Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

Du kan ge bort kort varje gång du når EBD. Du måste ge bort kortet innan kvalårets slut för de år du är EBD.

Första året blir lite speciellt då du får statusen innevarande år och nästa år.
Du kan första året ge kortet året du blir EBD eller året efter.

Om du sedan blir EBD igen ditt andra år kommer du kunna ge det kortet året efter. Ger du inte bort ditt första kort året du blir EBD eller året efter förfaller det.
Huruvida du kan ge under grace period låter jag vara osagt, men skulle inte ta det för givet. Din grace period har egentligen inget att göra med ditt kvalår. Det är bara en gratis "förlängning" utifall att poäng kommer in sent mm
Tack för svar! Jag insåg att jag tänkte fel nu:
Jag var guld och mot slutet av min föregående period blev diamant (apr 2021). Det betyder väl att jag är inne i andra året som diamant.
Om jag vill ge bort kortet till någon som har samma period som jag (juni-maj) så har jag nog inget val än att bara ge bort innan det förfaller, men tänkte jag rätt ang. att maxa mottagarens period genom att ge bort i september månad om jag kunde?

Svaret är nog "ibland", tidigare har det rapporterats att får man ett EBG första eller andra månaden i sitt kvalår så finns risken att statusen enbart blir giltig i 1 år istället för 2 år. Det var dock länge sedan jag läste någon som rapporterat detta.
Generellt ska man få 2 år, men finns som sagt rapporter att vissa fått 1 år. Vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt då SAS inte publicerat några regler om detta. Är det inte tokviktigt att ge kortet i februari-mars skulle jag vänta till April.

Hur vet man om det blivit ett eller två år, går det att se någonstans på kontot?

Hur vet man om det blivit ett eller två år, går det att se någonstans på kontot?
Tror inte det går att se - jag har i alla fall inte lyckats.

Chansade och gav sambon EBG första månaden i hennes kvalificeringsperiod. Mailade EBD-mailen innan för skriftlig bekräftelse på att hennes EBG skulle gälla innevarande period + nästa period + 3 mån grace. Fick det bekräftat. Behövde dock inte bråka/hänvisa till mailet utan nu har första perioden + grace passerat och hon är fortfarande EBG så allt fungerade.

Jag gav bort guld till maken i morse. Syns tydligt i appen (längst ned i bild) hur länge statusen är giltig.

F85BDA6C-1029-49EF-98D8-5B8742E058BB.jpeg

Verkar ju vara väldigt olika för alla, har apple och det syns men är fel utgångsdatum.
Man ser ju ganska tydligt att jag tjänat in för 2024 på mätare :)
1677673811400.png

Toppen