Senaste nytt

Giltighetstid vid bortskänkt Eurobonus Guld/Silverkort

Du menar att jag skulle (potentiellt) kunna få tre nya silverkort istället nån gång runt 08/17? Eller tvärtom, att AMEX bara ger ut kort som är giltiga i två år, så jag kan runt 06/18 får ett nytt AMEX guldkort som är giltigt två månader framåt?
Exakt så.
Det är uppfattat. Det leder oss tillbaks till frågan ett par inlägg upp: vart hittar man då statusens giltighetstid?
Beställ ett vanligt medlemskort.

Du menar att jag skulle (potentiellt) kunna få tre nya silverkort istället nån gång runt 08/17? Eller tvärtom, att AMEX bara ger ut kort som är giltiga i två år, så jag kan runt 06/18 får ett nytt AMEX guldkort som är giltigt två månader framåt?

Ja det skulle kunna bli så. Jag har fått Amexkort med längre giltighet än status. (Vilket är väldigt positivt vid statusmatchningar).

Min teori kring kortens giltighetstid, nu när jag lusläser giltighetstiden på mina silverkort och jämför med de nya guldkorten:

Fick silverstatus 04/16. Silverkorten som kom då hade giltighetstid till 08/17 från Diners och MC. Vilket känns som bra synk mot statusen giltighetstid: nästkommande period + 3 mån (min period är 1 juni-31 maj). AMEX å andra sidan var giltigt till 04/18, dvs. två år framåt från utfärdande (känns inte som i synk med status).
Om man nu jämför det med mina guldkort, så går mönstret igen: Diners och MC giltiga 2 perioder (år) + 3 mån dvs. till 08/18, medans AMEX har två år från utfärdandedatum, 06/18.

Så, med den datan som bakgrund är min teori att AMEX skickar ut nya kort som är giltiga i två år (oavsett statusperiod). Diners och MC däremot skickar ut kort som är synkade mot statusens giltighetstid. Jag hoppas att teorin stämmer, återkopplar när jag får mitt vanliga medlemskort om 1-2 veckor.

Jag gav just bort ett guldkort till min son. Han har intjäningsperiod=kalenderår (jan-dec) och hans guldkort är giltigt tom mars 2018. Därmed verkar svaret Lollet fick från SAS vara 100% korrekt.

Fick svar angående detta:
"Mottar du ett Silver eller Guld kort som en gåva under början av din kvalificeringsperiod (under första månaden) så kommer detta endast att vara giltigt under den perioden. Mottar du däremot ett kort vid ett senare tillfälle under din kvalificeringsperiod (andra och frammåt) så kommer detta att räcka under din nuvarande period samt nästa."

Min teori kring kortens giltighetstid, nu när jag lusläser giltighetstiden på mina silverkort och jämför med de nya guldkorten:

Fick silverstatus 04/16. Silverkorten som kom då hade giltighetstid till 08/17 från Diners och MC. Vilket känns som bra synk mot statusen giltighetstid: nästkommande period + 3 mån (min period är 1 juni-31 maj). AMEX å andra sidan var giltigt till 04/18, dvs. två år framåt från utfärdande (känns inte som i synk med status).
Om man nu jämför det med mina guldkort, så går mönstret igen: Diners och MC giltiga 2 perioder (år) + 3 mån dvs. till 08/18, medans AMEX har två år från utfärdandedatum, 06/18.

Så, med den datan som bakgrund är min teori att AMEX skickar ut nya kort som är giltiga i två år (oavsett statusperiod). Diners och MC däremot skickar ut kort som är synkade mot statusens giltighetstid. Jag hoppas att teorin stämmer, återkopplar när jag får mitt vanliga medlemskort om 1-2 veckor.

Det står ganska tydligt på baksidan av AMEX-kortet att giltighetstiden gäller själva kortet och inte EB-status.

Kortens giltighetstid behöver inte sammanfalla med statusens giltighetstid utan visar bara kortets giltighetstid.
Nej det verkar inte som de behöver sammanfalla. Dock kan man tycka att de borde sammanfalla. Status anges på korten och SAS beskriver korten som "Ett medlemskort kombinerat med någon av våra partners; American Express, Diners och MasterCard.". Är kortet ett medlemskort där status anges borde rimligen giltighetstiden på kortet sammanfalla med giltighetstiden på statusen.

Ringde och försökte beställa ett vanligt kort utan amexkoppling. Fick svaret att det inte gick.
"Vi brukar inte vilja sända ut", fick jag som svar. Vid min info att en lounge i USA krävde att få se medlemskortet föll de till föga. Läget då var att jag på boardingpasset hade EBS, som var fallet vid bokningstillfället, men var EBG med god marginal vid resan. Amex-kortet som utvisade Guld, ville de inte kännas vid. Blev insläppta då vi åkte Business. Så, det går visst att få ut ett vanligt kort.

Toppen