Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Jag drack en Gin & Chronic i New York. Det verkar inte finnas något praxis för vad den ska innehålla dock. Min innehöll citronjuice och kryddpepparlikör.

Jag är ställer mig ganska frågande om ni/man klarar av att urskilja vilken Gin det är på enbart smaken om ni kör samma tonic och en låt oss säga en skiva citron. Antar att jag kommer få mothugg här, men rekommenderar att ni provar ett blindtest med ca 5 olika sorters gin. Jag tror att ni kommer bli förvånade...

Föresten i San Sebastian finns ett kul ställe som heter Le Gintoneria som varmt rekommenderas om man gillar Gin & Tonics med en molekylär tvist.

Jag är ställer mig ganska frågande om ni/man klarar av att urskilja vilken Gin det är på enbart smaken om ni kör samma tonic och en låt oss säga en skiva citron. Antar att jag kommer få mothugg här, men rekommenderar att ni provar ett blindtest med ca 5 olika sorters gin. Jag tror att ni kommer bli förvånade...

Föresten i San Sebastian finns ett kul ställe som heter Le Gintoneria som varmt rekommenderas om man gillar Gin & Tonics med en molekylär tvist.

Allt är relativt. Men nog drar jag skillnaden mellan min favorit London Hill och en Star. Även med Tonic ;)

Jag tar tillfället i akt och tipsar herrarna om att besöka restaurang Hawksmoor om ni befinner er i London. Tre restauranger har denna kedja runt om i denna huvudsatd, och de serverar en GT på lika många sätt som du kan gissa dig till. De utgår från spriten och sedan kör de på. Har provat sju versioner under mina besök där.

Beställ gärna in en Vesper också, för att följa Bond-temat. Bästa mina läppar någonsin fått smaka.

Ett kvarts varv med pepparkvarnen brukar förhöja njutningen ytterligare tycker jag. (när det gäller de med gurka)

När jag var i spanien nyligen så såg jag en plastburk med 3-4st. G&T kryddor vid kassan på Lidl, tyckte det var en rolig pryl men köpte inte. Döm om min förvåning när jag på kvällen beställde en G&T och fick den med kryddor flytande i glaset. Vad är det för krydda? (enbär förstås, men vad mer kan det ha varit?) och framförallt var hittar man något liknande i Sverige?

Hendrick's, tonic ifrån Naturfrisk och en stänk ginger ifrån Glaesbolaget :p

20140630_184549_LLS.jpg

När jag var i spanien nyligen så såg jag en plastburk med 3-4st. G&T kryddor vid kassan på Lidl, tyckte det var en rolig pryl men köpte inte. Döm om min förvåning när jag på kvällen beställde en G&T och fick den med kryddor flytande i glaset. Vad är det för krydda? (enbär förstås, men vad mer kan det ha varit?) och framförallt var hittar man något liknande i Sverige?

I Spanien brukar man krydda med: Enbär, mynta, kardemumma, kanel, socker och muskot (kanske inte alla samtidigt). Ett par persiljekvistar ovanpå är inte heller ovanligt.
De är väl ganska ensamma om att förvanska (i min smak) drycken på det sättet... Smaken är dock som baken - så det är bara att inhandla ingredienserna! :)

Vet inte om det säljs färdiga kryddblandningar, men närmsta *orientaliska livsmedelsbutik" brukar ha kryddorna i lösvikt. Bara att mortla ned och häll/strö på.

Toppen