Senaste nytt

Göra höna av en fjäder…

Jag ser dessa (tre) exempel som en del i något större. Vi lägger tillsammans pusselbitar och försöker forma en bild av ett bolag. Håller bolaget vad det lovar? Hur hanterar man kunder? Är det skillnad mellan kabinklasser och om ja, vad består dessa skillnader i? "Luggar" man underleverantörer som inte når den standard som bolaget säger sig vilja hålla? Det perfekta bolaget finns ju inte men rapportering av slarv, oordning och inkonsekvens ger oss som reser mycket en bättre, mer komplett bild.

Det kan også gi et skjevt bilde. Jeg fikk et så skjevt bilde av Jettime på ARN-VBY fra dette forum at jeg ble nervøs av det (dårlige seter og you name it) - men virkeligheten var noe helt annet. Det eneste som stemte med virkeligheten var at hørlurar inte var lov å bruke under takeoff/landing. Derfor: jeg er enig i at det er greit å være klar over inkonsekvens og få et komplett bilde - men da burde det være en balansert framvisning av dette. Det er verdiløst å skape et UVIRKELIG bilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. Da er det skittkasting, ikke verdiskapning for resenärer. Så jeg er både enig og uenig i uttalelsen: det er greit å være watchdogs, men man bør inte bli watchdogs som lager spökelser som inte finns i virkeligheten :)
 
Det kan også gi et skjevt bilde. Jeg fikk et så skjevt bilde av Jettime på ARN-VBY fra dette forum at jeg ble nervøs av det (dårlige seter og you name it) - men virkeligheten var noe helt annet. Det eneste som stemte med virkeligheten var at hørlurar inte var lov å bruke under takeoff/landing. Derfor: jeg er enig i at det er greit å være klar over inkonsekvens og få et komplett bilde - men da burde det være en balansert framvisning av dette. Det er verdiløst å skape et UVIRKELIG bilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. Da er det skittkasting, ikke verdiskapning for resenärer. Så jeg er både enig og uenig i uttalelsen: det er greit å være watchdogs, men man bør inte bli watchdogs som lager spökelser som inte finns i virkeligheten :)
Du flög väl med en av de nya ATR som används på denna rutt och inte någon av de äldsta som är "fallfärdiga". Personligen tror jag att det är lite skillnad på att åka ARN-VBY tur och retur inom jobbet var och varannan dag jämfört med att åka den en gång och dessutom komma undan med ungdomsbiljett. Jag tittade tidigare på att flyga till Visby denna helg men priset var närmre 2500 tur och retur, finns inget som motiverar det priset för mig om jag itne fick sitta i cockpit ;)
 
Du flög väl med en av de nya ATR som används på denna rutt och inte någon av de äldsta som är "fallfärdiga". Personligen tror jag att det är lite skillnad på att åka ARN-VBY tur och retur inom jobbet var och varannan dag jämfört med att åka den en gång och dessutom komma undan med ungdomsbiljett. Jag tittade tidigare på att flyga till Visby denna helg men priset var närmre 2500 tur och retur, finns inget som motiverar det priset för mig om jag itne fick sitta i cockpit ;)

Ja, og så? Framstillingen i den tråden var: "opplevelsen av å reise på denne ruten er SLIK: ditten, datten, fjotten og fjatten". Hvis man skal være korrekt, skal man da faktisk få med seg at ruten ikke ALLTID er slik. At det rulleres mellom fly. At det stort sett serveres kaffe, men enkelte ganger kan hende det ikke er det. At det innimellom er forsinkelser. Det er ikke tilfeldig at alt fungerte plettfritt, det er fordi det faktisk er helt normale reiser på strekken fra tid til annen, men det er et overveldende negativt fokus som har blitt fremmet.

For å gjenta meg selv: det er flott å poengtere kjipe faktum (f.eks ingen smoothie og chips på PLUS intercont!), det er informativt å informere om ruter med varierende produkt. Men det blir feil å presentere et varierende produkt ENSIDIG, når det faktumsarium er varierende. Altså balansere ting. Ellers kan man ikke stole på det som sies.

Jeg tjener mye mindre enn normale arbeidere gjør, så jeg skjønner ikke hvorfor ungdomsbilletten skulle være et relevant tema. Det prosentvise innhugget i min hverdagsøkonomi er akkurat like stort som om noen med 500,000kr i året betaler 2500kr, vs 800kr med 220,000kr i året (faktisk er det et større innhogg i økonomien for sistnevnte).
 
