Senaste nytt

Gaffel i handbagaget?

Man ska ju inte svära i kyrkan men det gick i vart fall bra igenom säkerhetskontrollen på Landvetter nu ikväll. Inte ett ord.
Regler eller inte så är jag inte förvånad... Om jag får med mig något "förbjudet" i handbagaget (som jag upptäcker / kommer på) när jag kommit till flygplatsen så oroar jag mig inte för huruvida jag kommer få med det ut i världen, utan huruvida jag kommer få med mig det tillbaka till Sverige :confused:

Regler eller inte så är jag inte förvånad... Om jag får med mig något "förbjudet" i handbagaget (som jag upptäcker / kommer på) när jag kommit till flygplatsen så oroar jag mig inte för huruvida jag kommer få med det ut i världen, utan huruvida jag kommer få med mig det tillbaka till Sverige :confused:
Oftast går det ju att lösa genom att checka in bagaget. Igår hade jag t.ex. gott om tid men ville undvika att checka in bagage då jag vet hur lång tid det tar med bagaget på Kastrup i normala fall och hur mycket värre det är i samband med jul, påsk och andra ledigheter. (Det visade sig också stämma - vidrigt mycket folk och kaos i bagagehallen).

Det verkar ju vara slumpmässigt vad som slinker igenom. Tror att det var förra våren när jag flög GOT-FRA-BOM, BOM-BKK och BKK-HKG närapå i ett svep upptäcket jag att jag hade glömt en skruvmejsel av hyfsad storlek, samt en ganska stor insexnyckel i datorryggsäcken. Jag var något förbryllad över att det slank igenom tre säkerhetskontroller.

Enligt transportstyrelsen, tydligen
Men som redan nämnt så är detta transportstyrelsens regler som inte är något universellt internationellt.

Gäller i alla fall inom EU

the European Union has drawn up a list of prohibited articles that may not be taken aboard aircraft.

c. objects with a sharp point or sharp edge (objects with a sharp point or sharp edge

capable of being used to cause serious injury), including:

- items designed for chopping, such as axes, hatchets and cleavers

- ice axes and ice picks,

- razor blades,

- box cutters,

- knives with blades of more than 6 cm,

- scissors with blades of more than 6 cm as measured from the fulcrum,

- martial arts equipment with a sharp point or sharp edge,

- swords and sabres;

d. workmen’s tools (tools capable of being used either to cause serious injury or to threaten

the safety of aircraft), including:

- crowbars,

- drills and drill bits, including cordless portable power drills,

- tools with a blade or a shaft of more than 6 cm capable of use as a weapon, such as

screwdrivers and chisels,

- saws, including cordless portable power saws,

- blowtorches,

- bolt guns and nail guns;

Information for air travellers - Transport

Lite OT men jag såg en skylt i Dubai (DXB) med diverse handbagageförbjudna föremål, däribland bland annat måttband. Vad ont kan man göra med ett måttband? o_O

Ja i och för sig. Men då tycker jag nog att nätsladden till laptopladdaren är smidigare. Eller varför inte ett starkt skosnöre. Eller dänga taxfreepavan i huvudet på "motståndaren". Att explicit peka ut något så pass harmlöst som ett måttband känns för mig lite märkligt.

Samma konstigheter med tändare på vissa flygplatser. En brukar oftast vara tillåten men ibland endast en. Min fundering är då om man kan skapa en farligare brasa om man råkar ha ett par, tre tändaren än med bara en?

Ja i och för sig. Men då tycker jag nog att nätsladden till laptopladdaren är smidigare. Eller varför inte ett starkt skosnöre. Eller dänga taxfreepavan i huvudet på "motståndaren". Att explicit peka ut något så pass harmlöst som ett måttband känns för mig lite märkligt.

Samma konstigheter med tändare på vissa flygplatser. En brukar oftast vara tillåten men ibland endast en. Min fundering är då om man kan skapa en farligare brasa om man råkar ha ett par, tre tändaren än med bara en?
Det är ju samma grej som med gaffeln. Även en babygaffel är ett vapen. Det saknas logik i systemet.

Toppen