Enligt transportstyrelsen, tydligenFår man ha saxar? Jag som alltid behöver nagelsax har alltid checkat in bagage för att inte få den längd.
Men som redan nämnt så är detta transportstyrelsens regler som inte är något universellt internationellt.
Enligt transportstyrelsen, tydligenFår man ha saxar? Jag som alltid behöver nagelsax har alltid checkat in bagage för att inte få den längd.
Regler eller inte så är jag inte förvånad... Om jag får med mig något "förbjudet" i handbagaget (som jag upptäcker / kommer på) när jag kommit till flygplatsen så oroar jag mig inte för huruvida jag kommer få med det ut i världen, utan huruvida jag kommer få med mig det tillbaka till SverigeMan ska ju inte svära i kyrkan men det gick i vart fall bra igenom säkerhetskontrollen på Landvetter nu ikväll. Inte ett ord.
Oftast går det ju att lösa genom att checka in bagaget. Igår hade jag t.ex. gott om tid men ville undvika att checka in bagage då jag vet hur lång tid det tar med bagaget på Kastrup i normala fall och hur mycket värre det är i samband med jul, påsk och andra ledigheter. (Det visade sig också stämma - vidrigt mycket folk och kaos i bagagehallen).Regler eller inte så är jag inte förvånad... Om jag får med mig något "förbjudet" i handbagaget (som jag upptäcker / kommer på) när jag kommit till flygplatsen så oroar jag mig inte för huruvida jag kommer få med det ut i världen, utan huruvida jag kommer få med mig det tillbaka till Sverige![]()
Enligt transportstyrelsen, tydligen
Men som redan nämnt så är detta transportstyrelsens regler som inte är något universellt internationellt.
Strypa någon?Lite OT men jag såg en skylt i Dubai (DXB) med diverse handbagageförbjudna föremål, däribland bland annat måttband. Vad ont kan man göra med ett måttband?![]()
Ja i och för sig. Men då tycker jag nog att nätsladden till laptopladdaren är smidigare. Eller varför inte ett starkt skosnöre. Eller dänga taxfreepavan i huvudet på "motståndaren". Att explicit peka ut något så pass harmlöst som ett måttband känns för mig lite märkligt.Strypa någon?
Det är ju samma grej som med gaffeln. Även en babygaffel är ett vapen. Det saknas logik i systemet.Ja i och för sig. Men då tycker jag nog att nätsladden till laptopladdaren är smidigare. Eller varför inte ett starkt skosnöre. Eller dänga taxfreepavan i huvudet på "motståndaren". Att explicit peka ut något så pass harmlöst som ett måttband känns för mig lite märkligt.
Samma konstigheter med tändare på vissa flygplatser. En brukar oftast vara tillåten men ibland endast en. Min fundering är då om man kan skapa en farligare brasa om man råkar ha ett par, tre tändaren än med bara en?