Jeg tjener mye mindre enn normale arbeidere gjør, så jeg skjønner ikke hvorfor ungdomsbilletten skulle være et relevant tema. Det prosentvise innhugget i min hverdagsøkonomi er akkurat like stort som om noen med 500,000kr i året betaler 2500kr, vs 800kr med 220,000kr i året (faktisk er det et større innhogg i økonomien for sistnevnte).
Nu tjänar inte jag några 500.000 om året så det har inget med saken att göra.
Vad jag tjänar spelar ingen roll i sammanhanget, jag tycker personligen att 2500 är för mycket för ARN-VBY tur och retur, oavsett om jag tjänar 200.000 om året eller 2.000.000 om året. Jag ser det som att sträckan är väldigt dyr, betalar jag mycket för något så förväntar jag mig också en bra produkt/service. Det gör jag oavsett vad jag lägger pengar på. Hade biljetten funnits för 800 kronor även för mig så hade jag troligtvis tyckt att flygningen varit helt underbar i och med att jag sluppit ta båten över. 2500 kronor är för mig fortfarande 2500 kronor oavsett hur mycket jag tjänar.

Det är inget snack om saken att denna linje har haft en hel del saker som inte är bra, sen finns det självklart flera gånger då allt varit toppen. Men betalar man för en plusbiljett och då ska få frukost tycker jag personligen att man kan förvänta sig mer änv ad som erbjuds på denna rutt, samma sak vad det gäller servering av dryck mm som framkommit i andra trådar.
Jag tvivlar inte en sekund på att denna sträcka kan vara helt underbar att flyga, men jag är också medveten om att den också kan vara dålig om man tittar på vilken service som erbjuds ibland.
 
Nu tjänar inte jag några 500.000 om året så det har inget med saken att göra.
Vad jag tjänar spelar ingen roll i sammanhanget, jag tycker personligen att 2500 är för mycket för ARN-VBY tur och retur, oavsett om jag tjänar 200.000 om året eller 2.000.000 om året. Jag ser det som att sträckan är väldigt dyr, betalar jag mycket för något så förväntar jag mig också en bra produkt/service. Det gör jag oavsett vad jag lägger pengar på. Hade biljetten funnits för 800 kronor även för mig så hade jag troligtvis tyckt att flygningen varit helt underbar i och med att jag sluppit ta båten över. 2500 kronor är för mig fortfarande 2500 kronor oavsett hur mycket jag tjänar.

Det är inget snack om saken att denna linje har haft en hel del saker som inte är bra, sen finns det självklart flera gånger då allt varit toppen. Men betalar man för en plusbiljett och då ska få frukost tycker jag personligen att man kan förvänta sig mer änv ad som erbjuds på denna rutt, samma sak vad det gäller servering av dryck mm som framkommit i andra trådar.
Jag tvivlar inte en sekund på att denna sträcka kan vara helt underbar att flyga, men jag är också medveten om att den också kan vara dålig om man tittar på vilken service som erbjuds ibland.

Prissettingen følger vel etterspørsel, så vidt jeg har forstått reiser mange på ferie dit nå på sommeren.
Og ja, ditt andre avsnitt er exact som jeg mener :) Hadde man klart å balansert framstillingen av en anomali på den måten ville det hatt mer verdi som informasjon framfor ensidig negativitet uten dybde eller perspektiv.

Det er kult å være opptatt av detaljer og kreve kvalitet.
Det er råharry å være opptatt av detaljer og kreve kvalitet uten å tenke seg om, uten kunnskap og uten vilje til å se omliggende årsaker. Da kunne man like gjerne vært med på paradise hotel.
 
Det er verdiløst å skape et UVIRKELIG bilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. Da er det skittkasting, ikke verdiskapning for resenärer. Så jeg er både enig og uenig i uttalelsen: det er greit å være watchdogs, men man bør inte bli watchdogs som lager spökelser som inte finns i virkeligheten :)
Så du skriver at det som blandt andet @Christian Sternudd og et antal andre medlemmer har skrevet om SAS/JetTime er usandt? Jeg kan ikke læse dit indlæg på andre måder(?).

Ja, og så? Framstillingen i den tråden var: "opplevelsen av å reise på denne ruten er SLIK: ditten, datten, fjotten og fjatten". Hvis man skal være korrekt, skal man da faktisk få med seg at ruten ikke ALLTID er slik. At det rulleres mellom fly. At det stort sett serveres kaffe, men enkelte ganger kan hende det ikke er det. At det innimellom er forsinkelser. Det er ikke tilfeldig at alt fungerte plettfritt, det er fordi det faktisk er helt normale reiser på strekken fra tid til annen, men det er et overveldende negativt fokus som har blitt fremmet.

For å gjenta meg selv: det er flott å poengtere kjipe faktum (f.eks ingen smoothie og chips på PLUS intercont!), det er informativt å informere om ruter med varierende produkt. Men det blir feil å presentere et varierende produkt ENSIDIG, når det faktumsarium er varierende. Altså balansere ting. Ellers kan man ikke stole på det som sies.

