Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

EasyJet behöver inte skämmas för sin separata GT meny.
20190628_201917.jpg
20190628_205701.jpg

Rabarber, eller rabarber och ingefära, verkar vara den senaste gintrenden.
Enkelt att fixa själv

Sipsmith: How to Make Your Own Rhubarb Gin

Rhubarb gin recipe | BBC Good Food

Då har jag även provat det andra receptet, blev ganska bra med några reservationer:

- Man urlakar väldigt mycket rabarbersaft vilket naturligtvis betyder att ginen späds ut, använd åtminstone
47% eller om möjligt navy strength, alternativt ren alkohol och tillsätt ginkryddor.

- Färgen beror på vilken rabarbersort man använder, det går naturligtvis att göra som "proffsen" och tillsätta
karamellfärg för att få rätt färg

- "caster sugar" jag använde finkornigt strösocker vitsen är bara, om jag förstått rätt, att det löser sig snabbare., knappast nödvändigt m.a.o.

Snart dags att skörda krusbär.
Blott Sverige svenska krusbär har, även om man använder ett engelskt recept.
gooseberry-gin-recipe
making-gooseberry-gin
gilberts-superb-gooseberry-gin-recipe

Hemhört.jpg

Fick tips om att spetsa GTn med lite St Germain, smakade alldeles utmärkt! sen är ju
flaskan så fin att det är svårt att låta bli att köpa den!

Tips ännu ej testat är The Bitter Truth
ticks to the »classic method« of producing bitters by macerating roots, seeds, barks, fruits, herbs and plants in an alcohol base
add citrus zing to a G&T
(finns på bolaget 281:- Flaska 200 ml, 100kr mindre "utomlands")

(St Germain finns i 50ml flaskor)
l
St.Germain.jpg
Bitter truth.jpg

Fick tips om att spetsa GTn med lite St Germain, smakade alldeles utmärkt! sen är ju
flaskan så fin att det är svårt att låta bli att köpa den!
(St Germain finns i 50ml flaskor)

En given favorit med St Germain är Le Fizz, med Grey Goose vodka. Riktigt trevlig, även fast det inte är en gin-drink.

En given favorit med St Germain är Le Fizz, med Grey Goose vodka. Riktigt trevlig, även fast det inte är en gin-drink.

Med champagne och gin eller enbart champagne påstås vara bra (min 50ml flaska är slut så jag kan inte prova)

French 75 with a twist
1 oz. Hendrick's Gin
1/2 oz. St. Germain (elderflower liqueur)
1/2 oz. lemon juice
1-2 tsp. simple syrup (if you like it extra sweet)
champagne

french753_0.jpg

St.-Germain-Champagne-French-Cocktail-BoulderLocavore.com-.jpg

Fiskade upp en flaska Ki No Bi efter mitt överväldigande besök på Atlas i Singapore. Inte dumt alls. Inte dumt... Lika bra att knäcka en stor flaska tonic. :)

IMG_20190709_200936.jpg

Toppen