Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Förortsdricka... 20170818_184001.jpg

@Anfield, nästan exakt samma har jag blandat till brorsan, farsan och jag. Efter min senaste Barcelona vistelse har jag börjat använda lime samt Granny Smith äpple i min. Så ta bort pepparkorn från min och lägg till äpple så dricker vi samma sak just nu

PS! Står utanför barndomshemmet i Norge i 15C och ösregn och grillar så den behövs

Fever Tree och Tanqueray idag precis som i Anfields inlägg. Dock kör jag citron i min.

Ni som kör lime, ni upplever inte att lime lätt tar över mycket i smak?

Beror på vilken gin det handlar om.
Vilket påminner mig om att jag ännu inte testat yuzu i GT
enligt Jamie Oliver "yuzu is badass, that in gin and tonic is outrageous"

Helsingborgs Dagblad har publicerat ett recept på Tonic. Det är ju ett betydligt sämre utbud på slödricka som vi kallade alkoholfritt på studenttiden jämfört med den skarpa varan. Har själv inte provet receptet ännu men här finns möjlighet att justera sötma och beska efter behov.

Tonicsyrup – att blanda med sodavatten
Ingredienser
5 dlvatten
2 dlströsocker
1 dlråsocker
1,5 mskkinabark, finmald (mixa till pulver)
4kryddpepparkorn, krossade
3enbär, krossade
1citrongräs, strimlat
0,5apelsin, skal
0,5citron, skal
0,5lime, skal
2 tskcitronsyra
1 krmsalt
Gör så här:
Koka ihop alla ingredienser och låt sjuda cirka 15 minuter. Låt svalna och sila genom en silduk. Förvara svalt.
 Beräkna ungefär 1 msk syrup till 2 dl sodavatten för en lagom bitter tonic.

Eftersom vi kör Anders F Rönnblomkonsert i Härnösand ikväll så måste vi vara lokala.
För första gången. Härnö Gin med Fever Tree.
1-2 blandar vi. Oj vilken GT :)

Är någon intresserad finns det möjlighet att investera i svenska Ekobryggeriet som f n framställer fem Tonic-sorter. Jag har snart prövat fyra, rabarber var tyvärr slut på Delitea där jag handlade med rabattkod "minimyran" vilken gav 10 % rabatt. Jag gillade dom skarpt så jag investerade något över miniminivån på Ekobryggeriet AB new share issue| FundedByMe.

(Disclaimer: jag äger även några aktier i FundedByMe men får såklart inte betalt för något av ovan. Delitea har jag inga intressen i men eftersom dom uppenbarligen har samma ägare som Apotea gillar jag dom lika bra! Rabattkoden är googlad och hjälper säkert bloggaren som publicerat den.:))
20170911_212838.jpg

Toppen