Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

:p:p
de1c01cc78c10a451d7689d97de5b0df.jpg

Känner mig utvald här på midsommar. Flaska 1 av 225. Smakar fint :)
Jag är inte avundsjuk - inte alls. :cool::D

Fick ett tips att testa blanda ner lite mjöd i en GT, tyvärr har jag bara jordgubb/vanilj mjöd hemma som ger en lite syntetisk smak. Inte någon favorit men fungerade. Tror det blir bättre med en lite mer neutralt mjöd, skulle även behöva testa en lika dan GT fast utan mjöden för att se var smakerna kommer ifrån.

20200621_230112.jpg

Fick ett tips att testa blanda ner lite mjöd i en GT, tyvärr har jag bara jordgubb/vanilj mjöd hemma som ger en lite syntetisk smak. Inte någon favorit men fungerade. Tror det blir bättre med en lite mer neutralt mjöd, skulle även behöva testa en lika dan GT fast utan mjöden för att se var smakerna kommer ifrån.

Visa bifogad bild 110081
Hur kan mjöd vara smaksatt?

image.jpg

Här går vi för en, nästan, hederlig G T
Beefeater å Double Dutch Tonic med lite krossade Basilikablad

Mjöden som är populär idag är bryggd med honung och sen tillsätter man olika frukter/bär/kryddor. Det är en söt dryck, passar bra till efter maten om man vill ha något sött. Långt ifrån "vikingamjöd"

Mjöd görs ju alltid av honung, vad vikingarna hade för metod och recept är det ingen som vet,
men smaksatt med frukter/bär/kryddor har gjorts i hundratals år, antingen under själva jäsningen eller efteråt.
Mjöd är enkelt att göra själv, ungefär som vin.

Den som fått smak för mjöd kanske även gillar Kvass - Wikipedia

Toppen