Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Jag får nog rätta mig. Extremt mycket blomma, nästan lite parfym, utan att vara parfymig. Tog ganska mycket plats - mer än jag mindes det, med Fever Tree.

Men extremt lite av det rena spritiga enbäret såsom en London Dry....

Testade den här nyligen, försäljningsargumentet är att spriten är gjord av Albariño druvan.
Bra men kanske inte oförglömlig, men jag hade provat en massa annat innan (t.ex. ‘Vodka Gastronomique’ is born as Grey Goose launches new expression - The Moodie Davitt Report - The Moodie Davitt Report ) så smaksinnet var lite avtrubbat vid tillfället.

Det finns flera poster med recept osv. om det tidigare i tråden, kinin är klassat som läkemedel
och går inte att enkelt att få tag på, använder man barken så går det inte att få bort
färgen och resultatet blir en rostfärgad soppa oavsett hur mycket man filtrerar.

För den som är lite händig går det dock att extrahera kinin från barken kemiskt
mha kalciumhydroxid(släckt kalk), kloroform, svavelsyra och ammoniak.

Lät som en god idé.
Kombination Kloforform och syra för mina tankar till något som ger livstid :rolleyes:

Ica i Liljeholmen hade denna för 168kr, någon som provat?
d211c6cd3a7af215d264919bb1c58ea2.jpg
Yes, jag har provat den till vänster! Men som några skrev ovan så var det med bubbelvatten utan tillräckligt mycket bubblor så den fick aldrig riktigt rättvisa. Men jag har fortfarande kvar flaskan liggandes på andra sidan Atlanten, jag åker över om några veckor och kan göra ett nytt försök då!

Blev ett besök på Sthlm Eter & Essence-fabrik idag, ska prova göra tonic men kall-infuserad istället för att koka. Köpte förutom kinabark, även långpeppar och angelikarot då någon nämt det när jag sökt på recept.

Toppen