Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

En otrolig god gin är Hernö. Smakar bäst med Fevertree Mediterranean eller Elderflower. Prova!!!
Bild från provning på destilleriet utanför Härnösand

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    109,7 KB · Visningar: 265
Fel blir rätt!
Tänkte testa GT med gurkstav för fösta gången igår. Så när gästerna kom erbjöd jag GT och gubbarna tackade naturligvis ja. Gick in i köket och mätte upp gin, slog i tonic (Schweppes), isbit och gurkstav. Gick ut och serverade och vi var alla tre eniga om att det var gott och att gurkan gav en extra mild och fin smak åt drinken. Efter fler lovord och frågor om vilken gin jag använt insåg jag vilken flaska jag slagit i från. Jag hade tagit Bacardi!!! Ingen av oss kunde känna minsta rom smak. Så en ny drink var född RT/Rom & Tonic. Riktigt god!!!
För jämförelsens skull gjorde jag sen en riktig GT, med Bombay Sapphire, med gurkstav och smak skillnaden var minimal!

Man har ju sett att blindtester kan vara förödande för de som vidhåller att de kan känna skillnaden på olika öl och viner eller andra drycker. Och man skäms ju nästan för att man inte kunde känna skillnaden på drink med rom i stället för gin. Som ju båda har karakteristiska smaker som borde träda fram. Så där ser man vad man kan bli lurad, av sig själv dessutom!

Men jag uppmanar er att prova!
RT den nya GT!!!

Testade en kanadensisk gin som heter Ungava igår. Klargul till färgen, smaksatt med nypon, hjortron, kråkbär och såklart enbär. Intressant smak. Jag provade den dels med en ganska mild tonic (Fevertree) och dels med en extremt torr (Golden Monaco Extra Dry). Smakerna kom fram fantastiskt med den torra varianten.

Nu börjar det bli jobbigt.
Gin görs i England ! Whiskey görs i Skottland. Vodka görs i Ryssland. Whisky görs i USA. Öl görs i Tyskland.
Snälla, rubba inte mina cirklar :rolleyes:

Hej!
alla ni i tråden verkar oerhört insatta i Gin/Tonic. Jag är importör av vin/alko i Skandinavien.
Ngn som kan tipsa om;

1, Svensk tillverkad Tonic? dansk? norsk?
2, Bästa tonic som INTE finns på skandinavisk marknad? Jag letar efter en pangprodukt att ta in.

Hej!
alla ni i tråden verkar oerhört insatta i Gin/Tonic. Jag är importör av vin/alko i Skandinavien.
Ngn som kan tipsa om;

1, Svensk tillverkad Tonic? dansk? norsk?
2, Bästa tonic som INTE finns på skandinavisk marknad? Jag letar efter en pangprodukt att ta in.
Kan inte ge dig något specifikt märke, men på den amerikanska marknaden borde det finnas gott om Tonics som inte finns i Sverige. Och bland våra favoriter här Fever Tree och Fentimans så är det inte så många ställen som säljer dessa, kanske någon av dem kan få sig ett uppsving genom byte av leverantör? :)

Toppen