Jeg synes det er meget interessant at du fremhæver en brugers negative indlæg som enkeltstående tilfælde, selvom denne bruger efter eget udsagn gør omkring 100 returrejser på ruten om året. Din ENKELTE returrejse forløb gnidningsfrit, hvilke jeg synes er rigtigt dejligt - det beviser at SAS kan levere et ordentligt produkt (jeg undres dog over at man ikke gør det noget oftere...). Der er ingen som skriver at der altid er problemer på ruten, derimod skrives det at der ofte er problemer på ruten.

Forøvrigt, det er noget af et spring når man ud fra en enkelt observation siger, at der kun undtagelsesvis er problemer med produktet. Andre rapporterer at det er reglen snarere end undtagelsen at produktet ikke lever op til forventningerne. Hvem er det som maler et forkert billede af tingene?
 
Så du skriver at det som blandt andet @Christian Sternudd og et antal andre medlemmer har skrevet om SAS/JetTime er usandt? Jeg kan ikke læse dit indlæg på andre måder(?).



Jeg synes det er meget interessant at du fremhæver en brugers negative indlæg som enkeltstående tilfælde, selvom denne bruger efter eget udsagn gør omkring 100 returrejser på ruten om året. Din ENKELTE returrejse forløb gnidningsfrit, hvilke jeg synes er rigtigt dejligt - det beviser at SAS kan levere et ordentligt produkt (jeg undres dog over at man ikke gør det noget oftere...). Der er ingen som skriver at der altid er problemer på ruten, derimod skrives det at der ofte er problemer på ruten.

Forøvrigt, det er noget af et spring når man ud fra en enkelt observation siger, at der kun undtagelsesvis er problemer med produktet. Andre rapporterer at det er reglen snarere end undtagelsen at produktet ikke lever op til forventningerne. Hvem er det som maler et forkert billede af tingene?

Nope, nei, det kan leses på andre måter. Det er bare nyanser jeg er ute etter :) Det er ikke så komplisert, men jeg antar at mye av diskusjonen kommer fram av at det er jeg som skriver det og ikke noen andre :p Nå blir det bare gjentakelser og at "mange har lyst å si det samme", så jeg lar det stå om det står: nyanser, dybde og kunnskap er kjekt å ta med seg når man først ønsker diskutere en höna av en eller to fjäder :)
 
Nope, nei, det kan leses på andre måter. Det er bare nyanser jeg er ute etter :) Det er ikke så komplisert, men jeg antar at mye av diskusjonen kommer fram av at det er jeg som skriver det og ikke noen andre :p Nå blir det bare gjentakelser og at "mange har lyst å si det samme", så jeg lar det stå om det står: nyanser, dybde og kunnskap er kjekt å ta med seg når man først ønsker diskutere en höna av en eller to fjäder :)
Ja, i min bok är du lika trovärdig som Bagdad-Bob. Du säger att du söker efter nyanser, det är synd att du själv inte står för några sådana, inte ens försök.
 
Ja, i min bok är du lika trovärdig som Bagdad-Bob. Du säger att du söker efter nyanser, det är synd att du själv inte står för några sådana, inte ens försök.

Det var da voldsomt til personlig surking fra en voksen mann :) På 17 mai også, cheer up a svenske-bob, jeg blir ikke lei meg hvis du har en barnslig holdning til meg. Det er helt greit, og sier mer om deg enn meg :)
 
Det var da voldsomt til personlig surking fra en voksen mann :) På 17 mai også, cheer up a svenske-bob, jeg blir ikke lei meg hvis du har en barnslig holdning til meg. Det er helt greit, og sier mer om deg enn meg :)
Inte alls. Läs istället vad jag skriver i sak. Du säger att du vill ha en nyanserad diskussion. Jag anser inte att du står för en nyanserad bild av t ex SAS. Ingen annan rapporterar t ex att prioboarding alltid fungerar. Och när det går snett, ja då har personalen en dålig dag.

Hela syftet med tråden och det inlägg du besvarade ovan är ju att lägga pusselbitar. Om 99 personer rapporterar att prioboarding inte fungerar, att vatten inte serveras eller att en person som dagligen pendlar på SAS-linjen mellan Arlanda och Visby påpekar brister finner jag det helt enkelt mer troligt att dessa personer har rätt än att du har det. I synnerhet när jag lägger pussel bland dina inlägg, då framkommer en bild av en person som saknar förmåga att tänka kritiskt. Svårare är det inte och därför anser jag inte att rapporterna som förmedlas på detta forum är onyanserade.
 
Toppen