Henrik I,
Misstänker att din arbetsgivare har valt en av två olika Onlinesystem som VIA Travel har, dvs den enklare.
Att som resenär i tjänst lägga ner stor tid på att själv söka sina resor ger anledning till en hel del frågor.
Om vi nu pratar om alla de trevliga resor som kan kan finna på den här siten......! För enklare resor A-B är systemen utmärkta.
En arbetsgivare ska absolut lägga in en policy som gör att man inte kan sitta på arbetstid och planera semestern....
Annarts lovar jag att vilken resebyrå som helst blir billigare att ringa.
Och även ett bokningssystem kostar en del slantar att hålla igång. Så resebyrån tar ett arvode även på självbokningsssystem.
Alla bokningssystem som är öppna för alla döljer sina avgifter i priset.
Uppsalagänget var mest kreativa med att kalla sin avgift för en "första debitering för att garantera biljetten", sen kom det större beloppet direkt från flygbolaget.
Din uppfattning om ett bokningsarvode är lite märklig tycker jag. Gör du inget på dagarna som det är värt att ta betalt för?
Nej, jag jobbar inte på VIA men jag äger en mindre resebyrå som är VIA Partner, och jag har varit inblandad i bokningssystem en del... och yes vi lever på bokningsarvoden....... och vi har massor av kunder som gillar bokningsarvoden... varje dag....
Hej igen Peri! Kul att vi har en från resebyråbranschen som är med i diskussionen. Jag ska beta av dina synpunkter.
Det handlar inte om semesterresor utan om jobbrelaterade resor, där vi alltid vid utrikes resor måste lämna in en prel. resebudget (jobbar inom högskolevärlden). Är jag hyfsat van användare av bokningssiter plockar jag fram kostnaden för resan lika snabbt som resebyrån och slipper få som första förslag en resa med QR med 6 timmars väntan i DOH om jag inte har preciserat mig
Vet jag exakt vad jag vill ha och ska ringa byrån måste jag ändå plocka fram den infon först. Är jag ovan reseköpare, ring byrån direkt. Sen finns förstås gränsfall om jag vill ha reda på tillgänglighet etc.
Självklart är jag beredd att direkt eller indirekt betala en slant för ett bra söksystem.
Nu till den springande punkten resebyråns webgränssnitt, Inget annat. Jag gjorde ett test med en A-B resa GOT-LHR 2-6/4 2012. Satte 06.00 som avresetid, ville se vad som finns på morgon och förmiddag. Hemresa satte jag till 16.00
Eftersom systemet verkar vara känsligt för hur man anger tiderna, kommer inte BA's flight 15.45, men ändrar man på tiderna lite så kommer den med och är billigast. Det som är irriterande i sammanhanget är jag kan inte söka på det jag vill ha, t ex flygbolag, för att snabbt få en uppgift till resebudgeten som ska lämnas in. Så för att få en snabb överblick över resor A till B så känns presentationen av resultatet lite svåröverskådlig. Sen finns det ju en hel del info som många här på siten gillar
Jag tar mig friheten att jämföra hur resultaten från samma sökning presenteras på Opodo (har inte sökt på bolag)
Märk att VIA har det billigaste priset
Och återigen, vad jag vill understryka är det handlar
bara om designen på webgränssnittet när resultatet presenteras och där är jag beredd att lämna ett bidrag i samband med bokningen.
Över till ett annat ämne som har diskuterats här och där jag tror att resebyråbranschen skulle kunna vara med och påverka: resepolicies och business kontra economy. Som jag framfört tidigare tror jag det är helt ok på många ställen att vara slö med bokningen och betala 10 000 kr för economy, men det skulle ta hus h-e om priset var 11 000 kr och det står business på biljetten. Som vi sett i olika trådar här kommer med jämna mellanrum tips på billiga businessbiljetter. Här tror jag resebyråbranschen kan ha en pedagogisk uppgift att förklara att skillnaden behöver inte vara så stor ibland och antagligen kommer resenärens tid att utnyttjas betydligt effektivare, så vida man inte jobbar i högskolevärlden där vår tid ofta betraktas som gratis
Till sist det finns specialfall då inte ens resebyrån här hemma kan hitta de bästa priserna. Reste ARN-LHR-HKG-KUL för tre år sedan i world traveler + med BA. Priset till HK var ok, men en förlängning till KUL hade ökat priset med 5-6000 kr. Hittade en biljett med Cathay på deras site för 1500 kr t&r. Talade om det för byrån som var snälla och bokade den åt mig via Cathay's hemsida. Och ja, jag hade garderat mig mot eventuella förseningar osv