 2003 nånstans levt i en skyddad verkstad .. o många byråer har inslag av detta fortfarande....
Engagemang är det bästa botemedlet mot detta, och den genuina kunskap som finns på den här sidan är en stor tillgång.
Jag sagt åt min personal att hålla kolla på BC. Här finns info som vi inte får återkoppling på av andra resenärer och BRA bilder dessutom.
Bara det faktum att flera här inne kan tolka biljettregler visar ju att den postiva "nördfaktorn" är hög :)

Och det är tom så att en businessbiljett kan vara billigare än economy ibland. Så pass har de ibland trasslat till livet på "revenue management".
 

Jacob

Medlem
Och då är vinnaren i resebyråtävlingen annonserad. Ett stort grattis till Expedia. Jag tror inte någon här hade rätt...

Hej alla och tack för all respons på mina inlägg.
Jag sticker gärna ut hakan för att få igång en diskussion .... vårt viktigaste vapen i konkurrensen är kunskap.
Det är aldrig fel att kritiskt läsa och granska ett test, så ingen fara.

Tittar man på resultatet på testet så är det ingen resebyrå som får full pott, eller är riktigt i närheten av det. Frågan är om det är vi som är för krävande eller om svenska resebyråer generellt håller för dålig standard.
Kanske ligger svaret någonstans mittemellan, men skulle ändå vara kul att se en resebyrå som vågade sig på lite nytänkande med sökmöjligheter och sortering på annat än bara det billigaste priset. Jag tror både flygbolagen och en stor mängd resenärer skulle nappa på idén.
 

henrik l

Medlem
Frågan är om det är vi som är för krävande eller om svenska resebyråer generellt håller för dålig standard.
Kanske ligger svaret någonstans mittemellan, men skulle ändå vara kul att se en resebyrå som vågade sig på lite nytänkande med sökmöjligheter och sortering på annat än bara det billigaste priset. Jag tror både flygbolagen och en stor mängd resenärer skulle nappa på idén.

Om vi börjar med det riktigt utflippade alternativet, skulle jag vilja se en sökfunktion på IATA-biljetter i första klass baserat på pris och sedan på vilka sträckor de råkar finnas. Men det kundsegmentet kanske inte är det allra största:D Däremot tror jag att annonsering av billigare business biljetter på långflygningar skulle kunna ha en kundgrupp av hyfsad storlek, men även inom Europa. BA's pris till London för 2500 kr i business är ju ett klipp, men frågan är om den genomsnittlige Londonresenären känner till detta. Det finns säkert en målgrupp som vill "lyxa till" tillvaron (hemskt begrepp:)) och som skulle nappa på de fördelar en businessbiljett kan föra med sig. Detta är ett exempel på en resa som resebyråer skulle kunna marknadsföra, oavsett om de är nätbaserade är har ett kontor.
 

Dr. Miles

Expert
Däremot tror jag att annonsering av billigare business biljetter på långflygningar skulle kunna ha en kundgrupp av hyfsad storlek, men även inom Europa. BA's pris till London för 2500 kr i business är ju ett klipp, men frågan är om den genomsnittlige Londonresenären känner till detta. Det finns säkert en målgrupp som vill "lyxa till" tillvaron (hemskt begrepp:)) och som skulle nappa på de fördelar en businessbiljett kan föra med sig. Detta är ett exempel på en resa som resebyråer skulle kunna marknadsföra, oavsett om de är nätbaserade är har ett kontor.

Jag håller med.
Om alla komkurerade endast på priser, så bara riktigt stora som överlever.
Man vill gärna betala extra när man får bra service(bra sökningsmotor t ex). Problemet hittils är ingen resebyrå inriktar sig till denna sorts kundsegment.
 

Jacob

Medlem
Om vi börjar med det riktigt utflippade alternativet, skulle jag vilja se en sökfunktion på IATA-biljetter i första klass baserat på pris och sedan på vilka sträckor de råkar finnas. Men det kundsegmentet kanske inte är det allra största:D
Haha, men det finns! (vinkar glatt :p)

Vi satt faktiskt och spånade lite kring detta för några veckor sedan. Man skulle kunna bygga en resebyrå med en sökfunktion där alternativen sorterades efter produktkvalitet. Exempelvis om man söker efter en business class biljett till Asien så får man först upp de alternativ där stolarna blir helt platta, därefter lie-flat stolar, och sist alternativ där man sitter i någon slags äldre recliner stol.
Det skulle egentligen vara mer rättvist mot flygbolagen när priset faktiskt vägs mot vad man får.

Samma sak på ekonomiklass, få en möjlighet att sortera efter flygbolag där man får en egen skärm med AVOD vid stolen och så mycket benutrymme som möjligt. 12 timmar till Thailand med 31" benutrymme bli kanske billigt men förmodligen också en ganska plågsam upplevelse. Väg det mot ett flygbolag som kanske kostar 1000 kr mer men ger 34" benutrymme.
Sover du riktigt dåligt ombord försvinner säkert också en dag av semestern, det kanske också är värt något.

Finns säkert fler parametrar man skulle kunna ta med.

Det är just detta som denna sida handlar mycket om, avvägningen mellan priset och vad man faktiskt får.
 
Apropå resebyråer. På mitt jobb använder vi Carlson Wagonlit i Luxemburg. Spelar ingen roll att jag vet exakt vilken biljett jag ska ha, jag måste ändå tala om detta för resebyrån som sedan fixar min biljett, för exakt samma pris som på sas.se (jag har inte sett något pris som skiljt sig åt iaf)

Detta brukar funka bra även om jag inte ser vitsen i att göra så. Ibland gör de fel så man måste alltid dubbelkolla alla biljetter de skickar till en.

Härom veckan hände något jag tyckte var konstigt. Hade specat en biljett ARN-CPH-ARN med hjälp utav matrix.itasoftware.com och skickat till resebyrån. Hade specat booking class C.

Men fick en biljett i Economy Extra. Orkade inte hålla på och maila tillbaks, tänkte ifall det var någon ny policy som företaget endast hade talat om för resebyrån men ej för mig/oss på sverigekontoret.

Idag skulle jag boka en exakt likadan biljett. Skickade igen en specifikation som tydligt sa Business (C)

Fick tillbaks något i stil med:
"Do you really need this ticket to be business class? Cost is €590 compared to €197 for economy"

Så varför gör de på detta viset?

Jag kan ju inte gärna skriva tillbaks "Yes I do need it to be C because I want as much FFP I can get!!"

Jag svarade att "nej, det går bra att boka i Economy Extra också"

Så nu sitter jag och är orolig för att de vet något jag inte vet om vår s.k. resepolicy.
 

Marcus01

Medlem
För de flesta företag finns det en idè att använda en affärsresebyrå även om de inte alltid förstår det själva. Ett stort företag kan enkelt hålla ordning på kostnder för resor, samla statistik för att kunna leverantörsförhandla osv. Detta är svårt om man inte använder en professionell affärsresebyrå. Dessutom finns ett arbetsgivansvar att veta var dina anställda håller hus, bokar alla hej vilt är det svårt att veta var alla är. En resebyrå kan i nödfall spåra folk. Företagen får ofta en besparingsrapport på hur mycket resebyrån sparat åt dem i fråga om smartare biljettval, billigare hotell osv kontra företagets resepolicy. Du har säkert följt resepolicyn, samtidigt verkar resekonsulten vara proaktiv och kommit med ett bra förslag som sparar ditt företag pengar.
Jag tror inte alla här inne vet att det finns företag som inte tillåter sina anställda att samla poäng på tjänsteresor, hur de sen kollar det kan jag inte svara på men frågan tas upp emellanåt: "Är det rätt att få poäng när arbetsgivaren betalar?"
Det finns enligt mig ingen anledning att inte få poängen...
Fler frågor om affärsresebyråer?
 

henrik l

Medlem
Företagen får ofta en besparingsrapport på hur mycket resebyrån sparat åt dem i fråga om smartare biljettval, billigare hotell osv kontra företagets resepolicy. Du har säkert följt resepolicyn, samtidigt verkar resekonsulten vara proaktiv och kommit med ett bra förslag som sparar ditt företag pengar.

Besparingsrapporterna är intressanta. Hos min fd arbetsgivare inom universitetsvärlden hade vi för flera år sedan Nyman & Scultz, dom var bra, men jag drog alltid på munnen när jag såg besparingarna jag hade gjort. Av summan att döma verkade dom utgå från priset på en fullt flexibel biljett om man flög inrikes, så jag sparade ganska rejäla summor varje gång jag flög på billiga biljetter med surt förvärvade projektpengar.

Kollade även resepolicyn hos min nuvarande arbetsgivare inom högskolevärlden. Saxar följande "Den tid och pengar som läggs ned skall kunna försvaras på samma sätt som övriga resurser för att nå högskolans mål". Det är väl en lätt underdrift att säga att här finns det tolkningsutrymme om man är på det humöret:D
 
Toppen